Minitest av Land Rover Discovery 5 og sammenligning med Discovery 4 (feb 2019)

Jeg har dessverre lite erfaring med å kjøre Land Rover, men endelig fikk jeg teste Discovery 5, og da ville jeg også sammenligne den med Discovery 4.

Dato 22.02.2019 @ 14:22

Før jeg testet Discovery 5 tok jeg meg en tur til Offroadparken ved Sørlandssenteret for å oppleve hva eiere av Land Rover mener med god fremkommelighet.

Porten er ikke stor eller prangende, og er sånn sett kanskje litt lett å kjøre forbi om du ikke vet om den. Offroadparken er ikke åpen hver dag, men akkurat denne lørdagen jeg kom på besøk var det åpent. Man kan følge med på Facebooksiden deres for å se når det er åpent for kjøring der.

En av fordelene som nevnes med Land Rover er at de er enkle å mekke på selv om man kan slikt, og deler kan man få ganske rimelig fra England. Dermed kan det for den nevenyttige bli et ganske rimelig bilhold.

Jeg fikk smake bittelitt på fremkommeligheten som du kan se i videoklippet over her, og her snakker vi fremkommelighet med en helt annen definisjon enn de fleste veifarere ville tenke på med samme begrep. Ganske heftig fremkommelighet der man ikke skulle tro at noen bil skulle kunne kjøre.

Jeg var mye mer «pinglete» med utfordringene jeg gav testbilene, men fikk da smake litt på fremkommeligheten likevel på noen «veier» som nok ikke var ment for biler, men for anleggsmaskiner.

Underlag som gjørme, store steiner og morken snø var ikke i nærheten av å skape utfordringer for Land Roveren.

Jeg vil nå likevel påstå at du skal ha veldig krevende veier å kjøre på dersom du ikke klarer å komme fram med Discovery 5, for jeg ville aldri kommet fram her jeg kjørte med noen av de bilene jeg kjører til daglig. Men det var som om denne bilen lo litt av meg fordi jeg ikke utfordret den mer.

Det var noen som ba meg sjekke om jeg fant noen forskjeller i fremkommeligheten til Discovery 4, så da var den en meget snill kar som lånte meg bilen sin så jeg kunne få testa! Takker og bukker!

Nå burde jeg jo da naturligvis hatt noen skikkelig heftige utfordringer å testet bilene i, men på de utfordringer jeg fant, så merket jeg ingen forskjell på fremkommeligheten.

Forskjellene merket jeg mest på utseende, for det er ganske markant endret fra Discovery 4 til Discovery 5.

På innsiden har det også skjedd mye, med ratt, girspak, infotainmentskjermen og det generelle utseendet.

Det er ganske mye som har beveget seg fra analogt til digitalt, på rattet og instrumenter bakom rattet, for å nevne noe.

Når du starter Discovery 5 kommer girvelgeren opp, og du kan vri den over i D for å kjøre i vei.

Terrengmenyen er i grunnen den samme som i Discovery 4, men nå plassert bakom girvelgeren, og modernisert i design. Her trykker man terrengvelgeren ned for at den skal komme opp.
Så kan man heve/senke bilen, sette den i lavserie, slå på hill descent control og alt det de som har Discovery 4 kjenner igjen.

Alle knapper og brytere kjennes litt røffere, tøffere og noe billigere med tanke på materialvalg i Discovery 4 kontra Discovery 5.

Forsetene opplevde jeg som komfortable i begge biler, selv om sidestøtten ikke akkurat klemmer deg fast i setet.

Her måtte jeg gått mellom bilene direkte om jeg skulle kjent på ulikhetene, men Discovery 4 hadde jeg dagen etter Discovery 5, og mitt indre minne for setekomfort var ikke godt nok til å bringe fram forskjellene dessverre. Det er nok forskjeller på setene altså, men de er nok ikke så enorme.

