Test av nye Suzuki Swift Sport (sept 2018)

Suzuki Swift Sport, det klinger godt hos de som har testet en slik før, den er fortsatt en kjøreglad og sportslig bil.

Dato 26.09.2018 @ 18:46

Suzuki Swift Sport er ikke som en vanlig Swift, den er ganske mye tøffere i designet utenpå, og har stilige detaljer inne.
Den har ikke hybridmotor eller firehjulstrekk, men en 1,4 liters turbo-bensinmotor med 140hk og 230NM, det blir ganske moro når bilen veier omkring 1000kg.

Det som naturligvis er ekstra moro er at kjøreegenskapene til Swift Sport følger opp det kule utseendet, her snakker vi sportslige fjæringer, som gir minimalt med krenging i svinger, og en motor som er med på leken. Selv kunne jeg ønsket meg en girkasse som var en aning mer tight, for å gjøre følelsen enda et hakk mer optimal.

Neida, den går ikke på skinner, men den ligger utrolig godt på veien selv om den skulle finne på å svinge.
Dersom du glemmer å svinge har Suzuki nå filskiftholder, den har jeg kun testet pent og forsiktig på motorveien, og der fungerer den eksemplarisk, men du får raskt advarsel om å holde i rattet.

Du har også adaptiv cruisekontroll, om du skal på langtur med bilen kan jo det være kjekt å ha.
Jeg tror ikke det er «tretthetsvarsler» eller ryggekamera som gjør at du velger denne bilen, jeg tror det er at den gir utrolig mye kjøreglede for en ganske fornuftig sum med penger.
Testbilen koster 274 700 med metallic lakk og ferdig levert i Arendal. Vinterhjul kommer i tillegg.

Det er noen som mener at Fiesta ST-Line kommer omtrent like greit ut prismessig med sin 140hk motor. Den veier mer enn 150kg mer enn Swift Sport, men har kanskje noe mer komfort?
Jeg har bare testet Fiesta med 100hk, og det gav ikke i nærheten av kjørefølelsen man får i Swift Sport.

Filmet litt da jeg hadde bilen på Torskeholmen i Grimstad, fin plass å filme kul bil.

Setene i bilen har meget god sidestøtte, noe som er nyttig og kjekt i en bil som er så morsom på svingete vei. For meg som er noe bredbygget blir det imidlertid noe smalt, og justeringsmulighetene er få.

Du kan justere setet opp/ned, ikke sitteputens vinkel dessverre, kunne gjerne hatt litt mer lårstøtte for min del. Ryggens vinkel justeres med spak, det er jeg ikke spesielt fan av, men sikkert mange som liker det også. En bil som er på nivå når det gjelder kjøreegenskaper, og som man kan få bedre seter i er Mini, men da må man en del lenger opp i pris, og det er nok mange som synes setene er helt supre.

Røde kontrastsømmer og røde pyntelister gir interiøret et mer sportslig preg, ellers er det en del overflater her med relativt hard plastikk.

Rattet er godt å holde i, men kanskje en tanke hardt i forhold til min smak, jeg er veldig glad i ratt med litt mer mykhet. Selv om instrumentene er analoge er de stilige.
Du finner knapper på rattet for adaptiv cruise, på høyre side, nede på høyre side har du knapp for filholdersystemet, som du kan slå av om du ikke liker slik hjelp.
Til venstre er det knapper for volum/anlegg og telefon.

Infotainmentskjermen forsøker ikke på noe vis å jåle til noe med fancy grafikk i hovedmenyen, men når du kommer innafor hovedmenyen ser det litt mer spenstig ut.
Fint klimaanlegg under infotainmentskjermen.

Til venstre for infotainmentskjermen er det en startknapp, for bilen har keyless system.

Ryggekameraet tror jeg ikke at jeg skal skryte alt for mye av, det var greit, og du kan bruke det til å se bak bilen med, selv i mørkt vær, men har sett bedre bilder fra slike ryggekameraer.

