Test av Audi A7 Sportback 50 TDI Quattro (mai 2018)

Jeg har alltid likt linjene på Audi A7, og nå fikk jeg prøve den nye A7 noen dager for danne meg et inntrykk av bilen.

Dato 08.05.2018 @ 10:11

Foto: Dahls Foto, Ane Dahl Kristengård

 

Fredag 4/5 tok jeg turen til Frysjaveien 31 i Oslo for å hente nye Audi A7.
Det finnes 2 versjoner, 50 og 55, der 50 er en 3.0 liters V6 TDI med 286hk og 55 er en TFSI bensinmotor med 340hk.
Jeg dro til Sørlandet med dieselen.

Foto: Dahls Foto, Ane Dahl Kristengård

 

På vei sørover dro jeg innom Larvik, for at fotograf Ane Dahl Kristengård skulle få knipset noen kule bilder av den stilige bilen, det syntes jeg bilen fortjente!

Foto: Dahls Foto, Ane Dahl Kristengård

 

Baklyktene går over hele bilens bakside, og skaper en lekker linje bak der.
Undrer meg litt over at ikke man har brukt plassen i «hvert hjørne» der bak til noen litt brede flate potter… isteden har de valgt å gjemme dem litt lenger innafor på venstre side… noen som vet hvorfor?

Foto: Dahls Foto, Ane Dahl Kristengård

 

Turen til Larvik gikk veldig greit, erfarte at nye A7 er svært komfortabel å kjøre. Veldig lite støy fra omgivelsene, og silkemyk ferdsel på veiene, også de veiene som er beriket med litt ekstra humpler.

Foto: Dahls Foto, Ane Dahl Kristengård

 

Om jeg skulle ha noe å utsette på bilens utseende, så tror jeg kanskje det må være litt kritikk til designerne av sensorene som er plassert i bilens grill.
Jeg klarer ikke helt å oppleve dem som en integrert del av bilens design.

Foto: Dahls Foto, Ane Dahl Kristengård

 

Et svært lekkert og høyverdig interiør møter deg når du stiger inn i den nye A7, her formelig bugner det av skinn og metall, og man må lete for å klare å finne noe plast.

Foto: Dahls Foto, Ane Dahl Kristengård

 

Midtkonsollen preges av to store skjermer, der den nedre er vinklet slik at det skal være komfortabelt å skrive på den.
Når du for eksempel bruker bilens navigasjonssystem eller telefon, kan du skrive inn med fingeren på skjermen det du vil ha frem.

Når du skriver på skjermen får du se bokstaven(e) du skriver, og man kan skrive hele ord, og eventuelt bruke løkkeskrift.
Rett og slett gaske fascinerende, og svært nyttig med tanke på at man kan skrive «i blinde», eller for å si det mer presist, skrive uten å ta øynene fra veien.

Audi A7 er en bil du setter deg ned i, men setene er komfortable, og gir deg den kjørestillingen du ber dem om, enten du vil trekke ut fremre del av sitteputen, eller du vil sitte rettere i ryggen.
Massasjefunksjon var det ikke i denne bilens seter, men du kan naturligvis bestille både massasje og ventilasjon dersom du ønsker det fra listen over ekstra utstyr.

Jeg fikk med meg Batfish AS på biltur for å få filmet bilen litt, og forsøke å få fram bilens kontraster, mellom det elegante og komfortable, samtidig som du har et veldig skyv på 620 NM og 0-100 på 5,7 sekunder.

Du kan bestemme selv hva du ser bakom rattet, her vises navigasjon bakom rattet. Fart/turteller er i liten versjon her, man kan veksle mellom liten/stor.
Før, da Audi brukte en sirkelformet pad framfor girspaken var girspaken en nyttig plass å legge hånden, men med den nye skjermen kan Audi velge å lage et annet design på girspaken om de ønsker det.
Missforstå meg rett, jeg liker girspaken jeg altså, kul og robust.

Audi sa i januar i Lillestrøm at nye Audi A7 viste retningen designet i el-bilen e-Tron kommer til å få.
Jeg er veldig glad i linjene i A7, og tror de tusener som er på venteliste for nye e-Tron kan glede seg til interiøret i den.
Det er en plass ihvertfall jeg svært lett trives.

Trivdes også godt med motoren og 8-trinns tiptronic girkasse, jeg må si at forbruket var direkte hyggelig om man ikke trykket for hardt på gasspedalen.
En annen ting er jo at bilen vet når det kommer nedoverbakke før rundkjøring, og gir beskjed i gasspedalen om at du kan ta vekk foten litt, slik at bilen kan trille som en sykkel.
Selv med forbikjøringer og denslags havnet forbruket godt under 0,7 da jeg kjørte. Velger å stole på kjørecomputerens informasjon.
Med en tank på 73 liter får du en rekkevidde på over 1000 kilometer, og det tar ca 5 min å fylle tanken igjen. Og med Ad-blue blir det lite nox, og lite CO2…
Lurer på om politikerne i Oslo og Bergen vet nok om dieselbiler av og til altså…

Dersom du helst vil sitte i baksetet, så vil du få god plass i en A7, men takets utforming kan muligens by på problemer om du er over 195cm, og beinplassen er jo avhengig av hvem du har foran deg, men vil kunne være god for de fleste.

De som sitter bak har sin egen skjerm for å justere på temperatur og viftehastighet. Setevarme kan man også sette på yttersetene.
Nedenfor skjermen er det 2 USB-tilkoblinger samt en 12v, noe som bør sikre strøm nok til allskens elektroniske underholdningsduppeditter.
Barna mine syntes det var litt over middels kjedelig at jeg måtte levere tilbake A7’en, men det får vi bare leve med.

Man skulle kanksje tro at det ikke var plass til noe særlig med bagasje i en bil som A7 Sportback, men det er helt feil.

Dypt og romslig bagasjerom på hele 535 liter før du begynner å legge ned noen bakseter.

Spoiler er det også bak der om du skulle reise ut av landet og få behov for det til høyere hastigheter.

Finnes det ikke noe mer å kritisere med denne bilen?
Vel, når man blir veldig glad i en bil fordi den klarer å kombinere komfort med skyv, så er det ikke så lett å finne svakheter.
Men, Cruisekontrollen, den ble jeg ikke helt bestevenn med.
Det er en funksjon på den som endrer hastigheten du ber om dersom en ny fartsgrense dukker opp, forsåvidt nyttig i en 60-sone om det blir 40, ikke like moro i 110 dersom bilen påstår at det blir 90-sone uten at det er 90-sone, det er faktisk direkte irriterende.
Sånn, da var det unnagjort.

Min helg med Audi A7 Sportback var meget trivelig, en bil det var særdeles hyggelig å få bli bedre kjent med.
Startprisen er 873 100, så kommer mye snacks fra listen over ekstrautstyr på toppen… bare å begynne å spare.

Takk til Møller og Øyvind Rognlien Skovli for at jeg fikk låne nye Audi A7!