Test av Volvo V90 CC D4 AWD Pro (feb 2017)

Jeg har testet bilen som tar over etter XC70, en populær bil i Norge.

Dato 23.02.2017 @ 15:20


Volvo V90 Cross Country ser kanskje ikke så veldig høyreist ut, men 22cm klaring gjør at litt kronglete veier kan forseres veldig greit.
Under bilen er det også paneler som beskytter sentrale deler. En vanlig V90 har omlag 15 cm klaring, så 7 cm ekstra er en god del.
God bakkeklaring krever større dekk, så testbilen sto på 19″ felger, men oppleves ikke som lavprofil. Det miste du kan få til V90 CC er 18″ felger.


Volvo V90 CC er en designperle, og den passer like godt i byen som på landet. Du har en relativ lang liste over tilgjengelig ekstrautstyr, og testbilen med svært mye ekstrautstyr inkludert kom på 851 000. Startprisen på testbilen som har automatgir og utstyrsnivå Pro er 679 900, men man «må» jo ha lakk og vinterdekk, så nærmere 700 000 blir det fort. Jeg vil tro at D4 holder for de fleste med sine 190hk, men du kan også få den med D5 235hk diesel, T5 254hk bensin og T6 320hk bensin.
Utstyrsversjoner er Plus og Pro. Laveste startpris er en D4 med manuelt gir og Plus utstyrsnivå til kr 619 900.


Volvo er kongen av komfortable seter, og du har svært mange justeringsmuligheter i de beste setene, legg noen kroner i å få dem!
Du kan justere lårstøtten, lårstøttens vinkel, sidevangenes klemming og mye mye mer. Og selv om du ikke justerer hodestøtten eller seteryggens øvre del som i BMW 5-serie, så sitter du faktisk hakket mer komfortabelt i Volvoen.


Du skal være litt sær om du ikke kan trives i en V90 CC, her kan du få mye luksus om du ønsker det!
Rattet er svært godt å holde i, og har rattvarme du stiller i 3 trinn fra infoskjermen.
Anlegget fra Bowers & Wilkins er svært godt, og til nesten 30 000 blir det for den audiofile rett og slett et rimelig B&W-anlegg.


Jeg er en som er veldig glad i valgfrihet, men Volvo har bestemt at jeg skal i hovedak trykke på skjermen deres, enten jeg skal justere setevarme, rattvarme, coupé-temperatur, stereoanlegg, vinkelen til head-up display og mye mye mer… må nok vaske den skjermen innimellom ja.
Når jeg først skal komme med kritikk, så er vel potensialet for hakket mer logiske symboler på rattet tilstede.
Hardplastikkrammen til head-up displayet, og metallet i Bowers & Wilkinskula på dashbordet gir gjenskinn i frontruta.
Og det er vel det jeg kan klare å komme med av kritikk tror jeg, nesten litt tullete kanskje, for bilen er jo helt fantastisk god.


Jeg er veldig glad i å styre med Cruisekontrollen på rattet, så takk for at dere har de knappene på rattet Volvo!
Jeg vet at de som ikke liker liten skrift har kritisert den lille skriften i Volvo sin «menyskjerm», men den skal jo helst brukes når du ikke kjører, og det er jo litt kjekt å slippe å lure på hva symbolene betyr.


Gode koppholdere. Setet er perforert fordi det er ventilasjon i setet til de varme sommerdager. Ikke akkurat noe som det frister å teste i februar. Massasje var det også i disse setene, som virkelig hadde alt av luksus innebygget. Anlegget fra Bowers & Wilkins bidrar til et stilig design. Tror kanskje jeg ikke hadde valgt mørkt trevirke til denne bilen, men det er nå en smakssak.


Når du ikke bruker koppholderne er midtkonsollen svært så lekker. Drive mode hjulet har funksjoner på V90 CC selv om du ikke har luftfjæring med de kjøremodus det innebærer. OffRoad kan jo være praktisk om du faktisk skal på en rufsete veistubb.


Baksetene er romslige og gode, men den som skal sitte i midten har en stor kloss på gulvet å forholde seg til, som på alle normale stasjonsvogner og sedaner.


Volvo V90 CC er meget fin bak, der beskyttelsesplaten knytter enderørene stilig sammen.
På bakfangeren står det også skrevet Cross Country, men det er det ikke så lett å se fra dette bildet.


Du har et stort og romslig bagasjerom i denne bilen, og det er mange knagger til plastposer fra matbutikken, så de slipper å flyte rundt baki der.


Du kan også vippe opp denne praktiske skilleveggen som kan holde orden på et par handleposer eller annen småbagasje som ellers ville seile rundt baki bagasjerommet.


Volvo V90 CC er en nytelse å kjøre, enten du kjører på fin motorvei, i byen, eller på en fjellvei. Jeg har meget stor forståelse for at det er mange her i dette landet som har bestilt seg en slik bil!


Jeg kan virkelig anbefale en prøvetur med Volvo V90 CC!
Skulle du være en tur på Sørlandet kan du jo dra innom JM Auto på Stoa utenfor Arendal, rett ved E18.

Takk til JM Auto for lånet av Volvo V90 CC D4 AWD Pro!

Andre som har testet Volvo V90 CC:
Broom
DinSide

Kategori:
Bilmerke:
Drivstoff: