Seat lanseringsfest, og minitest av Seat Ibiza, Arona og Ateca (apr 2018)

Fredag 20/4 dro jeg til Aker Brygge, for å bli med på Seat launch party, og fant en Pop-up-shop der jeg kunne få prøvekjøre 3 ulike Seatbiler!

Dato 24.04.2018 @ 11:06

På Delikatessen var det duket for launch-party for Seat på kvelden, men ved siden av Latter var det rigget opp en Pop-up-shop der man kunne få teste biler fra Seat.

Jeg starter med minstemann, Seat Ibiza

Ibiza er på størrelse med en VW Polo, men muligens noe kulere linjer? Jeg synes ihvertfall designet på Ibiza er stilig.
Og du bruker logo-S’en til å åpne bagasjeluka med.

Seat handler du på nett, der du velger bilmodell, utstyrsnivå, farge, motor, om du vil ha med forsikring eller ikke, og hvordan du vil betale. Leasing, kjøp eller lån.

LED-lys får du med fra utstyrsnivå FR, samme med 17″ alufelger, ryggekamera og ladeplate til mobilen. Style kan du også velge, da starter prisen på 248 500, og den pakka inneholder mye utstyr.
FR starter på 264 500 og FR+ med alt av utstyr kommer på 280 500.

Jeg testet Ibiza med utstyrsnivå FR, en stilig liten bil, som med DSG-automatgir glir fint fram i trafikken med bensinmotoren sin på 1 liter og 115 hk.

Mørke ruter bak gjør seg godt, og er med fra og med FR utstyrsnivå.

Dersom du ser litt på utstyrslistene til Seat, og prøver å legge samme utstyr i en Polo, så kommer du en del lenger opp i pris med Poloen.
Det ble hevdet at «den sparker bra fra seg», men når du nettopp har levert fra deg en Audi RS4, så sparker ikke vanlige biler.
Bensinbiler har generelt mer futt i høyt turtall, og her har du padler bakom rattet om du vil ha opp turtallet med lavere gir på DSG-automaten.

Setene er helt greie, men går du opp til FR+ får du dem i skinn/alcantara. Personlig liker jeg godt å kunne justere setevinkelen opp i forkant av setet, men det kan jeg ikke her.

Interiøret er ryddig og stilig, og de som har kjørt litt produkter fra VW/Skoda/Audi vil nok dra kjensel på en del løsninger og knapper derfra.
Lærtrukket ratt får du fra FR utstyrsnivå, personlig syntes jeg kanskje det var noe hardt, men ellers fint utformet.
Adaptiv cruise bakom rattet som i Audi.

Jeg er nok litt for romslig for baksetene i Ibiza. Jeg kommer meg inn, men plass til knær og til hode uten at hår subber i tak er begrensa. Er du under 180cm tror jeg ikke håret nærmer seg taket, men kneplassen avhenger jo litt av sjåførens størrelse.

Bagasjerom i småbiler er jo ikke kjent for å være store, men her får du da plass til en del bager på tur, og baksetene har en 60/40 løsning når de legges ned.

Seat Ibiza kan du prøvekjøre i Oslo, Bergen og Trondheim foreløpig, men plutselig kommer det en pop-up-shop i nærheten av deg.
Om du skaffer deg Hyre appen kan du prøvekjøre Seat i Oslo når det måtte passe deg på døgnet, ganske stilig løsning som jeg kommer mer tilbake til.

 

Ett hakk opp i størrelse, litt større enn Polo Cross, der finner man Seat Arona.

Her setter man seg mer inn i bilen enn ned i den, noe som tydelig har slått an ettersom salget av crossovere som denne har tatt litt av her i Norge.
De er relativt små og oversiktlige, og du sitter noe mer oppreist, men firehjulstrekk har de fleste av dem ikke, ei heller Arona.