 

Ladeutgangene har lokk, som Mitsubishi har det i sin nye Outlander. Ikke ladeplate her, men kobler du til mobilen med USB er det Apple CarPlay/Android Auto i infotainmentskjermen.

Mellom setene skjer det ikke all verden, men der finner man knapp for setevarme, og et godt gammelt manuelt brekk.
Noen som kan lære meg brekksladd med elektronisk brekk? Vil tro mange er glade for manuelt brekk i denne bilen.

Til venstre for rattet er det en del knapper der du kan slå av ullike hjelpefunksjoner, som filskiftevarsel, varsel for farlige situasjoner, motorstans ved full stopp og antisladdsystemet.

Dersom du skal slå av disse hjelperne er det fint om du vet hva du faktisk slår av, og konsekvensen av å gjøre det.

Knappene i døra til å styre vinduer og lås og speil synes jeg er helt greie, bedre enn i SsangYong Tivoli for eksempel.

Selve døra har et forbedringspotensiale i forhold til følelsen den gir meg, litt tynn, hard plast og lyden du hører når døra lukkes. Totalfølelsen for min del er at det blir litt tynt, litt lite premium på en måte. Der er Tivoli bedre enn Swift.

Man hører litt fra det som foregår utenfor bilen, dekkstøy i hovedsak, men om det er plagsomt eller ikke blir en individuell vurdering.
På en sportslig bil som dette er det ikke «vi dropper de kule felgene så vi kan få litt mindre dekkstøy» som er fokuset.
Liker lyden fra eksosanlegget, den er litt kul den også!

Dørhåndtaket for bakdørene er litt høyt plassert, som en kul designdetalj. Kona mi kalte det barnesikring, mens andre bare synes det er stilig med slike dørhåndtak som ikke er like som alle andre.

Baksetene er helt greit utformet, men jeg skjønte raskt at det ikke var optimal plass for min del med tanke på at dette er en ganske så kompakt bil.
Stusset litt over at ikke førersetet hadde lomme bakpå slik som det fremre passasjersetet hadde.
Fant ingen lademuligheter bak her.

Jeg ble lettere overrasket over at det faktisk var bittelitt luft mellom mine knær og framsetet dersom jeg satt litt bredbent.

Håret var rimelig greit oppi taket, så selv om knærne fikk litt plass ville jeg ikke kunne sittet med hevet hode bak her.
Bør ikke være noe problem om du er 181 cm eller lavere, og det er jo ganske bra.

En knapp faktor for en kompakt bil er gjerne bagasjeplassen, men velger man en slik bil er det jo slettes ikke sikkert at baksetene benyttes hele tiden, og de kan man jo slå ned ved behov.

265 liters bagasjerom har du til rådighet, og som du ser er bakseteryggen delt 60/40, så du trenger ikke slå ned hele baksetet om du trenger mer plass.

Hengerfeste kan du også bestille, koster 14 548 og er av den avtagbare varianten, og da kan du max trekke 1000kg bakom bilen.
Vil jeg anbefale hengerfeste på denne bilen? Usikker på det altså, det gjør jo noe med det kule designet bak der som ikke akkurat er kult spør du meg.

Jeg testet bilen også på kvelden, for å se om LED-lysene som følger med var noe tess.

Jeg synes lysene var gode, og de er også automatisk nedblendbare dersom det kommer møtende trafikk.

Det var hyggelig, moro og minnerikt å få bli bedre kjent med Suzuki Swift Sport, der det kule ytre passer svært godt med bilens sportslige og underholdende kjøreegenskaper.
Jeg tør påstå at man her får svært mye kjøreglede for pengene, og mange smil i hverdagen når man ratter rundt og jakter på svingete veier å kjøre på.

Takk til RSA Bil Arendal for lånet av Suzuki Swift Sport!