Test av Opel Zafira Life (juli 2019)

Før var Opel Zafira en svært kompakt 7-seter, men nå som Opel har blitt med i PSA er den utgaven av Zafira historie. Den nye Zafira Life kan du få med 5-9 seter, og i 2021 kommer den faktisk også som elbil.

Dato 07.07.2019 @ 16:38

Noen tenker kanskje;

  • men er ikke dette nye Opel Vivaro varebil?
  • er ikke dette samme bilen som Peugeot Traveller?

Og svaret på det blir at joda, utvendig er det ikke nødvendigvis så veldig lett å se forskjell på en Vivaro og en Zafira Life, men innvendig er det store komfortforskjeller.

Og joda, dette er i bunn og grunn samme bilen som Peugeot Traveller, og således et resultat av at Opel har kommet inn i PSA-familien. Citroën har også sin versjon som heter Space Tourer, og Toyota også faktisk, som samarbeider med PSA om denne bilen, deres heter Proace Verso.

Prisene var ikke klare, men det er jo mulig å «skule litt» på prisene på Space Tourer og Traveller for å få en viss idé.
Skal oppdatere når norske priser er klare.

Det Opel har sett er at salget av Zafira i tradisjonell form har falt, og man har sett i PSA-systemet at barnefamilier er glade i den ekstra plassen som denne varebil-karroseriformen gir.

Her snakker man også opp til 6 bakseter med ISOfix! Det bør holde for veldig mange!

Med skyvedører på begge sider inn til baksetene slipper man å bekymre seg for om barna bulker nabobilen på parkeringen, og man får svært god tilgang til baksetene.

På testbilen var sidedørene elektriske, det var ganske komfortabelt, å kunne åpne dem fra nøkkelen.

Testbilen var naturlig nok svært velutstyrt, med den største dieselmotoren på 2 liter og 177hk.

Det gir et drag på 400NM, og den opplevdes svært så trivelig å kjøre på Tyske motorveier.
Komforten den leverer gjorde at jeg hadde lyst til å ta den med meg hjem og dra på ferie med kona, 3 barn og hund i den.
Her snakker vi mer personbilkomfort enn varebilfølelse. Da tenker jeg på fjæringskomfort og lavt støynivå i tillegg til gode seter.

Komfortable skinnseter med elektrisk justering, og armlene man kan vippe ned på høyre side av setet. Her er det mye som er lett å like.

Samtidig skulle jeg nok ønske meg at Opel beholdt cruise-knapper på det gode Opel-rattet fremfor å gå for PSA sin «satelitt bak rattet» løsning.

Infotainmentskjermen føles bitteliten, men er ellers forsåvidt fuksjonell nok. Head-up display på plastplate er jeg vel også litt middels begeistret for.

I testbilen jeg kjørte som var «den korte versjonen» på 4,6 meter var det satt inn 5 seter, og andre seterad hadde 3 like brede seter, alle med ISOfix, og et flatt og fint gulv.
Man kan ha flere seter i den korte versjonen også, alt ettersom hva man ønsker seg.

Foto: Opel

Baksetene kan leveres i et veldig stort antall ulike løsninger, og med forseter som man kan snu om man vil ha en matpause i bilen.
Legg også merke til det todelte glasstaket, og luftdysene i midten.

Fleksibilitet er helt klart et nøkkelord for setene som kan leveres fra 5 til 9 seter.

Bilen kan også leveres i 3 ulike lengder, og den mellomlange er på 4,95 meter lang. Her øker også akselavstanden i forhold til den korte versjonen på 4,6 meter.
Den lange versjonen er på 5,3 meter.

Den korte versjonen av Zafira Life har helt enorm bagasjeplass med bare 5 seter i bruk, så kan du jo se for deg hvordan plassen blir om du legger til 35cm eller 70cm på lengden.

Bakluka er topphengslet og manuell, men det er mulig å åpne bare bakruta.

Her vist på en VIP-utgave jeg kjørte litt senere på dagen. Denne var også noe lenger, og det merktes litt på kjørefølelsen, men kjørekomforten var fortsatt veldig god.

I bilen som var en VIP-utgave var det en annen bakseteløsning som var satt opp, med 2+3 seter, altså totalt 7 seter.

Med fokus på ekstrem benplass for de som sitter bak er det fortsatt hyggelig bagasjeplass bakom de 7 setene.
Ettersom setene er svært justerbare, velger man jo bare hva man ønsker å prioritere av benplass og bagasjeplass.

I mitt hode ser jeg for meg at en løsning med 9 seter ikke er like åpen for seteforflytninger, men det er bare tanker jeg gjorde meg, for jeg testet ingen med 9 seter denne dagen.

Opel Zafira Life kan du få levert med 4×4-system fra Dangel, og Opel hadde lagt inn informasjon og mat ved en relativt «hårete» testbane for 4×4 med veier jeg aldri hadde valgt å kjøre personbil på.

Opel har hevet 4×4-bilene 2cm, så kan du selv bestille hvilken heving du ønsker at Dangel skal gjøre for deg, men minimum er 4cm.

Dersom du ikke kommer fram til hytta med Opel Zafira 4×4, så må du vel kanskje over på noe fra Land Rover, eller eventuelt selge hytta om hytteveien ikke kan utbedres.

Det var ikke direkte kaldt da jeg testet Opel Zafira Life i Frankfurt-traktene, og da merket man at luftdyser i taket bak er ganske sentralt å ha i en stor bil med tanke på klimaet i bilen.

Opel hadde også tatt med seg en ganske så pimpet versjon av Opel Zafira Life, og alt av utstyr man ser på bilen finnes tilgjengelig som TÜV-godkjent utstyr man kan få tak i til Opel Zafira Life.

Denne bilen var jo bare knallstilig, med heftige sportsseter og sportsratt og gule sømmer i seter og ratt.

Racingratt i alcantara med gule girpadler bakom rattet og alupedaler.

Selv bak var det litt gul dekor, og et artig 2+2 seteoppsett med bord til hvert sete i konsollen mellom setene.

Enten man vil ha en romslig og komfortabel bil til familien, eller bedriften trenger en transportløsning for besøkende og andre i bedriften som skal fraktes til/fra ulike plasser, så vil Opel Zafira Life kunne dekke behovene meget godt.

Jeg må si jeg gleder meg til den kommer som elbil i 2021, for det er ikke så mange store familiefraktere i dag man finner som elbiler. Blir spennende å se på rekkevidden.
Komforten er ihvertfall ganske langt over Nissan sin konkurrerende elbil e-NV200 Evalia.

Kategori:
Bilmerke:
Drivstoff: