Test av nye Opel Astra Sports Tourer (mai 2016)

Det er sjelden jeg blir sjokkert, men her ble jeg det.

Dato 08.05.2016 @ 13:22


Opel Astra ble kåret til årets bil i Europa i 2016, og nå har Sports Tourer kommet, stasjonsvogn betyr det på vanlig norsk. Jeg tror nok de fleste Opel Astra på norske veier kommer til å være Sports Tourer, og derfor dette noe uvanlige bilde som første bilde i dette innlegget.
En annen grunn er at det er et ganske fint lys-spill i lakken her, Opel har MYE spennende på gang, og kommer nok til å gjøre seg mer gjeldende på salgsstatistikkene fremover! Om ikke Opel Astra Sports Tourer kommer til å selge bra må det være mange som ikke har prøvd bilen!
Med priser fra 247 900 til 332 900 som Sports Tourer, 10 000 mer enn som 5-dørs kombi, så er dette usedvanlig mye bil for pengene!


Opel Astra var egentlig en mellomstor bil før, men nå, i Sports Tourer versjonen velger jeg å kategorisere den som en familiebil til 5!
Vi snakker 4,7 meter bil med usedvanlig godt utnyttet plass innvendig, noe jeg kommer mer tilbake til.
Designet har jeg også sansen for, og du skal være rimelig lettskremt om du ikke klarer å like dette designet.


Må nesten nevne LED Matrix lysene som jeg fikk testet på bekmørk vei. Så fort du kjører over 60 skjer det noe magisk med belysningen fra bilen på veien, må oppleves! Kortversjonen er at det blir heftig bra opplyst vei! Kjører du en gang i blant på vei som ikke er opplyst er LED Matrix belysning grunn nok til å velge PREMIUM utstyrsnivå!


Opel Astra leveres i 3 utstyrsvarianter, EDITION, INNOVATION og PREMIUM, og jeg testet naturlig nok PREMIUM.
For en som er glad i utstyr er det jo PREMIUM som er valget. På motorfronten har du 2 bensinmotorer og en dieselmotor der de to sterkeste variantene kan kjøpes med automatgir. Jeg har foreløpig bare testet 1,6 liters diesel med 136 hester og automatgir, en motor jeg fikk veldig sansen for!
Du kan velge om du vil ha lavt drivstoff-forbruk, eller om du vil ha det litt mer moro, motoren fikser begge deler!


I PREMIUM får du med de beste setene for kun 4 000 ekstra! Med minnefunksjon, massasje og ventilasjon (også på passasjersetet foran) – Hallo! I en Astra liksom! Verden går fremover!


AGR velværesetene er gode, og du kan helt klart få de så langt ned du ønsker. Takk for det!! Svært sjelden jeg kan ha en knyttneve oppå hodet mitt uten at den kommer oppi taket! Bare setene er jo grunn nok til å velge PREMIUM utstyrsnivå!
Gode seter er godt å ha dersom du ønsker å kjøre litt friskt på svingete veier, for fjæringene og friskt drag i motoren gjør det til en ytterst trivelig øvelse!
Her er det moro både i svinger og på langtur!


Førermiljøet er upåklagelig, godt materialvalg, deilig ratt, og komfortabel betjening. Kanskje litt å gå på når det gjelder logikk i menyvalg?
Her er det ikke mye du savner, men jeg savner adaptiv cruisekontroll. Når bilen korrigerer deg på motorveien, og styrer bilen innenfor veistripene, og måler antall sekunder mellom deg og bilen foran er det nesten litt finurlig at den ikke har adaptiv cruisekontroll spør du meg, men det kommer vel en «facelift» med dette på regner jeg med. Cruisekontrollen hadde heller ikke bremsefunksjon i nedoverbakke som jeg kunne merke, men man kan stille inn en hastighetsbegrenser, og det hadde nok ikke jeg gjort da jeg var ute på tur. Må nevne oppvarmet ratt, selv fra billigste utstyrsnivå, komfortabel detalj på vinteren!
Like ved ruta er det noen plastdetaljer som gir gjenskinn i frontruta, de irriterte meg litt, men er ikke sikkert du legger merke til dem.


Apple Car Play er svært så logisk og enkelt, og det var moro å prate med Siri og å få henne til å sende og å lese opp tekstmeldinger.
Høre på musikk via Spotify er ikke noe nytt, men man fikk musikken like ryddig satt opp som når man bruker Spotify på mobilen, og det er jo komfortabelt!
Ta med deg USB-kabelen til din mobil når du skal teste Opel Astra, så kan du prøve det du også!

Har vel sett ryggekameraer som er hakket klarere og med bedre vinkel, men fordelen med dette ryggekameraet er når du skal rygge på natten, for det samarbeider veldig bra med de litt svake ryggelysa, så du ser veldig klart bak bilen på skjermen om natten.
Jeg nevnte at de kan jobbe litt med logikken… og Menu knappen som er stor og rund her ville jeg bytta med home knappen… Menu får opp undermenyer der du befinner deg i menysystemet, mens home knappen bringer deg tilbake til hovedmenyen igjen.


Bak her fikk jeg nesten litt sjokk, ikke på grunn av mer benplass enn strengt tatt nødvendig, men på grunn av den gode plassen over hodet! Selv her kunne jeg ha en knyttneve mellom hodet og taket, det kaller jeg heftig plassutnyttelse! Er rimelig sjelden at jeg ikke subber taket med hodet i et baksete! i PREMIUM er de to ytterste baksetene oppvarmet. Bilen jeg prøvde hadde ikke soltak, men har sett bilder av det, og det er stort sett de i forsetet som får glede av det, for det er ikke panoramaversjon. Kan bestilles for 7 900.


Opel Astra Sports Tourer er i utgangspunktet ikke spesielt komplisert å parkere, men i PREMIUM får du den med en ganske så avansert og god parkeringsassistent, som får deg inn i de luker du får plass til bilen i. Du bare gasser og bremser, så styrer bilen seg selv. Her er det også med blindsonevarsling til parkering eller på motorveien ved filskift.
Vifter du litt med foten under bakre støtfanger, eller trykker på nøkkelen, eller på en knapp ved førerposisjonen åpnes bakluka elektrisk.


Bagasjerommet rommer 540 liter, her med Flex Organizer-pakke til 1 900. Dette rommer det meste du trenger i en familiebil! Sikkerhetsnettet følger med fra INNOVATION utstyrsnivå, så velger du EDITION må du sørge for å få bestilt deg dette sikkerhetsnettet i tillegg! Legger du ned baksetene som forøvrig er delt 40/20/40, så får du veldig stor lasteplass, da snakker vi 1 210 liter, og sikkerhetsnettet kan også brukes bak forsetene når baksetene er nedfelt.


Jeg har prøvd en del Opel før, men har faktisk ikke vurdert om jeg skal kjøpe en før denne!
Dersom du ikke trenger ladbar hybrid, eller firehjulstrekk så BØR du prøve en Opel Astra, da kan du få en usedvanlig godt utstyrt PREMIUM familiebil til godt under 350 000 med metallic lakk og hengerfeste!
Selv ville jeg valgt den med 136 hk diesel og automat, med hengerfeste og parkeringsvarmer.

Takk til Auto-Car på Stoa for lånet av nye Opel Astra Sports Tourer PREMIUM!

Andre som har testet Opel Astra (kombi eller Sports Tourer):
DinSide
Broom
VG
Hegnar
Bil og motorbloggen