Legg merke til metallbiten bak bakruta, og de som har godt fargesyn ser kanskje også at det er en annen farge på taket enn på bilen ellers. Stilige designvalg.

Fin front på Arona, litt sportslig og SUV-aktig, selv om den kanskje ikke er direkte spektakulær.
Denne får du også i Style, FR og FR+
Den starter på 301 500, og toppmodellen får du fra 329 500.
Her ville jeg garantert valgt FR+, rett og slett fordi du får med mye snacks for de ekstra kronene. Forskjeller opp til FR+: 18″ alufelg på sommerhjul vs 16″, blåtann, navigasjon, seter i alcantara, Beats audio lydsystem og dashbord i skinn.
Oversikten finner du på sidene om Arona.

Setene i FR er også helt fine, men ville nok foretrukket alcantara som FR+ har.

Stilig interiør og mye utstyr, her slipper man å lure på om automatgir og adaptiv cruise er på plass.
Også her er det lærtrukkede rattet noe hardt etter min smak, men ellers en fin utforming.

Litt egen stil på infotainmentskjermen. stilig. Som i andre biler fra VW-gruppen påvirkes skjermen når hånden nærmer seg den ved at flere «knappevalg» kommer til syne på den trykkfølsomme skjermen.

Baksetene har nærmest sjokkerende god plass til hodet. Plassen til knærne avhenger jo av personen i setet foran, men her kan jeg potensielt sett få meget god plass.

Arona har samme motor som Ibiza, og med mer vekt å rulle rundt med blir den litt mindre sprelsk, men den kommer seg veldig fint fram dit du vil.
Den er en tanke bedre isolert i forhold til lyd fra omgivelsene enn Ibiza er.

Nok en overraskelse med 400 liters bagasjerom, den så jeg ikke komme ut fra bilens ytre mål, og spesielt ikke når jeg fikk så god plass i baksetet.

Under gulvet i bagasjerommet er det mer plass, til et reservehjul, eller til andre saker og ting som du vanligvis har baki bilen.

 

Så en tur med dagens største bil, Seat Ateca.

Her går man en solid klasse eller to opp i komfort og plass. Støyen fra omverdenen er svært mye bedre isolert her.
I følge «Sales Advisor» Kim-Andre Richter er Ateca er lite hakk mindre enn Tiguan.
Fikk tekniske spesifikasjoner fra Kim-Andre, og Ateca er med en lengde på 4363, altså 4,363 meter,nesten et par cm kortere enn Skoda Karoq, og ca 7 cm kortere enn Tiguan.

Prismessig gjør vi også et solid hopp her, Ateca starter på 474 500 og maks pris er 560 500.
Da bør det jo nevnes at dersom du velger å krysse av for alt på ekstrautstyrslista til en Tiguan kommer du en god del over 630 000.
Mer om pris og utstyr på Ateca på nettsidene til Seat.

Ateca får du bare inkludert 4 drive firehjulstrekk, men det tror jeg nok de fleste vil ha med på denne bilen uansett.
Du kan velge mellom 2 motorer til denne bilen. En 1,4 liters 150hk eller en 2 liters 190hk – noe som er hovedgrunnen til at det er litt kroner i forskjell på billigste og dyreste variant.
Skal du ha med hengerfeste ville jeg nok valgt 2 literen.

Jeg testet bilen i FR versjon med 150hk, og den er helt fin til bilen om den ikke skal trekke noe bak seg.
Her snakker vi komfort jeg ville trivdes godt med på lange turer, og med firehjulstrekk har man god fremkommelighet.

Du får også i FR alcantara der du sitter, men stoff på sidene. Forøvrig gode seter der man kan justere høyden fremme på sitteputen for å få lårstøtten man ønsker.

Rattet er her mykere enn i Ibiza og Arona, og etter min smak mer komfortabelt. Instrumentene bakom rattet er her i mer digital versjon, der du mer kan bestemme hva du ser på.
Digital instrumentering er standard på alle versjoner av Ateca.

