Den nye Peugeot Partner er hos Peugeotforhandleren (jan 2019)

Mandag 21/1 på morgenkvisten var det mange Peugeotforhandlere som inviterte til å hilse på nye Peugeot Partner, og jeg var ikke vond å be!

Dato 21.01.2019 @ 04:00

Fram til i dag har man kunnet se en tildekket Peugeot Partner hos en god del Peugeotforhandlere i Norge, men i dag tar de duken av, og presenterer årets varebil 2019 som den vant sammen med sine søsken fra Citroën og Opel i Auto Best 2019 kåringen.

Jeg synes den nye Partner ser veldig mye tøffere ut enn sin forgjenger som du kan se på bildet under her.

Den forrige var forsåvidt helt ok den altså, men den nye liker jeg mye bedre ansiktet på.

Jeg tok med meg den nye Partner i Mester utgave og i L1, kort versjon ned på kaia for å få litt morgenfoto ved sjøen, og for å se litt nærmere på den.

Peugeot Partner får du i 2 lengder, jeg hilste på den korteste av dem, men selv den har plass til 2 Europaller.

3,8 kubikkmeter er det plass til baki her, og det er en gjennomlastingsluke i Mester utgaven du kan bruke dersom du ikke skal ha med passasjerer i bilen.
I den lengste varianten er det opp til 4,4 kubikkmeter med plass.
Skilleveggen du får i Mester utgaven gir økt komfort og sikkerhet, og det er rikelig med lastekroker for sikring av last. I Mesterutgaven er det 4 ekstra lastekroker på vegg.

Den korte, L1 har topphengslet bakdør i Mester utgaven, og sidehengslet i Basic utgaven. Den lange L2 har sidehengslede bakdører i Basic og Mester versjonen.

Sidedører gir lett tilgang til det som er i lasterommet. Den høyre skyvedøren er med i Basic utgaven, og i Mester utgaven er begge med.

Når det gjelder motorer kan du få den med 1,5 liters diesel med 100hk, som er eneste motorisering for Basic.
Mester kan du få med samme 100hk disel, men også en versjon med 130hk diesel ut av samme motoren.
Begge motorer kan du få med ekstra høy nyttelast, opp til et tonn, men kun for L1, den korte versjonen av bilen.

Skal jeg være helt ærlig, og det skal jeg jo, så synes jeg kanskje at den manuelle girkassa gir litt lite kneplass for den som eventuelt skal sitte i midtsetet foran. Den 8 trinns automatiske kassa du kan få til 130 hesteren tar mye mindre plass, så om du skal bruke alle tre setene ville jeg nok vurdert automatkassa med tanke på kneplass for midtsetet.

Jeg kjørte så kort at man ikke vet noe om hvordan komforten i forsetene er. De fleste seter er ganske komfortable på så korte turer.

Midtsetets rygg kan man slå ned i Mester versjonen og bli til et skrivebord for bærbar datamaskin.

Det jeg raskt merker meg er at infotainmentskjermen er stor og god, at rattet er like stilig som i biler som 3008 og 5008, men litt mer i plast enn i de to personbilene der mengden skinn er noe større enn det bruker å være i varebiler.

Her kan du nå få adaptiv cruise, oppvarmet frontrute, automatisk klima, keyless, fjernlysassistent, trådløs ladeplate og mye mer som før var forbeholdt personbiler, men det er plassert på listen over ekstrautstyr.

Førerdør med praktiske luker og rom, og en god del hardplast.

Det jeg synes er litt synd med varebiler er at sikkerhetsutstyr som sidekollisjonsputer foran, og sidekollisjons gardin og active safety brake, befinner seg på listen over ekstrautstyr, det hadde aldri skjedd i dag med en personbil at denslags var ekstrautstyr.

Håper det kan komme mer fokus på dette fra HMS-ansvarlige, arbeidstakerorganisasjoner og forsikringsselskaper, for spør du meg er folk som kjører varebil i jobben like mye verdt som de som kjører personbil!

I mellomtiden kan jeg jo bare oppfordre arbeidsgivere som kjøper inn varebiler om å legge inn de snaut 10 000 det koster å få sikkerheten på plass i varebilene!

I taket er det rom til lagring av papirer og annet som er lett. det er igrunnen ganske mange smarte og lure rom i en bil som dette, såpass mange at man nesten ikke rekker å oppdage alle på en kort liten tur til kaia i Grimstad. Forhandleren er bare noen hundre meter opp en bakke på Biesletta.

Hva koster en Peugeot Partner?
Den starter på 170 700 inkl reg avg men uten mva, og 208 000 med mva. for Basic.
Startpris for Mester er kr 244 400 med mva og reg avg 200 700 uten mva. for bensinmotoren på 110hk.
Dyreste blir den lange i Mester versjon med 130hk diesel og automat som lander på 288 400 med mva, og 235 700 uten mva før man legger på ekstrautstyr.
Prisene her er fra Chr Repstads Sønner AS i Grimstad.

Når jeg får mulighet til å kjøre Peugeot Partner litt lenger skal jeg oppdatere denne artikkelen her med informasjon om setekomfort, og hvordan bilen er å kjøre.
Har en mistanke om at den er veldig grei, spesielt med 130hk diesel.

Takk til Chr Repstads Sønner AS for lånet av nye Peugeot Partner!