Test av Opel Insignia Country Tourer (mai 2018)

Jeg tok meg en liten «Tour of the country» med Opel Insignia Country Tourer.

Dato 31.05.2018 @ 12:49

Jeg har sett og opplevd mye fint på min over 1111km lange reise med Opel Insignia Country Tourer. Turen gikk fra Oslo til Grimstad, og så noen dager senere via Hovden, Haukelifjell og Odda til Hardanger, Rosendal og Uskedalen der jeg holdt til på Rabben Feriesenter et par netter. Så gikk turen på ny over Haukelifjell og forbi Seljord til Oslo.

Country Tourer har 4×4, er noe mer høyreist, og har ekstra understellsbeskyttelse og en del ektra bekyttelsesdeksler rundt hele bilen, i samme stil som Volvo sin V90 CC, Mercedes-Benz sin E-Klasse All Terrain og Audi sine Allroadmodeller. En biltype som er optimal for de som har hytte, eller som har litt kronglete/glatt vei på vinteren. Men akkurat denne bilen egner seg minst like godt for alle de som kjører mange kilometer hvert år, noe jeg skal komme mer tilbake til.

Country Tourer får du med en 2 liters Bi-turbo diesel med 210hk og med 8 trinns automatkasse. Den er igrunnen særdeles godt utstyrt i utgangspunktet, men testbilen hadde ekstrautstyr for rett i overkant av 50 000 i tillegg. Det aller mest sentrale å velge fra lista over ekstrautstyr er AGR ergonomiske sportsseter i nappa skinn, for heftigere seter for bare 11 900 i tillegg vet jeg ikke om det er så lett å få tak i.
360-graders kamera synes jeg også var nyttig i parkerings-situasjoner som var trange, og den lå i en Park-pakke der du også fikk med lukaparkeringsassistent, blindsonevarsling og varsling for kryssende trafikk bak bilen ved rygging.

Country Tourer starter på 724 900, så da landet prisen på testbilen på 777 300. Det er ikke direkte billig for en bil, men her får du svært mye bil og utstyr for pengene.

Dette bildet tok jeg mellom Froland og Evje, en plass der skogen brant ned for noen år siden. De som hadde hytte i dette området tenkte neppe på at landskapet kunne endres så drastisk.
Allerede her skjønte jeg at folk som hadde noen gamle tanker om Opel ikke ville klare å begripe hvor god Insignia Country Tourer har blitt, fordi man tenker at «Opel er Opel», og fordi man ikke forstår at bilmarkedet er i ekstrem endring, og stadig utvikling og forbedring. Man kan ikke basere sin kunnskap om en bil eller et bilmerke på gamle opplevelser, det blir veldig feil. Derfor tok jeg akkurat dette bildet, for som landskapet her er på vei til å bli helt nytt, er virkelig nye Opel Insignia Country Tourer verdt en prøvetur så du kan få oppleve selv hvor bra den har blitt.

AGR-setene er særdeles gode, og du kan stille dem inn slik du vil ha dem, og lagre innstillingene dine slik at du alltid har dem tilgjengelig når du skal ut på tur.
Her har du ventilasjon, noe jeg ikke ante at jeg savnet før jeg testet det, og måtte levere bilen tilbake igjen i et Oslo med ca 30 grader pluss, det er bare nydelig!


Du kan bestemme hvor mye sideputene i ryggen skal klemme deg fast i setet, og du kan få litt massasje i ryggen om du trenger å kjøre en time eller to til før du tar deg en pause.
Sitteputen kan forlenges, og vinkles i framkant. Helt på nivå med BMW M550i sitt komfortsete er det ikke, men det er neimen ikke langt unna altså! Og ventilasjonen var bedre hos Opel enn den var hos BMW.

Innvendig støynivå er meget lavt, og komforten, hjelpe meg altså, den er god den! Når du kombinerer et så godt forsete med så god kjørekomfort, da får du en perfekt langturbil spør du meg.
Da blir også dieselmotoren et logisk valg, med et snittforbruk opp/ned fjell og rundt fjorder på 0,67 liter på mila uten at jeg var spesielt snill på gassfoten.

Opel sitt førermiljø var før preget av svært mange små knapper, men det har de nå ryddet opp i, og førermiljøet oppleves som ryddig og trivelig.

Rattet er passe mykt, og veldig godt å holde i på langtur. Til venstre har du i hovedsak navigasjonsknapper, til en meget god adaptiv cruisekontroll. Rattvarmen som også er der hadde jeg lite bruk for nå, men den er gull om vinteren. Til høyre styrer du menyer mellom speedometer og turteller, og lyd.

Ettersom bilen er ca 5 meter lang, er det nyttig med kamera både foran og bak bilen. Lett å se om du har parkert innafor strekene eller ikke, og kjekt om du må utnytte en noe begrenset plass maksimalt.

