Test av nye Audi A6 50 tdi Quattro (juni 2018)

Audi A6 har tatt kvantesprang fra forrige utgave, spesielt når det gjelder interiøret.

Dato 24.06.2018 @ 13:50

Man kan kanskje tro man kikker inn i en ny Audi A7, men det er altså den nye A6, åttende generasjon, som har fått det nye stilige interiøret som A7 også har.
Virtual Cockpit, som gir deg enorme valgmuligheter til hva som skal vises og hvordan det skal vises bakom rattet er ekstrautstyr, som i testbilen er bakt inn i en stor navigasjonspakke med navigasjon plus, connect 3 år, Audi phone box, ryggekamera og smart phone interface. Pris 47 780, men er vel mer som «must-have» å regne.

Utvendig er det også endringer fra forrige A6, og jeg synes den har blitt mer elegant utvendig.
Litt usikker på om jeg er glad i de to plastboksene i svart i grillen, men bortsett fra dem liker jeg utseendet veldig godt.

Pent og mer high-end utseende bak også, men hvorfor har de lagt på noe eksosrør-erstatningspynt for å gjemme unna eksosrørene?
I følge Audi på Gromstad Auto er det AdBlue-tanken som visstnok er i veien for vanlige eksosrør som synes bak.
Ellers heter det ikke sedan, men Limousine her hos Audi.

50 TDI vil si at bilen har en 3.0 liters dieselmotor med 286hk, som kombinerer rikelig med forbikjøringskraft med lavt forbruk.Med denne motoren har A6 en startpris på 755 400 levert i Arendal.

Hvorfor MDG og andre «miljøpartier» heller vil ha Cadillac Escalade, eller Hummer med giga bensinmotor fremfor dieselmotorer som dette i Oslo og andre byer, er for meg en gåte.

Tøft nytt ansikt på nye Audi A6, og med Quattro kommer du deg greit frem selv om det er snø på veien.

Hva betyr 50 sier du?
Vel, Audi har laget seg et nytt system for navn, som da kobles opp mot effekt.
25 fra 70 kw (93,83 hk)
30 fra 81 kw (108,58 hk)
35 fra 110 kw (147,45 hk)
40 fra 125 kw (167,56 hk)
45 fra 169 kw (226,54 hk)
50 fra 210 kw (281,50 hk)
55 fra 245 kw (328,42 hk)
60 fra 320 kw (428,95 hk)
70 fra 420 kw (563,00 hk)

Skinn Valcona S line seter, de er gode, men så bortskjemt som jeg er med vanvittig gode seter i det siste så savner jeg litt å kunne justere sideklemming og det å ha ventilasjon.
Massasjeprogram kan jeg nok leve fint uten, men når resten av bilen er så luksus, så er det jo nesten så det «hører med» det også.

Testbilen har bra med ekstrautstyr, såpass mye at prisen for testbilen er på 1 018 890.

I armlenet mellom forsetene har du et par USB-tilkoblinger, samt ladeplate.
Luke til SIM-kort og til SD-kort er det også.

Slet med å finne priser på A6 i konfiguratoren, men det kommer nok ganske snart på plass.
Har fått følgende priser fra Audi Gromstad Auto:
Modell  *  Pris  *  Lansering
Audi A6 45 TFSI 2.0 245 hk q/s * kr 654.900 * Oktober
Audi A6 55 TFSI 3.0 V6 340 hk q/s * kr 802.800 * Ikke fastsatt
Audi A6 40 TDI  2.0 204 hk q/s * kr 611.500 * September
Audi A6 45 TDI  3.0 V6 231 hk q/t * kr 703.900 * Juli
Audi A6 50 TDI  3.0 V6 286 hk q/t * kr 731.900 * Juli
Priser Audi A6 Sport
Audi A6 Sport 45 TFSI 2.0 245 hk q/s * kr 678.400 * Oktober
Audi A6 Sport 55 TFSI 3.0 V6 340 hk q/s * kr 826.300 * Ikke fastsatt
Audi A6 Sport 40 TDI  2.0 204 hk q/s * kr 657.700 * September
Audi A6 Sport 45 TDI  3.0 V6 231 hk q/t * kr 727.400 * Juli
Audi A6 Sport 50 TDI  3.0 V6 286 hk q/t * kr 755.400 * Juli

 

De to skjermene på høyre side av rattet er nye, og erstatter menyhjul og denslags.
På den nederste skjermen kan du skrive med fingeren når du skal ha tak i telefonkontakter, eller skal skrive inn destinasjon til navigasjonen.
Utrolig praktisk, fordi skriving sitter i fingrene, og tar mindre oppmerksomhet vekk fra veien.
Jeg laget et lite videoklipp av nye A7 som også viser den funksjonen som nederste skjerm har som skriveplate.

Her er det et ratt fra listen over ekstrautstyr, meget komfortabelt, og med flat bunn.
Bakom rattet titter cruisekontrollen frem, den har en del funksjoner, som blant annet automatisk redusert hastighet dersom du kommer inn i et område med lavere fartsgrense.

Drive select lar deg velge ulike modus ut fra hvordan du skal kjøre, men selv om dynamic gir deg en tanke fastere fjæring, og mer respons fra motoren, så mistenker jeg at du havner i auto eller comfort, eventuelt efficiency på langtur for å spare litt drivstoff.

Joda, den er fin på svingete vei, men leken? Så langt vil jeg nok ikke gå selv om den gjør unna 0-100 på 5,5 sekunder.
Den kjennes utrolig lett vektmessig å ratte rundt med, og med god respons forsterkes følelsen av at bilen er lett.
Den føles ikke så lang som den er, og er sånn sett bedre enn CLS på akselerasjonsopplevelse, men så var det lyden da, der vinner CLS450 over A6 med diesel-lyd.

Styrken til A6 er at den ligger utrolig godt på all slags vei, rett og svingete. Har helt nydelig komfort, og svært lite lyd kommer seg utenfra og inn. Nå har testbilen akustikkglass til siderutene, hentet fra listen over ekstrautstyr til kr 6640, som nok også er med å bidra til et svært så lavt støynivå i kupeen.

Infotainmentskjermen har en rikholdig meny, lett å forstå, lett å finne fram, og pent designet.
Når du tar på skjermen er det en trykkfølelse som er lagt inn.
Mistenker enkelte blir litt lei av å vaske disse skjermene rene for fingermerker, for de kommer.

Ryggekameraet gir et godt bilde, og hjelper deg å få bilen til å passe fint innenfor strekene i parkeringsplassen.

Baksetet er komfortabelt og romslig nok for meg, selv når det elektriske førersetet går tilbake for å gi føreren enklere inn-/utstigning har jeg plass til mine knær bak meg selv. Hodet har jeg også plass til, men det er ikke så veldig mange cm klaring der oppe.

De som sitter bak kan foreta seg sine egne klimajusteringer, og de har en 12v ladeplass. Kanskje litt underlig at de ikke har en USB, men man kan kanskje «låne» en av de to som er i armlenet framme?

Bagasjerommet har plass til 530 liter, det må sies å være ganske hyggelig med plass, og det er meget enkelt å utnytte plassen.

Testbilen har avansert lys, HD Matrix LED til 23 760, og det er litt som lysmagi å se på hvordan det oppfører seg på veier som ikke er opplyst når andre biler komer i mot, spesielt om det er en tanke tåke, da ser du hvordan lyset arbeider for å ikke sjenere møtende trafikk samtidig som det gir deg optimalt med belysning fremover. Må oppleves!

Det er ikke så lenge siden nye Audi A6 kom seg til butikkene, så det er ikke sikkert din lokale Audi-butikk har rukket å registrere bilen enda, men dersom du vil teste en før du handler kan det nok være de kan hjelpe til med prøveskilter.Du vil nok oppleve en pen, elegant, svært modernisert ny A6 som er særdeles komfortabel selv på grov norsk asfalt.
Egenskaper mange vil vite å sette pris på, kanskje spesielt de som kjører langt.Takk til Audi Gromstad Auto for lånet av nye A6!

Kategori:
Bilmerke:
Drivstoff: