Test av BMW M3 Competition Pack (juni 2018)

BMW M3 Competition Pack er uten tvil den villeste og heftigste bilen jeg har kjørt til nå!

Dato 22.06.2018 @ 09:35

450hk fra en 3 liters rekkesekser med dobbel turbo, 0-100 4,0  sek – joda, det finnes biler som går raskere fra 0-100, men måten det skjer på her er så vilt heftig! M3 Med Competition Pack er enda mer moro enn standard M3 som har 431hk og gjør 0-100 på 4,3 sek. Det finnes også en CS versjon med 10 hester til. Det som gjør M3 så rå er hvordan den bringer deg opp i fart, samt lyden fra testbilens eksosanlegg som i testbilen er M Performance i titan (ekstrautstyr).

Ettersom lyd er litt småkomplisert å formidle gjennom ord, har jeg laget et ørlite filmklipp, så man kan få et lite inntrykk.

Lyden, og det heftige skyvet er ganske avhengighetsskapende, og har en ganske automatisk effekt på smilemuskler, sammen med en lettere fjollete latter som kommer fra ren glede over opplevelsen bilen gir deg.
Eufori er ikke et begrep som ofte brukes om biler, men noen få biler kan gi deg slike opplevelser, og M3 er en av disse.

Smilehullene mine har fått mye trening etter en liten uke med M3, mye bilglede å fordøye!

På langtur kan det nok være at du som meg setter motor, støtdempere og styring i efficient/comfort modus.
Du vil nok uansett oppleve fjæringen som fast, styringen som direkte og forbruket som brukbart høyt, men det er helt klart en vesentlig forskjell i forhold til Sport+ modus som man bruker for å kjøre mer aktivt, for eksempel på svingete veier der det er vrient å holde fartsgrensen på 80. Ikke så vrient med M3.

Førermiljøet er pent og ryddig, med eksklusive materialer i skinn, karbon og aluminium. Klassisk manuelt brekk som seg hør og bør på en bil som dette.
Til venstre for den kule girspaken finner du knapper for oppsett av motor, fjæring og styring. Bakom girspaken har du en knapp for gir-responsen. Det kan muligens virke som mange knapper, men på rattet til venstre for senter har du M1 knapp og M2 knapp som du selv kan bestemme innstillingene på. I testbilen var M1 satt opp med Sport+ på alt og full respons, men antispinnsystemet var ikke slått av, så kan du sikkert gjette hva som er slått av på M2 knappen.

Forsetene i testbilen er modifiserte M seter, og må vel kunne defineres som skålseter, her holdes du godt på plass, og du kan selvsagt regulere hvor mye setet skal klemme deg fast her og der.
Når du finner din perfekte kjørestilling kan du lagre den, slik at det ikke er noen krise om andre endrer på setets innstilinger når de tester bilen.
Med en slik bil er det mange som vil teste, så minnefunksjonen er gull!

På langkjøring oppleves setet som noe hardt, så du må beregne deg å ha noen pauser for å strekke på bena og fua på en lang tur.

Instrumentene er analoge, men det vil jeg tro M3-entusiastene setter pris på at de er?

Fra listen over ekstrautstyr kan du velge head-up-display, og det endrer utseende i forhold til om du har trykket på M1-knappen som her, der aks/gir/fart er i fokus. Har du alt i comfort vil også head-up displayet endre utseendet. Jeg bruker polariserte solbriller, noe som ødelegger for de fleste head-up-display løsninger, men denne var så god at den fungerte godt selv med solbrillene på.

Jeg vil nok også anbefale ryggekamera, så du slipper komme borti noe når du parkerer. Med en bil som dette kan slike småmerker fort koste en del å fikse på.

På vei tilbake til Fornebu der BMW Norge holder til testet jeg litt på forbruk, men brukte jo gassfoten innimellom til noen forbikjøringer. 0,87 liter på mila vil jeg definere som lavt forbruk. Bruker du en del M1 og akselerasjonstesting, så går snittforbruket raskt oppi 1,8 liter på mila (og ingen vansker med å få det enda høyere). Nå er ikke jeg helt sikker på om målgruppen for denne bilen bryr seg noe særlig om forbruket, men er jo greit å vite at den er litt tørst om du trykker en del på gasspedalen.