Jeg glemte å ta bilde av baksetene, men der hadde jeg god plass både til knær og til hode.

Bagasjerommet er romslig med sine 510 liter. Bør holde lenge til de fleste behov, og man kan jo sette på takboks om man vil ha med mer.
Hengerfeste er standardutstyr på alle utstyrsmodeller av Ateca, hallo! Hengerfeste som standard? Velkommen til Norge! Kult!

Jeg testet disse tre bilene på veldig korte turer, for å danne meg et lite inntrykk av dem, så får vi se om det blir noen litt lenger tester av dem med tiden.
Leon var ikke med på «festen», så den får jeg sjekke ut en annen gang.

 

Seat Launch party.

Delicatessen var stylet for Seat launch-party. Liten tvil om at fabrikken til Seat er i Barcelona.

Det var mange folk, god tapas og god drikke. DJ sørget for god musikk, så var det opp til folka å sørge for god stemning.

Wayne Anthony Griffiths er ansvarlig i Seat for salg og markedsføring, og kunne fortelle om god vekst for Seat i Europa.
Han var også gira på å få testa ut den nye måten å markedsføre og selge biler på som lanseres med Møller i Norge.

Det har vært sentralt at man skal sørge for mobilitet, og at kjøpsprosessen skal bli enklere.
Gjennom bruk av Hyre, skal man kunne tjene penger på utleie av bilen sin når man selv ikke bruker den.
Man skal gjennom Hyre enkelt kunne dele bilen med slekt og venner.
De dagene i året man har et annet bilbehov skal man kunne bytte bil.
Gjennom Hyre skal man også skulle kunne teste bil i Oslo når det måtte passe på døgnet.

Det var ganske naturlig at Nils Petter Nordbø, CEO hos Hyre, kom og forklarte litt om hvordan alt dette skal kunne fungere.

Et eksempel: Du kjøper en Ibiza, fordi den dekker ditt behov i det daglige, men du bruker den ikke hver dag, dermed så legger du den tilgjengelig på Hyre appen.
Alle som er på Hyre appen må identifisere seg med Bank ID, så man vet hvem man har med å gjøre. Folk kan da be om å få leie din bil. Du gir dem da nøkkelen til bilen i appen, og de kan låse opp din bil med appen. Ingen nøkkel er nødvendig.
Hyre registrerer forbruk av drivstoff, og om leietager ikke fyller tanken trekkes 17,-/literen. Hyre registrerer også passeringer i bom, og trekker dette fra leietager.

Jeg skal på besøk til Hyre og lage en egen sak om dem og den appen og de løsningene de lager i samarbeid med Møller og IF, så dette kommer det mer om her på bloggen.

Vet ikke om man kaller dette en paneldebatt, for de tre var jo ganske enige, men kanskje man kan kalle det et slags panelintervju?
Mannen lengst til venstre var konferansier, og mannen på krakken lengst til høyre var Jan Grønbech fra Google.
Det ble blant annet snakket om bilens fremtid, og mulige teknologiske fremtidsløsninger.

Seat ønsket folk veldig velkommen til sine lokaler på Ulven i Oslo, der det ikke er selgere, for du kjøper jo bilen på nett, men der møter man rådgivere, som kan fortelle deg om det du måtte lure på med de ulike bilene.
Rådgiverne på Ulven kan Skype med folk fra andre deler av landet, slik at alle kan få svar på det de måtte lure på.

De kunne også fortelle at det kommer plug-in hybrid og innen 2020 kommer det også el-bil.

Når det gjelder å få prøvekjøre Seat andre plasser enn Oslo, Bergen og Trondheim, så samarbeider Seat med Avis, slik at man kan få prøvekjøre Seat der det er Avis bilutlevering.

Jeg ruslet ut i den disige vårkvelden på Aker Brygge, mens de som ble igjen på festen kunne hygge seg med opptreden av Cezinando.