Test av nye Citroën Berlingo Van L2 varebil (jan 2019)

En liten helgetest av den nye varebilen fra Citroën i lang versjon. Citroën Berlingo Van L2.

Dato 03.02.2019 @ 11:47

Det snødde en del den helgen jeg skulle teste Berlingo Van, men da vet jeg jo at den kommer seg greit fram på snødekte veier også uten 4×4.

Slik så den ut søndag morgen, måtte måke litt for å få den ut da. For de som vil ha 4×4, så er det mulig å bestille denne med det nå.

Noen av produktnyhetene var listet opp på bilens siderute. L2 vil si lang versjon, og da har man 4,4 kubikkmeter lasterom baki bilen.

Da jeg litt tidligere samme uke var innom Bertel O Steen sitt hovedkontor i Oslo for å hente en AMG GT 63s, så sto alle PSA-søsknene sammen utenfor.

Peugeot Partner, Citroën Berlingo Van og Opel Combo. De har samme løsninger, men litt ulikt ansikt og rattnav.

Litt senere i år kommer det også en tilsvarende varebil fra Toyota, som samarbeider tett med PSA når det gjelder varebiler.

Da jeg tok bilder av Peugeot Partner, så var det en L1, altså den «normale»/korte versjonen.

Dette er en Berlingo Van Proff L2, for den lange versjonen får du ikke i Classic som innstegsmodellen til Citroën heter.

Mer detaljer om priser finner du på Citroën sine nettsider, men kan nevne at denne bilen som har en 130hk diesel med manuelt gir starter på 208 900 + mva, totalt med mva 254 671.
Testbilen hadde en del ekstra utstyr, som for eksempel adaptiv cruisekontrol, og kostet med mva 290 571.

Her er sentralt sikkerhetsutstyr også på listen over ekstrautstyr, så vær så snill å ta med sidekollisjonsputer med gardin foran! 3200 +mva og 4000 inkl mva er det verdt!

Baki lasterommet finner du en gjennomlastingsluke, som jeg ikke kan huske å ha sett på varebiler i denne størrelsen før.

Slike blå bånd kan man trekke i for å få lagt ned seteryggen, noe man må for å for eksempel bruke gjennomlastingsluka.

Passasjersetet er godt beskyttet bak, slik at lange gjenstander kan legges oppå.

Her kan man få med seg en del lange rør, eller planker, eller andre lange saker man trenger å få med seg i varebilen.

Midtsetet har også et blått bånd man kan trekke i, selv om det ikke er noen gjennomlastingsluke bak dette setet.

Midtsetet kan bli et praktisk arbeidsbord, og man kan ha penn og andre nyttige kontorsaker i de to rommene som dekkes til når «platen» dyttes på plass igjen før seteryggen vippes opp.

Trivelig førermiljø når man er på jobb, og med stor og klar infotainmentskjerm. Det manuelle giret gjør at midtsetet ikke er så lett å bruke om de som skal sitte der har et venstre ben intakt. Har man automatgir vil det bli mer kneplass for den som skal bruke midtsetet. Her har ergonomi for føreren gått foran midtsetepasasjerens venstre kne.

Cruisekontroll er plassert bakom rattet, så den er det kjekt å gjøre seg litt kjent med før man kjører.

Med 130hk diesel, og god komfort synes jeg varebilene nå nærmer seg personbilkomforten mer og mer.

Med adaptiv cruisekontroll (ekstrautstyr) blir langturen meget komfortabel.

Snart kommer kanskje også mulighet for førersete med elektrisk justering og minnefunksjon? Det er ikke på plass foreløpig.

På høyre side av førerstolen fant jeg et lite hjul som du kan bruke for å justere på korsryggstøtten.

På testbilen var det programmerbar dieselvarming tatt med fra listen over ekstra utrstyr, der du kunne komme til varm bil til det klokkeslettet du selv ønsket, det var veldig kjekt i kulde og snøvær!

Når bilen ikke har ryggekamera, så har den ryggesensorer, og du ser ganske greit hvor langt det er igjen til nærmeste hindring bak bilen selv uten kamera.

Diesel med AdBlue slipper ut færre partikler, det er jo kjekt. Praktisk med krok til tanklokket under tanking også.

En sentral grunn for å velge L2 størrelsen er jo ekstra plass i lasterommet, og her har man altså 4,3 kubikkmeter med plass.

På dørene bak er det en liten gul sak man kan dytte på for å få åpnet døren enda mer enn 90 grader.

Veldig kjekt om man vil kjøre helt inntil en lasterampe for eksempel, det er jo tross alt plass til 2 paller baki en slik varebil. Og i L2 har du mer plass til gode i tillegg.

Jeg har tidligere testet nye Berlingo som personbil, og skal du frakte mange folk er jo den å foretrekke framfor varebilen.

Jeg tror det er bra for varebilens komfort at det også lages personbil av den, for nå begynner varebiler å bli komfortable de også!

Takk til Grimstad Bil for lånet av nye Citroën Berlingo Van!