Test av Kia e-Niro (mai 2019)

Noen dager med Kia e-Niro er fint for å bli bedre kjent med bilen som så mange venter på, en meget godt utstyrt og trivelig elbil.

Dato 13.05.2019 @ 15:03

Sist jeg kjørte Kia e-Niro var det snøkaos på Sørlandet, så jeg fikk da testet vinteregenskapene rimelig greit dengang.

Jeg hilste også på den på bilmessen i Paris i høst.

Denne testen blir nok derfor noe påvirket av at jeg har vist fram bilen et par ganger før.

På en kjøretur fra Oslo til Grimstad kjenner man litt på hvordan bilen oppleves, og det er en god elbil, men jeg skal ikke påstå at alle kommer til å elske bilen på langtur.

Setet er fint, men det finnes seter med noe mer komfort. Sitteputen er litt kort, så det er bra at man kan vippe den opp i framkant for å øke lårstøtten.

På en elbil er valg av dekk litt sentralt, for det er veistøy og vindstøy man hører, og ikke motorstøy.

Er det veldig bråkete? Nei, det kan jeg ikke påstå, de fleste oppfatter dette som stille, men det er jo greit å minimere det man kan av støy.

Jeg kjører Kia Sportage GT-Line nå, og merket overgangen fra e-Niro. Selv om e-Niro er fin og stabil, så er Sportage mer stabil.

Komfortnivået i Sportage er også høyere, med bedre seter og mer plass og støydemping.

Frua syntes nok at full regenerering gav en noe «nervøs» opplevelse av gasspedalen, men det er en tilvenningssak, og man kan også velge hvor mye regenerering man ønsker med padlene bakom rattet.

Det jeg ble litt over middels lei av var de tonene som spilles ved oppstart og stans, men jeg må jo innrømme at jeg ikke jaktet etter muligheter for å slå dette av.

Nå skal jeg ikke dra sammenligningene for langt, men poenget her er at selv om bilen er komfortabel, så betyr ikke det at det ikke finnes noe som er mer komfortabelt der ute.

Når det gjelder utseendet, så føler jeg vel at e-Niro kanskje ikke gjør noen direkte forelska i sitt ytre, men den skremmer heller ikke vekk så mange.
Her er det lite som er oppsiktsvekkende og voldsomt. Kia e-Soul har fått lov til å dra på litt mer i forhold til folks følelser, med et litt mer elsk/hat eksteriør.

Tre barn sitter veldig greit i baksetet på en e-Niro, selv om midtplassen ikke er like komfortpreget som ytterplassene.

Som du kan se av videoen under har ikke jeg like god plass til mitt hode i baksetet, men da må jeg nok skylde litt på «fua mi» som de sier her på Sørlandet.
Bakom meg selv i førersetet får jeg god plass til knærne. I videoen ser du også mer av førerplass og interiøret.

En liten kommentar til videoen over, lademulighet i baksetet var heller ikke på testbilen jeg hadde i desember, så det så jeg kun på bilmessen i Paris. Snodig at den er tatt vekk?!?

Jeg har ikke fått opp elbil-lader hjemme enda, men skulle på et AmCar-treff på YX-Kjerlingland, og der var det en lader, så da benyttet jeg lademuligheten der.

Startet ladingen med 29% igjen på batteriet.

På en måte kjekt med lading under tak, men på en annen måte ikke så kjekt for biler som ikke har ladeluke i fronten som e-Niro har.

Etter en times lading var jeg oppe på 86%, noe som tilsvarer omlag 365 kilometer med kjøring. Ladekostnad 152,50.

Litt senere i uka testet jeg også IONITY på Kjerlingland, og la merke til at farten var svært lav helt i starten, men økte opp mot 55kW fram til jeg var oppe på 35% på batteriet.

Farten spratt da opp i 75kW, og det tok litt over 34 minutter å komme seg fra 8% batteri til 50%.

Da batteriet var oppe på 55% sank hastigheten ned mot 55kW igjen, og som du ser av bildet over gikk hastigheten ganske mye ned når jeg bikket 74% oppladet batteri, først ned til 35kW, for så å synke enda mer rundt 78%.

Å komme seg fra 8% til 80% tar med andre ord en times tid.

Kun for å demonstrere hvor «tullete» det er å lade mer enn til 80% på en hurtiglader, så sto jeg en halvtime ekstra, for å få på 10 kWh ekstra i batteriene. Det er bra sløsing med tid.

Fra 8% til 95% tok altså 90 minutter. Og se hastigheten på laderen… nede i 10kW. Ladekostnad kr 80. Introduksjonstilbud IONITY kjører med 80 kroner på en lading, uansett hvor lenge du lader.

Med batteriet oppe på 95% hadde jeg 403 kilometer med kjøring tilgjengelig, men det skal nevnes at jeg ikke hadde kjørt noe anderledes med denne bilen enn med andre biler som ikke har elmotor, for det tror jeg mange nye elbilister gjør.

Skal man kjøre mer rekkeviddevennlig så bør man helst holde seg under 90 km/t.

En annen ting man nok gjør feil en gang eller to er å parkere rett på en lader, over her viser jeg hva som er feil… da blir det strekk i kabelen, og den sliter med å få «låst seg på» uten at du hjelper til og holder den.

Her skulle bilen vært snudd motsatt vei, slik at ladeluken kommer nærmere laderen, og du slipper strekk i ladekabelen.

Kia e-Niro kan helt klart fungere som bil nummer 1 for mange familier, og som bil nummer 2 for ekstremt mange.
Ikke så rart at mange har lyst på en bil man setter seg litt mer inn i enn ned i, som har god bakseteplass, fin bagasjeplass og bagasjeromsluke, og som er meget godt utstyrt, og som har god elektrisk rekkevidde.

For tiden er det ikke mulig å bestille/reservere bilen hos forhandlerne, før Kia Bil Norge igjen vet mer om når de får flere biler inn til Norge fra fabrikk.
Det ble bestilt inn omlag 6000 biler fra fabrikken, men de fikk litt sent beskjed om at det ble levert omlag 2000 biler i 2019, så da valgte Kia Bil Norge å ikke sette flere folk i køen.

Informasjonsansvarlig i Kia Bil Norge, Mette Simonsen Sauge kan informere om at det nå er litt over 5 000 som står i kø for å få sin Kia e-Niro.
Man kan sette seg på en mailingliste, slik at man får direkte informasjon når det igjen blir mulig å bestille bilen.

Det hender jo at noen kommer ut på Finn, men da ofte litt overpriset grunnet situasjonen med tilbud/etterspørsel her.

Det er også noen på ventelistene som har valgt å vente til neste versjon av e-Niro kommer i 2020, fordi den har en app som ikke den testede e-Niroen her har.

Hengerfeste vet man ikke noen konklusjon på enda, det man vet er at Kia tester og har testet en del, og at de «jobber med saken». Så foreløpig er ikke e-Niro godkjent for hengerfeste.

Har du noen gang stanset bilen uten å gå ut av den? For eksempel fordi du skal vente på noen du skal hente?

Advarselen du ser over her kommer rimelig raskt om du stanser bilen, for den slår ikke av anlegg/infotainmentskjerm før du åpner en dør, og jeg har litt lite sans for å åpne døren når jeg ikke skal ut av den, for å slå av bilens anlegg som drar støm…
Hva med en valgmulighet? «Vil du ha på anlegget selv om bilen ikke kjører? Ja / Nei» Og så kan det heller stå som info under «ja» at da tappes 12v batteriet til bilen. Kun et vennlig forslag.

Det er igrunnen ganske mange plasser man kan lade, men her merker man lite forskjell i løpet av en times tid altså, det må sies.
Såpass lite forskjell at jeg tviler på at jeg hadde dratt fram ledningen, men heller parkert på en vanlig parkeringsplass istedenfor.

For med en Kia e-Niro slipper du fint unna rekkeviddeangsten, og du lader kanskje en eller to ganger i uka, hjemme, der strømmen er billigst.

Takk til Kia Bil Norge for lånet av Kia e-Niro, om ikke lenge skal lillebror e-Soul på langtest, det blir moro!