Test av nye Citroën Berlingo (okt 2018)

Berlingo får du som varebil og som familiebil med 5 eller 7 seter, jeg har testet 5-seteren. Før var den en varebil med flere seter, men nå oppleves den som en personbil for famillien.

Dato 19.10.2018 @ 09:02

Tredje generasjon Berlingo personbil er nå hos din forhandler, og i motsetning til første generasjon, har tredje generasjon fått komforten til personbilen, kombinert med det utrolig praktiske med varebilens bagasjerom.

Den nye og mye høyere fronten gir bilen samme uttrykk som de andre nye bilene fra Citroën, og jeg synes det er mye kulere enn forrige versjon. Og en veldig stor forbedring fra første generasjon.

Bilen er nylig testet av Euro NCAP, og fikk der 4 stjerner. Det undret meg litt, for de franske har brukt å ta hjem 5 stjerner der hele tiden, så jeg gikk inn på testen for å se litt nærmere på den.
Det er altså ikke nok lenger å sørge for sikkerheten til folk i bilen dersom bilen ikke har nok teknologiske hjelpemidler for å sikre omverdenen for sjåførfeil, samt konstruksjoner som tar vare på folk som blir påkjørt av bilen. Ja ja… lurt å ikke bare se seg blind på stjerner spør du meg.

Den nye Berlingo får du i 2 ulike lengder. Jeg testet den korte varianten på 4,4 meter. Den lange er 35cm lenger, og har også lenger akselavstand. Den lange kan du også få med 7 seter, dersom du velger dette fra listen over ekstra utstyr, det koster 9 900 ekstra.

De som har prøvd skyvedører til bakseter vet hvor praktisk det er når barn skal inn/ut av bakseter på en trang parkeringsplass.

Slektsskapet til varebilen Berlingo ser man fortsatt ganske enkelt bak, men dette varebilutseendet gir et helt fantastisk bagasjerom.

Bilen jeg testet har 775 liters bagasjeplass, det er ganske formidabelt med tanke på at bilen er 4,4 meter lang.

Den lange varianten på 4,75 meter har et bagasjerom med 5 seter i bruk på hele 1 050 liter.

Man kan også legge ned passasjersetet foran, om man vil ha inn surfbrett eller andre ekstra lange gjenstander inn i bilen. Man kan bruke inntil 2 bakseter selv med lange gjenstander i bilen, ettersom de tre baksetene er individuelle.

I taket over bagasjerommet er det et stort rom som man også har tilgang til fra baksetet gjennom skyvedører. Veldig kjekk plass å kunne lagre det de som sitter i baksetet trenger av ting og tang for at turen skal bli så god som mulig.

Oppe ved taket ser du skyvedørene til taklagringsrommet. Utrolig kjekt med en slik plass når barna skal med på langtur!

De tre baksetene er like store, men hodeplassen for de lange passasjerer er best i yttersetene. Jeg har meget god plass til hodet mitt i yttersetene, og helt ok plass til knærne mine når forsetet er stilt inn på meg selv.

Glasstaket er delt opp innvendig av en sak du kan ha lys i på kvelden.

Da jeg skulle teste om bilens lys var gode på mørklagt vei, så syntes jeg taklyset var alt for sterkt. Fant ut at det sto på Max lysstyrke. Du kan slå det helt av i menyen før denne, eventuelt justere lysnivået til noe som er behagelig i forhold til utvendig lys.

Slik ser det ut med middels lysstyrke på morgenkvisten.

Selv om den som sitter i midtsetet i baksetet ikke kan være like høy som de som sitter i yttersetene, så er det bra at gulvet er flatt, for det er nok av biler som ikke har flatt gulv for den som skal ha midtsetet i baksetet.

Klapp-bord er det yttersetene bak som får, logisk nok, ettersom de sitter på ryggen på forsetene.

Gode fester til bagasjenett foran bakseter og foran forseter, slik at bagasje kan sikres enten bakseter er i bruk eller man bruker all plassen bak forsetene til bagasje/ting. Bagasjenettet er på listen over ekstrautstyr, burde vært standard spør du meg.

Førermiljøet er noe preget av hard plast, og vil vel neppe defineres som det mest moderne som finnes.

Det er praktisk, funksjonelt og gjør jobben.

Ganske analoge instrumenter, med litt digital informasjon mellom dem.

Ryggekamera befinner seg på listen over ekstrautstyr, men er helt klart noe jeg vil anbefale til denne bilen.

Når du kommer nær en hindring endres visningen, slik at du kan presisjonsparkere. Ryggekameraets kvalitet er helt ok, ikke det beste som finnes, men fungerer helt greit, også når det er mørkt ute.

Under infotainmentskjermen har du klimaanlegget, og ladeplate for mobilen (ekstrautstyr).

Du kan koble mobilen til infotainmentskjermen, og vips får infotainmentskjermen mange flere funksjoner.

Bilen har head-up-display som standardutstyr i Shine utstyrsnivå. Det finnes et utstyrsnivå som heter Feel, som er innstegsmodellen. Der er ikke Head-up-display med som standard. Dette bildet viser jo ikke hvor greit informasjonen vises i head-up-displayet, men jeg tok det med likevel.

Til venstre for rattet finner du knapper for å styre head-up-displayet, lysjustering og litt annet.

Rattet er godt å holde i, og sammen med den kule girspaken skiller de seg nesten litt ut fra resten av interiøret med skinn og komfort. Cruisekontrollen finner du på venstre side bakom rattet, og du kan velge adaptiv cruisekontroll fra listen over ekstrautstyr.

Jeg dro ut på sen kveldstur med bilen for å sjekke om lysene var bra. Testbilen hadde automatisk fjern-/nærlys, og ga meget godt lys på helt mørk vei. Du kan i lysmenyen velge hva lysene skal/ikke skal gjøre, og jeg valgte at kurvelys, og svingende lys skulle være på, det gjør det bedre synes jeg å kjøre på svingete vei i mørket.

Ble godt fornøyd med lysene.

Kjørekomforten har blitt god, og på personbilstandard. Så man kan dra på langtur med denne bilen uten å bekymre seg for at man blir for sliten.

Forsetene kan du justere opp/ned og fram/tilbake. Du kan ikke justere sitteputens vinkel, dermed er det lurt å teste om du synes du får nok lårstøtte. Jeg kjørte ikke veldig langt, dermed vet jeg ikke helt sikkert om lårstøtten ble god nok for min del, men det kjentes litt nesten ut, så jeg er litt usikker. Fint med armlener på forsetene.

Berlingo får du med 110hk bensinmotor med manuelt gir, det var denne motoren testbilen hadde.

Den starter på kr 299 900 i Feel utstyrsnivå, og 327 900 i Shine utstyrsnivå.
Den lange versjonen starter på 344 900, og den leveres bare i Shine utstyrsnivå.

Det finnes også en 100hk diesel med manuelt gir, og en 130hk diesel med manuelt gir og automat.

Største diesel med automat koster fra 357 900 i normal versjon, og fra 384 900 i lang versjon.

Er du på jakt etter en fleksibel bil, som også leverer personbilkomfort uten at du blir ruinert, så bør du sjekke ut nye Citroën Berlingo!

Takk til Grimstad Bil for lånet av nye Citroën Berlingo!

Annonse