Selv Discovery 4 hadde rattvarme, det tok bare litt tid før jeg oppdaget den, en del lettere å finne på Discovery 5 som har samlet knappene mer fram på rattet.

Når du kjører en Discovery 5 ser du nesten litt under panseret nederst i frontruta, men i Discovery 4 er du nesten litt langt over panseret. Dette visuelle grepet gjør at du føler at du sitter mye høyere i en Discovery 4 enn i en Discovery 5.

Varebilen har en litt annen motor enn Discovery med 5 eller 7 seter har, en 3 liters V6 diesel med 306hk.
For å si det litt forsiktig var ikke motorlyden direkte utrivelig når man skulle ut på motorveien.

Velger man Discovery 5 med flere seter har motoren 258hk og 600NM og gjør unna 0-100 på 8,1 sekunder (om man ikke velger en av de andre motoralternativene).

Ut fra det jeg kan finne ut her hadde Discovery 4 som jeg testet en 3 liters diesel med 255hk som gjør unna 0-100 på 9,3 sekunder.

Designet på Discovery 5 gjør at den kan se mindre ut enn Discovery 4, men om man ser på de fysiske mål er Discovery 5 hele 4,97 meter lang og 2,22 meter bred når sidespeilene er med, og det er de jo som regel. Det er litt lenger og litt bredere enn Discovery 4.

Det skal være mulig å få mer «flatt gulv» i varebilen for de som ønsker seg dette med tanke på paller som skal inn og ut.
Om du ikke bruker paller kan det jo være greit å ha gulvet som det er.

Elektrisk bakluke, lastelem, eller eventuelt sittebenk har du også. og hele 3,5 tonn hengervekt bakpå varebilen! Men da må du ha førerkort tilpasset opp mot 7 tonn vogntogvekt og stor henger.

Varerommets lengde er på 1,85m, bredden er 1,36 meter og høyden er 1,05 meter.

For de som tenker, gitter? Ikke komfortvegg? Vel, den tanken slo meg ikke da jeg kjørte bilen, den var sjeldent komfortabel, men jeg fikk da beskjed om at denne veggen var «på vei».

Bakkeklaring på over 28cm er mulig med luftfjæring, og om du skulle kjøre ut i litt for dyp snø, så kan du komme enda litt lenger opp med bilen, slik at du kommer deg løs, men det er ikke noe som aktiveres før du eventuelt setter deg litt fast. Vadedybden er på 90cm.

Pris for varebil starter på 681 900 i utstyrsnivå SE og med 240hk diesel, 306hk starter på 761 900.

Jeg testet jo en HSE, og den starter på 825 900 når man har 306hk motoren.

Skal man ha 5 eller 7 seter så spretter prisen fort over en million.

Land Rover er glade i mange muligheter for individuelle tilpasninger, noe som koster en del om du vil ha «alt» som tilbys.

Både Discovery 4 og Discovery 5 er svært komfortable biler, som nok er en glede å ta med på mye lenger tur enn jeg kunne denne gangen.

Discovery 5 er ganske mye mer moderne innvendig, og det er noe jeg setter pris på, selv om jeg nesten liker fronten på Discovery 4 litt bedre.

Vil du vite mer om hvordan det oppleves å eie en Land Rover anbefaler jeg at du blir med i en gruppe på Facebook, for om du bare ser på statistikk fra J.D.Powers får du et veldig feil bilde av hvordan det er å eie en Land Rover. De som eier en slik mener det er sterkt avhengighetsskapende, både med tanke på komfort og fremkommelighet. Hadde man vært så plaget av feil som statistikken fra J.D.Powers påstår ville ikke folk valgt samme bilen en gang til. Det er stor forskjell på feil tror jeg nok, og de feilmeldinger som kanskje dukker opp litt kjapt hos en Land Rover trenger ikke nødvendigvis gå ut over driftssikkerheten.

Takk til British Cars Kristiansand for lånet av Discovery 5, og takk til Bent Nicolaisen for lånet av Discovery 4!