Foto: Mercedes-Benz
(hovedfoto over her, resten er mine egne bilder)
Pressetur
Oppdatert 8/1-2019 – for nå er prisene klare – lenke til prisliste.
Mercedes-Benz B-klasse har i Norge gjort seg mest kjent i befolkningen på grunn av el-bil-versjonen av bilen som nå er på vei ut av produksjon.
Mange har dermed oppdaget bilens praktiske størrelse og mange gode egenskaper.
Vanligvis er det toppmodellene som får den nyeste teknologien først, derfor er det litt artig at Mercedes-Benz snur litt på flisa, og starter med den nyeste teknologien i A-klasse og nå også i nye B-klasse.
Vi startet vår prøvekjøring på Mallorca på flyplassen, der vi etter litt informasjon fikk sette oss i bilene, og kjøre i vei til første møtepunkt.
Jeg delte bil med Øivind Monn-Iversen fra Motor, og vi byttet på å kjøre bilen.
Det første jeg la merke til med bilens utseende var at det igrunnen ikke var så veldig mange synlige sensorer.
Dette hadde i følge Achim-Dietrich Badstübner vært den største utfordringen i utformingen av bilens ytre design. Han er sjef for «exterior design» på nye B-klasse, en hyggelig kar å snakke med til frokosten på hotellet. Kjekt å ha med eksperter på tur!
Dersom du ser på nye Audi A7 ser du et par reltativt store plast-saker i grillen, den type sensorer har Mercedes skjult bakom stjerna, derfor ser den ut som den gjør nå.
Personlig liker jeg godt Mercedes sin tankegang om at allskens sensorer ikke nødvendigvis trenger å synes på brautende vis i bilens design.
Vi slang oss inn i en B 220d, to liters dieselmotor med fire sylindre, 190hk og 400NM.
Startpris med denne motoren er 443 900. Billigste motorisering er B 180d 136hk diesel som starter på 398 900.
En utrolig trivelig motor til denne bilen. Svært rikelig med krefter, og lavt forbruk, selv om vi ikke testet forbruket på denne turen.
Jeg synes denne bilen fortjener de kreftene som denne dieselen serverer, det blir faktisk på kanten til moro å kjøre med den.
Vi kjørte litt på motorvei til første stopp, og lurte veldig på hva slags blanding de hadde i asfalten på Mallorca, for det var usedvanlig stille og komfortabelt i kupéen.
Det viste seg senere at asfalten på motorveien var ekstra myk og komfortabel på motorveien, men selv på mer hard og ruglete asfalt var støynivået i bilen meget lavt.
Det skulle tyde på at bilens komfort er god med tanke på støy fra omverdenen.
Første stopp var ved båthavna i Portal Nous der vi kunne få være med på å teste de ulike aktive sikkerhetssystemene som du kan få til nye B-klasse.
Først fikk vi se hvordan bilen varsler deg dersom du forsøker å åpne døren når en syklist er på vei forbi bilen, samt autobrems dersom du rygger ut fra en parkeringsplass og en sykkel (eller annen trafikant) kommer forbi bak bilen.
Sjåføren på disse testene var Tobias Börner som jobbet med assistentsystemene vi skulle få demonstrert.
Vi kom bak en bil i bevegelse som beveget seg mye saktere enn oss, og bilen bremset ned selv om sjåføren ikke gjorde noe aktivt selv.
De fleste normale sjåfører reagerer på de signaler bilen gir før den griper inn, men du skal altså ikke kunne kollidere i en bil foran deg på veien.
Det ble også testet med barn som vandret ut i veien (dukke med realistiske bevegelser), og sjåføren stanset ikke, men bilen gjorde det likevel.
Vi spiste middag med Tobias senere på kvelden, og han kunne forklare videre at systemene var laget for å detektere og reagere i forhold til normale aktører i trafikken, slik som fotgjengere, syklister, folk på moped/mc og andre biler naturligvis. De har ikke lært opp systemene til å kjenne igjen sauer, elger eller hjort enda, men det er jo ikke umulig at det kan dukke opp en gang i fremtiden.
