Test av nye Nissan e-NV200 Evalia 40kWt (juni 2018)

En svært fleksibel og praktisk el-bil, nå med bedre rekkevidde.

Dato 24.06.2018 @ 11:49

Her kan du velge om du vil ha 2, 5 eller 7 seter, men som 2-seters varebil (med varebilvegg) heter ikke e-NV200 noe på slutten. Det er kun 5- og 7-seteren som heter Evalia.
Jeg har testet 5-seters versjonen av e-NV200, som da heter Evalia, som du kan få som 7-seter mot et tillegg på kr 12 000. Tror kanskje jeg selv ville gått for det ettersom setene kan slås ned/sammen, og ta relativt lite plass.

Her er andre seterad, som i testbilen også er bakerste seterad. Usannsynlig praktisk med skyvedører til bakseter spør du meg. Spesielt på parkeringsplasser der barn skal ut, med Evalia blir det en bekymringsløs hendelse. Romslig og fint baksete, og naturlig nok god plass i høyden, men også bra plass til knær.

0-100 på 14 sekunder kan høres veldig dødt ut, men i praksis har du ikke 0 km/t når du skal ut på motorveien, og jeg tror vel ingen forventer at dette er en el-bil-rakett.
Maks hastighet er 123 km/t, men du bruker forholdsvis mye strøm i slik hastighet på en «kassebil» som jo dette er, så det går jo ut over rekkevidden.
WLTP er en mye mer realistisk måling på rekkevidde, og på småkjøring/bykjøring kan Evalia klare 301km med sitt nye 40kWt batteri. På langtur i høy hastighet krymper rekkevidden til 200 realistiske kilometer.

Jeg vil tro at denne rekkevidden holder for de fleste håndtverkere, butikker og småbarnsfamilier i det daglige, noe som gjør denne bilen til et meget praktisk alternativ.
Prisen som 5-seter er 299 000 og som 7-seter 311 000 levert i Arendal. Metallic lakk koster 3 900. Spør du meg høres dette ut som en meget rimelig og praktisk bil-løsning for mange potensielle kjøpergrupper.

Alt er ikke rosenrødt og vakkert og supert… forseter… jeg liker å kunne justere på høyden, for jeg vil som regel komme meg litt lenger ned. Ikke mulig å justere på høyden her. Kun fram/tilbake, samt ryggvinkelen.

Interiøret her har ikke fått oppgraderingen som Leaf har gjennomgått, dermed føles det ikke veldig moderne, hverken ratt eller midtkonsoll/infotainment.
Rattet kan ikke justeres «nok» noe som gjør at det blir litt lang avstand for meg med lange ben til rattet, og jeg får en ganske krokete sittestilling.
Her må du rett og slett teste bilen for å se om du får en bedre sittestilling enn jeg fikk, for det er jo så mye bra med bilen, at den fortjener å testes.

Knappene på rattet er små, og har små symboler, noe som gjør at de krever noe tilvenning før du husker hva som er hvor.
Infotainmentskjermen er forsåvidt ok, men også der er knapper små, og lette å bomme på, og når sola skinner på skjermen ser jeg lite av hva som skjer der.
Girspaken liker jeg – litt som hodet på en driver (golfkølle).

Under rattet til venstre fant jeg knapper for å justere speilene, men sitter man i rett posisjon når man må bøye seg langt fram for å betjene knappene? Blir en del fram og tilbake før speilene er der de bør være. Undrer meg litt over at ikke de knappene der fikk plass i den relativt store døra?

Med rattvarme og setevarme trenger ikke nødvendigvis kupevarmen å være ekstrem på vinterdager. Men bilen har en app der man kan velge temperaturen i bilen, så det burde uansett ikke by på så mange utfordringer.

Bilen er 4,56 meter lang, så veldig lange gjenstander på over 2 meter er ikke så lett å få med seg inne i bilen.
Når det er sagt så er det jo lastekapasiteten i volum her som er en gigantisk fordel med denne bilen. som 5-seter har du plass til 2110 liter! Men maks nyttelast er 571kg, så alt for tungt må det ikke være.
Du kan smelle på hengerfeste, men max vekt der er 150kg, så det blir mest til sykler.
På taket kan du også ha 100kg.
Syvseteren kan ha 443 liter bagasje opp til hattehylla, men med hundegitter på plass kan du laste 870 liter opp til taket.
På syvseteren er hengervekten satt til 0kg, det er jo litt kjedelig med tanke på sykler, men kanskje du kan klare deg med 5 seter?

For at jeg skulle «løpt og kjøpt» måtte følgende vært på plass:
* Høydejusterbart førersete
* Ratt som kan trekkes mer ut i lengderetning
At knapper er litt små, ikke er plassert der jeg ville hatt dem, eller at skjerm/ratt er litt gammeldags, det kunne jeg levd greit med, men jeg må ha en god sittestilling.

Som på Leaf finner du ladeluken foran på bilen under Nissan-logoen. Knapp for å åpne luken er inne i bilen.
Fra batterivarsel til 80% skal gå på 40-60 minutter på hurtiglader. Med skikkelig hjemmelader trenger du 7,5 timer opp til 100%. Har du bare stikk-kontakt snakker vi 21,5 timer opp til 100%.

Det du hører av støy i bilen er i hovedsak vindstøy på motorveien. Det er relativt lite støy fra hjulene. Vil definere støynivået som lavt på et subjektivt plan.

Er du på jakt etter en særdeles praktisk, rommelig og rimelig el-bil bør du teste e-NV200 Evalia fra Nissan.

Takk til Nissan Gromstad Motor på Stoa for lånet av e-NV200 Evalia.