Falske fartsbøter
Svindel med leiebil foregår på flere måter. En variant er å kreve store erstatningssummer for skader som allerede var på bilen før man kjørte fra utleiekontoret. En annen metode er å sende inkassokrav på fiktive fartsbøter eller parkeringsbøter etter at leieforholdet er over.
Du kan også få beskjed om at det er mulig å oppgradere leiebilklasse for et lavt beløp. Det utleieren av og til unnlater å understreke er at beløpet gjelder per dag og ikke for leieperioden samlet sett.
Det hører med til historien at de fleste leiebilsvindlene skjer i utlandet. Det betyr allikevel ikke at du ikke skal være på vakt her hjemme.
Lei av kjente leiebilselskaper
Du er som regel på trygg grunn når du bestiller leiebil fra de kjente leiebilselskapene slik som Avis, og Sixt. Selvfølgelig kan det finnes personer med uærlige hensikter i disse selskapene også. I 2017 ble den britiske grenen av Europcar beskyldt for systematiske og fordyrende endringer av leiebilkontrakter etter at kundene hadde signert dem. Dette hører heldigvis til unntakene.
Da er det verre med mindre kjente utleiefirmaer. Dette er gjerne lokale utleiere, utstyrt med en sliten bilpark og et temmelig avslappet forhold til lover og regler. Tilbudene deres ser billigere ut på papiret, men sluttsummen kan bli betydelig høyere enn når du leier av de kjente selskapene.
Bruk alltid kredittkort
Et kredittkort gir deg god beskyttelse. De beste kortene inkluderer gratis reiseforsikringer som kan være hendige når du leier bil. I tillegg beskytter alle typer kredittkort deg mot svindel, for eksempel hvis utleieren trekker mer penger fra kortet enn hva som er avtalt.
Ifølge finansavtaleloven kan du kreve penger tilbake fra kredittkortselskapet hvis noen beviselig har lurt deg. Derfor bør du alltid betale for leiebilen med kredittkort. Krever utleieren at du betaler kontant er det best å leie bil av andre.
Sjekk bilen grundig
Enkelte bilutleiere belønner sine ansatte med bonuser for å finne skader, noe som har ført til en overrapportering av mer eller mindre synlige skader og oppblåste reparasjonskostnader. Dette er grunnen til at du alltid må sjekke at skadeskjemaet stemmer med virkeligheten. Det beste vil være å undersøke bilen og skadeskjemaet sammen med en representant for utleieselskapet før kjøreturen starter.
Det samme gjelder når du returnerer bilen. Spør om du kan få med deg en kundeansvarlig for å se på leiebilen når du leverer den. Jo mer du kan dokumentere, desto bedre. Bruk kameraet på mobilen din for å filme og fotografere gjennomgangen.
Sett deg inn i drivstoffreglene
Du kan bli tilbudt såkalte «drivstoffpakker» når du leier bil, spesielt i utlandet. Hva disse pakkene innebærer varierer ganske mye. Et av tilbudene går ut på å betale for en full tank når du henter bilen og at du får igjen penger for drivstoffet du ikke bruker. Problemet er at flere utleiere unnlater å refundere pengene de skylder.
Det billigste og tryggeste er som regel å takke nei til kreative drivstofftilbud og fylle opp tanken selv før du leverer tilbake bilen.
Vær en vanskelig kunde
De fleste historiene om leiebilsvindel dreier seg om kostnader som dukker opp på regningen etter at kjøreturen er over. Dessverre er det mange som stilltiende aksepterer de uventede hoppene i leieprisen.
Ikke sitt stille og se på at utleieselskapene prøver seg. Oppdager du overraskende utgifter på leiebilregningen skal du kontakte leiebilfirmaet og be dem komme med dokumenterbare forklaringer. Vær den vanskelige kunden som krever svar. Er du ikke fornøyd med svarene bør du kontakte Forbrukerrådet.