Fargen på testbilen va British Racing Green, en farge du må be om spesielt. Ganske lekker farge synes jeg.
Du har kanskje rukket å legge merke til de keramiske bremsene? De koster litt over 80 000, og følger naturlig nok ikke med som standard.

Er BMW M3 «bare» en lekebil?

Nei, den er veldig klar for moro, men den kan faktisk fungere som familiebil, dersom du trenger å kombinere flere funksjoner i bilen.

Du har ISOFIX i de ytre baksetene, så her kan du fint ha barneseter om du har behov for det, men kan jo være en idé å velge noen litt kule som står til bilen.
Personlig subbet jeg hår litt i taket baki her, men alle under 180 cm bør ha grei plass til hår uten taksubbing. Litt småtrangt til knær også, men hullene i framsetet hjelper litt på der.

Denne sitteputen passet ikke helt inn designmessig, men ungen som satt der hadde fin plass.

Du har faktisk plass til 480 liter baki her, noe som bør holde om man har et par små i baksetet. Dermed er M3 både morsom og praktisk.

Det er mye moro under panseret på en M3. Når du virkelig kjører den kjennes alt særdeles solid ut, noe det også må være i forhold til kreftene og responsen du har til rådighet her.
Her er det ikke snakk om krenging i svinger, og med nær 50/50 vektfordeling mellom for- og bakaksel ligger den som klistra i svingene. Særdeles moro med svingete vei når du har M3!

Mens jeg hadde bilen var det Street Meet på Sørlandet, svært godt oppmøte, og jeg traff blant annet på en trivelig M5-eier.

Hva koster egentlig en M3?
Vel, startprisen er like under en million, 985 700 i følge nettsidene til BMW – men du må nok regne med at du vil ha litt saker og ting fra listen over ekstra utstyr.
Om du vil ha M Competition pakke til 80 900 eller keramiske bremser til 80 900 får du jo vurdere, men personlig kunne jeg vel fint klart meg uten Lane Change Warning til 6200, Driving Assistant til 5750, Parking assistant til 3900 og Connected pakke til 28900. Da ville jeg landet på 1 365 500 for bilen med utgangspunkt i grunnprisen fra nettet.
Testbilen hadde en lavere grunnpris uten ekstrautstyr, på 971 900, og kostet med ekstrautstyret 1 396 450.

Noen vil hevde at det er tullete dyrt, men det er nok helst de som uansett aldri ville vurdert en M3, eller en annen bil i denne prisklassen.

For pengene får du altså en bil som ser litt sinna ut, personlig synes jeg den er veldig kul fra alle kanter og vinkler. Den er hysterisk morsom å kjøre, og gir ekstrem bilglede.

Litt ulemper; selv i det mest komfortable modus, så blir det litt hardt på langtur, så pauser må beregnes. Du må regne med litt ekstra kroner til drivstoff og forsikring, og selv om ikke jeg har sjekket det våger jeg meg på at vedlikehold også kan koste noen kroner, ut fra prisen på bremsene. Den er litt lav foran, noe som kan gi litt utfordringer om du ikke bare kjører på flate veier. Du kan bli litt vel støl i smilemusklene om du har en så kjøreglad bil som dette. Du jakter stadig på grunner til å kjøre, og da jeg spurte minstejenta om vi skulle dra på butikken som var nærmest, eller den som var litt lenger unna så vi kunne dra ut på motorveien, så ble det butikken lenger unna. Det blir med andre ord fort noen «ekstra kilometer» med en bil som dette.

Fargen på testbilen var veldig stilig og pen, men det er nok fordel å ha garasje, og vaskeutstyr hjemme, for skitten gjemmer seg ikke akkurat med en mørk farge på bilen.
Godt vi har flinke folk i Grimstad når det gjelder bilpleie!

Sist, men ikke minst, det å levere tilbake en bil som dette er jo bare veldig trist… men det hører jo med at det man låner må leveres tilbake igjen.

Tusen takk til BMW Norge for lånet av denne opplevelsen av en bil!