Er vel bare Volvo som har lært opp sine systemer til å kjenne igjen dyr ved veikanten såvidt jeg vet.
Tanken til Mercedes er å først varsle sjåføren om mulige farer, for så å gripe inn dersom det er nødvendig.
B-klasse er en ganske stilig bil, som kan fungere for veldig mange ulike behov. Den er naturlig nok mindre enn C-klasse, og er familien stor går man kanskje for noe større.
Første bilen vi testet hadde utstyrsnivå «progressive». Gode seter, elektrisk justerbare og med minnefunksjon.
Her er det rikelig med plass, også i bredden, her oppleves ikke bilen kompakt på noen måte.
Mange velger nok B-klasse fordi man slipper å sette seg så langt ned i den, noe som kan forenkle det å komme seg inn og ut av bilen.
Selv passasjersetet var elektrisk justerbart med minnefunksjon. Fine materialer som er brukt også i døra her. Pene designelementer er det også.
Førermiljøet i nye B-klasse er på kanten til eksepsjonelt bra, godt utstyrt og svært moderne.
Du finner liksom ikke noe som har dårlig materialkvalitet eller som ser feil eller stygt ut.
Jeg måtte jo naturligvis teste om en relativt kompakt bil kunne levere et baksete som var brukbart for meg.
Baksetene er utformet for å gi optimal komfort for 2 personer, det er det ikke så vanskelig å se, men man kan ha med 3 bak der sånn en gang i blant.
Selv med litt ekstra bustete hår fra vinden på Mallorca, så kom ikke håret mitt oppi taket, selv når bilen var utstyrt med panorama glasstak som gjerne tar litt av hodeplassen innvendig.
Kneplassen bak et forsete som var stilt inn for meg selv var også meget god, så jeg må si at det er overraskende romslig selv for meg i baksetet til nye B-klasse.
Jeg er ikke så vant med å få være passasjer når biler testes, så det var en litt ny opplevelse, men kjekt å ha en å diskutere bil med!
Her hadde vi akkurat sagt «Hey Mercedes, play Steely Dan» – så da gjorde bilen nettopp det.
Litt senere på dagen byttet vi bil, over til en B200 med bensinmotor på 163hk, og som du ser er det en del muligheter når det gjelder seter i bilen.
Her var det ventilerte skinnseter med massasjefunksjoner.
Skjermen der instrumenter og infotainmentskjerm er i en lang skjerm kjenner vi fra nye A-klasse, og som i A-klasse kan du her snakke til bilen og be den utføre ulike oppgaver, eller eventuelt få den til å finne ulike menyer for deg. Det er bare å si «Hey Mercedes» og så be den om noe, på engelsk. Man kan også stille bilen dumme spørsmål, men ikke forvent å få svar på alt, men spør hva den synes om Tesla, så får du mest sannsynlig et tullete svar tilbake.
Denne bilen var utstyrt med Intelligent Energizing comfort, det vil si at bilen velger massasje, ambient belysning, musikk og seteryggvinkel slik at du ikke sitte helt i ro og sovner på veien, men lettere holder deg våken. Tanken er at du skal komme fram mer uthvilt og opplagt, og kanskje også med en pause mindre. Noen konkurrenter i klassen som kan levere noe lignende?
Lyse seter ser veldig pent og lekkert ut, men spørsmålet er jo om man ikke bruker jeans eller andre klesplagg som farger av, eller har barn som ikke nødvendigvis har på rent tøy.
Mange steder langs ruta med fin utsikt, og nok svingete vei til å få testet både fjæringskomfort, bremser og styring, samt gasspådrag for å komme opp i fart igjen.
Selv om bensinmotoren i B200 ikke hadde like mye drag og krefter som dieselmotoren vi testet, så var den meget trivelig likevel.
163hk og 250NM får bilen fra 0-100 på 8,2 sekunder, og kreftene er tilgjengelig allerede fra 1620 omdreininger per minutt.
Den kommer også med en B180, den testet vi ikke, men har en sterk mistanke om at den ikke er like moro som B200 på veien.
Mercedes-Benz tar inn 3 dieselmotorer til Norge, B 180 d (116 hk og 260NM), B 200 d (150hk og 320 NM) og B 220 d (190 hk og 400NM).
Jeg har på følelsen at bensinmotoren blir mest populær i bynære strøk, og at folk som bor langt nok unna Oslo, Bergen og Trondheim velger seg en drivstofføkonomisk og trekkvillig dieselmotor.
Bagasjerommet er ikke overdrevent stort på B-klasse naturlig nok, men med litt klok pakking får man med seg en del baki her.
455 liter bagasjeplass er det mange som klarer seg fint med.
Samtidig er bagasjeplassen mest sannsynlig bilens svakhet, og grunnen til at enkelte ikke velger den.
Jeg lover, jeg leita etter svakheter altså, det var bare ikke så lett å finne noen.
Knut Moberg ville gjerne se under panseret, og etter litt knoting fant vi den gule saken man skulle dytte på, ned mot motoren.
Veldig lett når man vet hvor den gule saken befinner seg.
Slik ser altså bensinmotoren ut i B200, ikke så lett å bli så alt for klok på under all plasten som er på toppen av dagens motorer.
Uansett hvilken motor du velger til bilen så har den meget god komfortegenskaper og den er også trivelig å ratte på svingete veier.
Du oppsøker neppe svingete veier fordi bilen er så utrolig moro å kjøre på dem, men den takler svingene meget bra.
Det er noe med litt mer høyreiste biler og svingete veier som gjør at det er andre biltyper som er enda mer moro på den type vei.
Bensinbilen vi testet var utstyrt med navigasjonssystem med «augmented reality» – det vil si at den filmer foran bilen, og legger på skilt og piler som viser hvor du skal på filmbildet.
Det tror jeg er første gangen jeg ser, og selv om det var noe uvant, så tror jeg nok at det har noe for seg. Litt tilvenning så blir man raskt vant med det.
Jeg er en som liker nye elektroniske duppeditter, og lar meg lett begeistre.
Grunnen til at jeg brukte ordet teknologibombe er at du ikke får så mye ny teknologi i noen annen bil enn i A-klasse.
Eller vet du om en bil i denne klassen med mer teknologi innabords? Gi meg gjerne beskjed i så fall, for den vil jeg teste!
Da vi kom til hotellet på kvelden var bilen stilt ut ved hotellets basseng, jeg ruslet litt rundt bilen og tenkte litt over hvilken motor jeg hadde likt best, og landet på B220d, fordi jeg synes det er utrolig deilig med et overskudd av krefter, og lavt forbruk av drivstoff. Jeg skulle gjerne testet bilen mer på motorvei, men neste dag skulle en annen bil testes.
AMG A35, den artikkelen kommer ut 5/12.
Knut Moberg (Din Side, Autofil, Dagbladet) var så snill å ta bilde av meg på kvelden ved siden av nye B-klasse.
Mercedes-Benz Norge sine sider om nye B-klasse.
Audun Hermansen forteller 8/1 at den B-klasse de har solgt mest av så langt er B 180 Progressive edition.
Takk til Mercedes-Benz Norge for at jeg fikk oppleve nye B-klasse på Mallorca!
Disclaimer:
Vi som er med på slike turer for pressen er med som gjester, sånn er det for alle som reiser rundt og tester nye biler.
Vi får med andre ord dekket reisen, overnatting og mat.
Vi skriver akkurat det vi selv ønsker om bilene vi tester.
Så vet du det.