Framfor girspaken er det noen knapper. Tour sørger for at du cruiser mest mulig komfortabelt dit du skal, mens sport gir deg noe raskere respons på bruk av gassepdal. Neste knapp er for å slå på aktiv filholderassistent, så kan du slå av antispinn, få bilen til å parkere og aktivere parkeringssensorer.

Til venstre for rattet er det også noen knapper og brytere, og HUD hjelper deg til å stille inn Head Up Displayet så det treffer ruta der du vil ha informasjonen.

Baksetene har fin plass til meg, både til knær og til hode, så de sitter bak her har det bra. Midtsetet er jo sjelden optimalt i en stasjonsvogn på grunn av klossen som er i gulvet på denne plassen.

I midtkonsollen finner man 2 USB-ladepunkter og knapper for setevarme på yttersetene der bak.

I en bil som dette er det gjerne sentralt at det er plass til litt bagasje, mulighet for takboks, og mulighet for hengerfeste.
Testbilen hadde ikke takboks, men innfellbart hengerfeste til kr 9 400 var det krysset av for på ekstrautstyrslista. 1605kg kan den trekke, så det er jo sånn sett kanskje ikke så voldsomt mye.

560 liter bagasjeplass i et bagasjerom der det er lett å utnytte plassen. Det er også noen veldig hendige smårom bakom hjulbuene.

På begge sider av bagasjerommet er det knapp for å legge ned baksetene, og kroker til handleposer. På venstre side er det også 12v til kjølebag eller annet.

Bakluka kan du åpne på avstand med nøkkelen, du kan naturligvis trykke på knappen i bakluka, og du kan også vifte med foten under bilens bakre støtfanger.
Min personlige favoritt er nøkkelen, for da kan jeg ha ferdig åpnet bagasjerom når jeg er framme med det som skal inn.

Testbilen hadde fått med seg varmetråder i frontruta fra listen over ekstrautstyr. De trådene synes ikke så veldig mye når bakgrunnen er mørk, eller i mørket, men med lys bakgrunn eller i motsol kan de jo sees, så det ville jeg nok anbefalt deg å teste litt før du bestemmer deg. Prisen på kr 1900 er ikke avskrekkende, men det er mer om du trives med slike tråder i frontruta eller ikke som er spørsmålet. Jeg kan garantere deg at du trives veldig med dem dersom du ikke vinterparkerer i garasje hver dag, for isen på ruta smelter jo mye raskere med oppvarmet frontrute.

Panorama soltak gir mulighet for mer lys inn i kupeen, og naturlig nok økt romfølelse for de som sitter bak. Det gir også en ekstra mulighet for utlufting.
Når det er nevnt, så bør det jo også nevnes at klimaanlegget raskt får ønsket klima i bilen.

Panorama glasstak er også noe man eventuelt må velge fra ekstrautstyrslista for kr 12 900.

Jeg synes felgene med 2 farger var stilige, og verdt 3 900, men vil du spare noen kroner kan du jo eventuelt gå for de alu-felgene som følger med som standard.

Jeg synes Opel Insignia Country Tourer er en pen bil med fine detaljer, uten at den blir spektakulær.

Er den sportslig? Vel, du har rikelig med krefter til de forbikjøringer du vil gjennomføre, men om jeg skal dra fram sportslig så må helst noe mer være på plass.
Da tenker jeg på fjæringer som her er satt mer opp mot komfort, selv om sport knappen framfor girspaken er trykket ned. Jeg tenker også på følelsen du får med underlaget, som er mer responsiv og direkte for at jeg ville brukt sportslig som begrep. Det denne bilen rett og slett er rågod på er komfortabel og god langtur.

Da jeg kjørte fra Grimstad til Hardanger stoppet jeg ofte for å ta bilder, for det var jo så fint over alt, så da satt jeg ikke veldig mange timer i ro i slengen, men da jeg skulle til Oslo fra Hardanger gjorde jeg det. Første pause på Haukelifjellet på grunn av arbeid i tunnelen. Neste i Vinje for å tømme tanken og ta en matbit. Og det var en meget trivelig tur selv om det ble litt færre bilder av det.

Lysene på bilen skal være meget gode, det kan du se litt mer om på Opel sine nettsider, men i Norge på denne tiden av året blir det jo knapt nok mørkt, og litt søvn måtte jeg ha, dermed testet jeg ikke det på denne turen. Jeg har imidlertid testet det på en Opel Astra tidligere, og vet at det er svært bra lys.

Anlegget fra BOSE gir fin lyd til radio og til det du måtte ha på mobilen, med USB-kabel får jeg som har iPhone Apple Car Play, men android-brukere har også sitt system som dukker opp på infotainmentskjermen.
Lyden fra Spotify er også ok, og kjekt at det er brukervennlig og lett å finne musikken man vil høre på i bilen mens man kjører forbi vakkert landskap.

Opel Insignia Country Tourer fortjener din oppmerksomhet dersom du skal ha en «hyttebil», «familiebil» eller «langturbil», så test den du også!

Takk til Opel Norge for lånet av Opel Insignia Country Tourer!

Annonse
Kategori:
Bilmerke:
Drivstoff: