Test av Seat Arona (sept 2018)

Seat Arona er en crossover, eller kompakt SUV om du vil, der du setter deg mer inn enn ned i bilen, jeg har testet den på ruta Oslo-Grimstad-Oslo.

Dato 24.09.2018 @ 12:25

Jeg har hatt Seat Ateca, storebroren til Arona, på langtur til Bergen, og tenkte at jeg nå gikk ned i størrelse og komfortnivå.
Seat Arona er 4,14 meter lang og 1,55 meter høy, så den er betydelig mindre enn Seat Ateca, men man har likevel god plass, og den er faktisk nesten overraskende komfortabel å kjøre.

Jeg har testet Arona på en svært kort liten tur fra Aker Brygge til Bygdøy, så jeg skal ikke påstå at jeg kjente den veldig godt fra før.

Jeg filmet litt da bilen var i Grimstad, så du kan få se litt levende bilder av bilen.

Seat Arona er en urban bil, som egentlig kan fungere veldig godt for mange familier, eller eventuelt også for de som liker bedre å sette seg inn i bilen enn ned i den.

Seat Arona kan du få i 3 ulike utstyrsnivåer, Style, FR og FR+ – jeg testet FR.
Det FR har, som Style mangler er 17″ alufelg på sommerhjul (Style har 16″), ryggekamera, navigasjon, blindsonevarsler, varsel for kryssende trafikk bak bilen.
Det FR+ har som ikke FR har er 18″ alufelg på sommerhjul, alcantara seter, Beats Audio anlegg, mer skinn i dashbordet.
I skrivende stund er Style på tilbud, normalt 301 500, men nå 286 500.
FR koster 315 500 og FR+ koster 329 500. Det inkluderer mye av det andre tar ekstra for, som levering, klargjøring, metallic lakk og vinterhjul på alufelg.

De ulike utstyrsnivåene har også ulike fargevalg, men det kan du jo teste litt ut selv på nettsidene til Seat.

Stoffsetene er fine, og gode. Du kan jekke deg opp/ned og du har et rullehjul til å justere ryggvinkelen med.
Jeg bruker ofte å måtte endre på sitteputens vinkel for å få lårstøtten jeg ønsker meg, men her kunne jeg ikke justere vinkel på sittepute.
Jeg vet ikke om man skal kalle det flaks, at sitteputen passet til meg og min ønskede lårstøtte, men det gjorde den altså.

Førermiljøet er ryddig og pent. De som «må ha» virtual display» må opp på Leon eller Ateca, for her er det mer analoge instrumenter bakom rattet, ihvertfall foreløpig.
God navigasjon som følger med fra og med FR utstyrsnivå, men om du synes det er vel så greit å bruke den du har via mobilen – Apple CarPlay eller Android Auto, så kan man jo vurdere Style utstyrsnivå.

Det jeg hadde «slitt litt» med å mangle i Style utstyrsnivå er ryggekamera, for det er jeg etterhvert blitt veldig glad i. Ikke fordi man ikke kan rygge uten, men jeg synes det er så komfortabelt å ha.

Bilen kan stilles inn i ulike kjøremodus, som i hovedsak påvirker automatgiret og hvordan det oppfører seg i samspill med at du trykker på gasspedalen.
Arona har en 1,0 liters bensinmotor på 115hk, og den er uansett ikke noen lyskryssracer med 0-100 på 10 sekunder… for de fleste tipper jeg «normal» og «eco» er valgene de kommer til å ta på kjøremodusvelgeren, kanskje sport når du skal inn på motorveien?

Ganske så pen meny på infotainmentskjermen. enkelt og trivelig å bruke. FR har jo ikke det råeste lydanlegget, men min påstand er vel at du skal være litt over middels glad i å høre på musikk for å la det være eneste grunn til å gå for FR+, for anlegget som er i Arona er faktisk trivelig og bra i utgangspunktet. Nå har ikke jeg testet det beste anlegget, men tenkte aldri over at lyden var noe annet enn god i bilens anlegg.

Fint klimaanlegg, 2 USB-innganger og ladeplate, samt aux gjør lademuligheter og tilkoblingsmuligheter gode her foran.
Parkeringsassistanse har jeg aldri blitt veldig begeistret for, men så bor jeg en plass der parkering er enkelt også da. Så for deg som bor i stor by, eller aldri har likt å parkere en bil, så er det sikkert kjekt at bilen har parkeringsassistent. Du kan også slå av funksjonen som stanser motoren når bilen stopper, kan jo være kjekt i enkelte situasjoner der du ønsker at motoren ikke skal slå seg av.

I armlenet har du et rom der du kan legge saker og ting.

Jeg må nesten nevne at koppholderne er litt bedre til kopper enn til flasker, og spesielt den bakerste saken, som ser ut som om den er laget til pappkopper, der står flasker ustødig. Bakom koppholderne er det et firkantet rom, der kan du jo legge nøkkelen om du vil, for bilen har keyless system.

Kan en såpass kompakt bil ha noe plass i baksetet? Vel, svaret på det er ja og tja.

Takhøyden der bak er god, det er bra med plass igjen over mitt hode, og jeg er sånn ca 184,5 cm høy.

Når forsetet er stilt inn for meg, så blir ikke kneplassen min god nok bak her, men dersom sjåføren er noe kortere, eller passasjeren er kortere enn meg, så kan man nok få fin kneplass her også.

Her er bagasjeromsgulvet i Arona på øvre nivå, slik at man får enklest mulig inn/utlasting av hverdagslige handleposer og slikt.

Man kan også plassere bagasjeromsgulvet i nedre posisjon, og da får man 400 liter med plass til bagasje når man har behov for det.

Hengerfeste er ikke inklundert på Arona, men man kan kjøpe det for omlag 13 000, da bare chatter man litt med noen på seat.no for å få det med på en bestilling, for det er ikke noe som ligger i bestillings-sidene fra før.
Max lovlig hengervekt er 1200kg, så det blir ikke så enorme saker du kan trekke bakom Seat Arona, og det er nok bakgrunnen for at det ikke er inkludert hengerfeste på Arona.

Seat Arona er komfortabel og veldig enkelt og grei å kjøre med, den er godt utstyrt allerede fra Style utstyrsnivå, og prisen er ganske hyggelig.
I Europa får Seat stadig flere fornøyde kunder, så får vi se om vi i Norge hiver oss på vi også.
Seat Arona er ihvertfall lett å like.

Hvordan skal du få testet en Seat Arona du også?
Vel, det kommer litt an på hvor du bor, for det er ulike løsninger rundt omkring i Norge.
I Oslo, Bergen og Trondheim er det Showroom man kan besøke, og i Oslo kan man registrere seg på Hyre appen og teste via den.
Andre steder i landet er det Avis som står for utlån av testbiler, men spør på Chatten på Seat.no så kan de fortelle hvordan du lettest kan få testet en Seat Arona.

Takk til Seat Norge og Møller Mobility Group for lånet av Seat Arona!