Ford Mustang i ulike varianter (juli 2020)

Vi har testet en 2019 utgave av 2,3 EcoBoost i en uke, og vi har kjørt Shelby GT 35o i LA, og har funnet ut at Mustang er så mangt!

Dato 08.07.2020 @ 16:19

Foto: SB Automotive

 

Et par mustanger som ser på en Ford Mustang med beundring, og det er jo ikke så rart, for det er en lekker bil!

Foto: SB Automotive

 

Noen bilmerker skiller veldig på hvordan bilen ser ut utenpå ut fra hva som bor under panseret av motorisering, men for Ford Mustang er forskjellene mellom en EcoBoost med 2,3 liter og en 5 liters V8 ikke så store i forhold til bilens eksteriør, men du hører det på motorlyden.

Vi teset en 2019-modell av 2,3 EcoBoost, og den har 290hk, mens 2020-modellen er tunet ned til 270hk.

GT med 5 liters V8 leverer 440hk og Bullit med samme motor er skremt opp til 450hk. Bullit har også en del mer standard utstyr som man må kjøpe ekstra utstyrspakke til EcoBoost eller GT for å få. Testbilen hadde en Custom Pack 3, som for 2020-modellen bare er tilgjengelig for GT, med smidde alufelger, seter med avkjøling og stort B&O anlegg. Testbilen hadde også 10-trinns automatgir, noe du for 2020-modellen kun får til GT.

Foto: SB Automotive

 

Prismessig starter EcoBoost på kr 758 905, GT starter på kr 1 006 871 og Bullitt starter på 1 071 797.

Vi rakk å besøke en Bullitt hos Bay Auto før den ble solgt til en kar som fikk oppfyllt guttedrømmen. I fronten kan man se at Ponnyen ikke er med, og frontleppa er noe større.

Bakpå bilen står det Bullitt i det runde symbolet, istedenfor Ponnysymbolet.

Både sjåfør og passasjer kan se foran seg at de befinner seg i en Bullitt sånn i tilfelle de skulle være i tvil om det.

Tøff manuell girspak også, ellers er det meste av interiøret likt som i en 2,3 EcoBoost som har Custom Pack 3.

I videoklippet over her kan du høre motorlyden til Bullitt, og helt mot slutten får du også hilse på en Shelby GT 350 som vi kjørte i LA i november 2019 i forbindelse med at Ford Mustang Mach-E skulle avdukes. Men det er likevel mest testbilen vi hadde en uke, nemlig en 2019 2,3 EcoBoost.

Foto: SB Automotive

 

Denne karrosseriformen kalles Fastback, og det er flere bilmerker som i senere tid har hentet inspirasjon fra Fastback formen. Man kan også få Mustang som cabriolet/convertible, da med 2,3 liters EcoBoost og manuelt gir, samt GT der man kan velge mellom manuelt gir eller automatgir med 10 trinn. Cabriolet er noe dyrere enn fastback.

Foto: SB Automotive

 

Kjøper du en Ford Mustang i Norge er det meste inkludert som standardutstyr. Det er en ekstrapakke som inneholder ventilerte seter og større stereo som man kan velge i tillegg til metallic lakk og vinterdekk. Her har du alt av utstyr ellers, som ryggekamera, adaptiv cruisekontroll og kobler du mobilen din til med kabel får du Apple CarPlay om du har iPhone.

Her kan man lytte til tekstmeldinger, og diktere svar på dem. Bruke GoogleMaps der du kan snakke inn din destinasjon, og få fram ev køproblematikk på veien du skal kjøre. Her har man også musikksamlingen på Spotify tilgjengelig.

Legg merke til vippebryteren lengst nede til høyre, mode, der du velger kjøremodus. Det er mange ulike kjøremodus å velge mellom!

Når du vipper deg forbi Sport og Race og Drag-stripe dukker opp dykker du ned i noe av Ford Mustang sin sjel. Det er på kanten til fantastisk at man har laget et totalt unyttig kjøreprogram kun for å gi maksimal akselerasjon. Girskiftene smeller i ryggen og farten øker mye raskere enn man skulle tro at en motor med 2,3 liter og 290hk skulle kunne levere. Dersom du klarer denne øvelsen uten å smile eller le, så er du garantert fri for alt som minner om Autofili, og bør velge en helt annen og mye mer fornuftig bil.

Den vanvittig solide og taktile automatgirstanga ble jeg rett og slett skikkelig god venn med!

Trykk ned knappen på toppen samtidig som du drar den tilbake i sport, og trykk på gasspedalen, og vipps så smilte ihvertfall jeg.

Legg også merke til volumvrideren, og se om du ikke kjenner den igjen når du ser den store infotainmentskjermen i elbilen Ford Mustang Mach-E.

Foto: SB Automotive

 

En Ford Mustang er 4,789 meter lang og med speilene er den 2,080 meter bred. Med andre ord en stor bil, men den er ikke mer enn 1,382 meter høy, så du må ikke forvente at det ikke er en tanke kronglete å gå inn/ut av bilen.

Bilens bakseter er kun for svært korte personer, i kategorien barn. Vanskelig å anslå presis, men vil tippe på at barn under 160cm sitter fint baki de to baksetene bilen er utstyrt med. Brukes nok ikke alt for mye til bagasje og slikt, ettersom bilen har et bagasjerom på 408 liter.

I Norge er det RøhneSelmer som står for import av Shelby, og da er det GTE som er inngangsmodellen. Denne kan man få med 2,3 liters EcoBoost med 335hk, eller en 5 liter V8 Coyote motor med 456hk.

Nettsidene til Shelby Norge er ikke dynget ned med informasjon, men vi satser på å få bli bedre kjent med flere av bilene fra Shelby med tiden, for det var jo bortimot ren galskap å få hilse på Shelby F-150 Super Snake.

Mitt første møte med Ford Mustang var i LA, da jeg skulle få hilse på elbilen Ford Mustang Mach-E, og få prøve Mustang i LA. Rett på en Shelby GT 350.

En GT 350 har en 5,2 liters V8 motor med 526hk og manuelt gir, kanskje ikke en optimal bil for bygatene i LA, men veldig moro opp Angels Crest.

Her med noe mer analoge instrumenter enn i EcoBoosten vi testet i Norge, men ellers lett gjenkjennelig og sportslig interiør.

Det var da jeg skjønte at Mustang måtte jeg jo bare bli mer kjent med på norske veier også.

Når man kjenner veiene, så får man kjent litt mer på bilen, fordi man ikke trenger å fokusere så mye på å finne fram.

Foto: SB Automotive

 

Uansett motorisering så handler Ford Mustang om moro bak rattet, fordi motoren leverer krefter uansett hvilken av dem du har.

Foto: SB Automotive

 

Cruising er også en av bilens styrker, det foregår totalt uanstrengt, om enn ikke helt lydløst.

I EcoBoosten er forbruket også på den hyggelige siden. På turen Grimstad – Lillestrøm ble forbruket 0,71 liter på mila.

Svingete vei i høy hastighet vil jeg vel ikke definere som en styrke for Ford Mustang, der er det litt for mange konkurrenter som er en del hakk vassere.

For mange er det nok EcoBoost motoren som er den mest oppnåelige av motoriseringene du kan få Mustangen med, og da får du med et lekkert utseende og hyggelig med muskler, men ikke det ville lydbildet som en 5-liters V8 leverer. Vi gleder oss til å teste mer, for det var en opplevelse!

Takk til RøhneSelmer og Ford Norge for lånet av Ford Mustang!