Test av Seat Leon X-PERIENCE (juli 2018)

Navnet roper litt på slutten, men bilen er ikke bråkete, den er derimot engasjerende og lettkjørt

Dato 12.07.2018 @ 10:40

Du kjenner kanskje til biler som VW Golf Alltrack og Audi A4 Allroad, og dette er den litt høyere, litt røffere og firehjulsdrevne Seat Leon som da heter X-PERIENCE.
Seat kaller sitt firehjulsdriftsystem for 4drive.

Nå er det lite snø å teste på i juli nær Oslo, men Leon X tar deg nok opp den litt trasige hytteveien, opp den siste kneika, den vanskelige bakken eller hva det nå er som gjør at du er på jakt etter en litt røffere bil med firehjulstrekk enn den vanlige Seat Leon.

Seat har en del kule detaljer som spiller på litt skarpere linjer enn sine konsernsøsken, og du får den ikke med lite utstyr og en lang lang liste med ekstrautstyr.Du kan velge mellom masse utstyr og alt utstyr.

Du får bilen med en 180hk bensinmotor og automatgir og massevis av utstyr til kr 487 500, og da er levering, lakk, vinterhjul og hengerfeste INKLUDERT!
Jeg vet ikke om noen andre merker som legger inn det i salgsprisen man får oppgitt, det kommer liksom alltid i tillegg, og kanskje noen matter og en del andre ting man bare «må ha»… hos Seat er alt sånt inkludert i prisen. Viktig å tenkte på om du bare ser på priser på nett! Eller får en pris fra et annet merke… du har som regel ikke «fått med alt» selv om det sies at det er «komplett utstyrt»… «ja, så kommer levering, lakk, vinterhjul og hengerfeste utenom da selvfølgelig» – hørt den noen ganger…

Hva er forskjellen på mye utstyr og alt utstyr?
Vel, det er Beats Audio system, skinnseter og soltak i den med alt utstyr, noe jeg fint kan leve uten, men kan du ikke det koster den 513 500.

Det selges veldig mange VW Golf i Norge, og selv om mye av grunnen til det nå er at den også tilbys som ladbar hybrid og el-bil – så er det ikke hele grunnen.
Størrelsen er vel så sentral, fordi den nettopp passer så mange, og veldig mange synes den er akkurat passe stor. Det er Leon også.
Den nye Golfen er meget god å kjøre, og det er Leon også, du blir glad i svingete veier med en Leon, den er artig og lettkjørt og passe stor for en familie.

Du har gode seter i Alcantara som er elektrisk justerbare og med elektrisk justering for korsryggstøtte. Minnefunksjon er det ikke.
Er du mer bredbygd enn meg er det ikke umulig du synes ryggen blir noe smal, for her holdes du godt på plass i setet.
Personlig skulle jeg gjerne kommet en cm eller to lenger ned, men er du under 181cm vil du neppe få den tanken i denne bilen.

Du har et meget godt ratt, kanskje en tanke hardt, men godt. Stilige sømmer og design på rattet!
Du velger selv hva du ser foran deg, enten du vil ha tradisjonelt speedometer og turteller, eller som jeg her har valgt, mest mulig navigasjon.
Infotainmentskjermen er også stor og god, og jeg synes lyden fra standardanlegget er helt fin.

Kjekt med adaptiv cruise og adaptive kjørelys. Du kan lese mer om alt utstyret bilen har på Seat sine sider om bilen.

Med Mode-knappen like under infotainmentskjermen kan du velge mellom ulike kjøremodus, og du kan stille inn etter eget ønske.
180hk motoren er artig i sportsmodus på svingete veier! Men med familien ombord tipper jeg nok du bruker Eco og Comfort mest.

Med fint ryggekamera og parkeringssensorer bak og foran bør det være mulig å parkere bilen trygt og greit.

Mye er kjent fra Golf her, foran girspaken er det ladeplate og 2x USB og Aux.
Koppholderne er en tanke lave til flasker, så de kan nok vingle litt. Har du korken på går jo det fint.

Jeg synes Leon X har kule linjer, kule felger og kule speil… rett og slett litt kult design fra Barcelona.

Bakseter i en Golf får jeg ikke helt plass i, men her kan jeg skvise meg inn. Helt ok plass uten at det føles overdådig for meg. For barn er det jo glimrende.

Hele 587 liters bagasjerom med gulvet i nedre posisjon, det er bra! Faktisk veldig bra!
I hverdagen kan du ta gulvet opp slik at det blir flatt på nivå med lasteterskel og innover i bagasjerommet.
Praktiske rom på sidene til småting som slipper å fyke rundt baki der.
Veldig lurt med nett på toppen av bagasjeroms-skjuleren som kan trekkes opp til taket ved behov, slik at man sikrer folk fra flyvende bagasje i en kollisjon – genialt faktisk!

Det er fortsatt mange i Norge som har kronglete veier å kjøre på, enten der de bor eller der de reiser.
For mange er faktisk ikke el-bil et alternativ enda, og når det kommer en ny el-bil som kanskje kan friste, ja så blir ventelistene så lange at det tar mange år å få bil dersom man vil prøve en så dyr sak før man velger å investere i den. Dermed har Seat Leon X-Perience et godt marked, bare folk finner ut at denne bilen faktisk finnes tilgjengelig på det norske markedet!

Hengervekten med brems er opp til 1700kg. Rett og slett stilig at avtagbart hengerfeste er inkludert i bilprisen!

Seat Leon X-PERIENCE er en meget trivelig og lettkjørt bil, med sine 280NM, gode plass, mye utstyr og firehjulstrekk, gjør dette til et godt bilvalg for mange familier i Norge.

Takk til Seat Oslo for lånet av Seat Leon X-PERIENCE!

 

Kategori:
Bilmerke:
Drivstoff: