Test av Mercedes E-Klasse All-Terrain (mai 2017)

Ett aldri så lite kinderegg, mange biler i en bil får du her fra Mercedes-Benz.

Dato 05.05.2017 @ 15:35


Jeg fikk låne Mercedes-Benz sin E-klasse All-Terrain en ettermiddag og kveld, og kan avsløre at de som har bestilt en slik har mye glede på og av veien foran seg! De klarer på første forsøk å gi biler som Audi A6 Allroad og Volvo V90 CC god konkurranse.


Bratte bakker uten asfalt er ikke noe problem, selv uten å sette bilen i All-Terrain modus. Den føles trygg, solid og så kan du velge om den skal være særdeles komfortabel, eller om den skal være sportslig. Før i verden var slike knapper litt tullete, for man merket knapt noen forskjell, men tro meg, her er det vesentlig forskjell i fjæringskomfort, gassrespons og sikkert masse mer som ikke jeg merker. Sport på svingete veier er en fryd for den kjøreglade, og komfort på cruising gjør at milene bare glir forbi totalt uanstrengt.


Helt billig er ikke denne vidundermaskinen, med en startpris på 717 900, da med en 220d motor på 194 hk som passer ganske så utmerket til bilen.
All-Terrain har luftfjæring som standardutstyr, samt en del eksteriør-designdetaljer, også kaldt Avantgarde, og 19″ felger.

Vær forberedt på å legge til noe ekstrautstyr, selv synes jeg adaptiv cruise og nøkkel du kan ha i lomma når du skal inn i bilen bør være standard til en bil som koster over 700 000, men her må du velge det fra ekstrautstyrslista. Så pass litt på at du får den så godt utstyrt som bilen faktisk fortjener.


Liker designet på bilen fra alle vinkler, og den gjør seg like godt på grusveien som i byen. De ekstra designdetaljene tøffer opp E-klassen akkurat passe nok.


Forsetene er meget komfortable, og har bra med sidestøtte. Har forståelse for de som velger helskinn, men de setene her fungerte svært bra.
Svært mange flater er dekket av skinn og eksklusive materialer, det høyner opplevelsen når man kjører.


De bilførere som bryr seg om design og gode materialer blir glad av et slikt førermiljø.
Jeg er også ekstra glad for valgfriheten som joystick/pad løsningen mellom setene gir i forhold til å slippe å bøye seg fram for å ta på skjermen mens man kjører.
Når det gjelder hvor intuitivt alt er blir jeg noe mer usikker, du har så uendelig mange valgmuligheter, og jeg tror nok du raskt blir vant med hvordan saker og ting skal gjøres, men pass på å få god opplæring før du reiser fra forhandleren med en slik bil!
Første gang jeg testet Mercedes-Benz syntes jeg det var krøkkete med girspaken bakom rattet, nå synes jeg løsningen fungerer meget godt og intuitivt, så med litt opplæring og trening er mange løsninger ganske så smarte på lang sikt.


De nye digitale skjermvisningene gjør bilen mer moderne, og det er sikkert delte meninger om løsningen, men jeg er glad i valgfrihet, og her kan man jo da velge til en viss grad hva slags informasjon man skal få, og hvordan det skal se ut. Synes det er stilig også jeg.


Denne bilen fortjener et godt ryggekamera, så sørg for at du får med deg det! Her har du flere valgmuligheter for visning, se til høyre, alt etter hva som er viktig for deg å se når du rygger. Personlig bruker jeg mest speil når jeg rygger, men det er nyttig å kunne se i skjermen at det ikke er noe bak bilen eller på sidene bak bilen i bevegelse før du rygger.


Fine bakseter med 2xISOFIX, men det er vel ikke så gromt å sitte på midten bak der. En relativt høy klump i gulvet midt på der bak som gjør at baksetet nok er aller best for 2 på langtur. Ellers fin plass i baksetet til ben og hode og denslags.


Enkelte litt moderne små-SUV’er har veldig fancy design og små vinduer bak, men jeg mener nå at de bak også fortjener å kunne se ut og få god utsikt de også. Det får man i denne bilen. Hvor god utsikten er avhenger jo litt av hvor man kjører da…


Jeg synes designet bak på All-Terrain er meget vellykket, den er røffere på en stilig måte. Veldig bra gjort!


Velger du en E-klasse stasjonsvogn så forventer du god bagasjeplass, og det får du også i All-Terrain, akkurat like stort som i en vanlig E-klasse stasjonsvogn, altså 640 liter. Du skal være ganske kresen og plasskrevende dersom dette bagasjerommet ikke er stort nok.


Hva får du om du velger deg en E-klasse All-Terrain? Vel, gode kjøreegenskaper, der du kan velge mellom sportslige og komfortable. God plass til 4 folk og bagasje. Godt materialvalg og bra design. Du får rett og slett massevis av trivsel på 4 hjul, om du har råd da.


Takk til Agder Bil for lånet av E-klasse All-Terrain, skulle gjerne hatt den en lenger periode og på langtur, for det var en deilig bil!

Prøv en du også!

Andre som har testet Mercedes-Benz E-klasse All-Terrain:
Broom
DinSide
Bil og Motorbloggen

Annonse