Ford Mustang Mach-E (nov 2019)

Den splitter nye elbilen fra Ford er nettopp avduket i Los Angeles, men jeg satt i den dagen før avdukingen på en liten prøvetur.

Dato 18.11.2019 @ 03:30

Alle foto i denne saken: Ford

 

Ford Mustang Mach-E er en elbil der du kan velge mellom bakhjulstrekk (RWD) og firehjulstrekk (AWD), og dette bestemmer også utstyrsnivået. Bakhjulstrekk er innstegsmodellen og firehjulstrekk er bedre utstyrt.

I tillegg kommer det en First Edition som baserer seg på AWD, men som har med to pakker med ekstrautstyr.

En GT-versjon kommer også, men først sommeren 2021, alle de andre kommer høsten 2020.

Bilen kan velges med 2 ulike batteripakker, en standard range (SR) med 75,7 kWt og en long range (LR) med 98,8 kWt.

Lengst rekkevidde får du med RWD og LR, da snakker vi hele 600km WLTP, mens du med AWD og LR får 540km WLTP.

Standard Range batteriet skal kunne ta deg 450km WLTP med RWD, og 420 km WLTP med AWD.

Når det gjelder ladehastighet så kan den komme opp i 150kW. Og Ford er en av eierne bakom IONITY, så der jobber de med en lignende «Plug and pay» løsning som Tesla har for sine biler.

Målet er at man etterhvert ikke skal ha bruk for noen ladebrikke hos IONITY, men at Ford Pass sørger for å ta seg av betalingen av ladingen med kommunikasjon gjennom ladekabelen.

I videoklippet over måtte vi bruke det vi har fått fra Ford, for vi har ikke fått lov til å filme bilen eller ta bilder av den selv enda, det får vi først lov til etter avdukingen.

Likevel viser videoklippet bilen både stillestående med litt detaljer og i bevegelse, og kanskje noen nyttige vinkler som det kan være kjekt å ha sett bilen i. Bilens «håndtak» på fremdørene kommer også bedre fram i filmen enn på de utdelte pressebilder.

Første elbil fra Ford kom i 1914, og batteriene som var utstilt i en hangar i LA viste oss utviklingen i battericeller fra 2004 til i dag.

Størrelsen er halvert og vekten redusert med over 30%, og da sier det seg selv at det er noe enklere å lage elbiler med fin rekkevidde i dag kontra i 2004.

Alltid litt artig med ingeniører som har jobbet med dette i mange år, for han var veldig stolt av at ingen av de flere hundre tusen elektriske motorene Ford hadde produsert var det funnet noen feil på. På battericellefronten var det nesten like bra tall, 99,99% av dem var det ingen feil på fra 2004 til i dag.

Man har 88 kWt tilgjengelig for praktisk bruk i long range batteriet, så kan de som elsker å regne på forbruk regne ut hva matematikerne hos Ford har brukt som forbruk når du skal komme 600km med den tilgjengelige strømmen.

Batteripakken i en Long Range er satt sammen av 12 batterimoduler, mens man i Standard Range har 10.

Ford har en strategi på gang for å utvikle ulike løsninger for å oppholde seg i bilen og jobbe i bilen, for eksempel under en ladepause, men alt dette er ikke med i denne elbilen.

Det er trådløs oppdatering av bilen, og du kan velge når det passer for deg at bilen oppdateres.

Bilen er klargjort for autonom kjøring på motorvei, så når lovene tillater det kan bilens software oppdateres med dette.

Denne bilen har også bra med hestekrefter.

RWD utgavene gir deg 415NM, men batteripakken påvirker antall hk du kan hente ut av bilen. Med standard range batteriet kan du få ut 258hk, og med long range 285hk.

AWD utgavene har en ekstra elmotor foran, og leverer 565NM, her kan du hente ut 258hk av SR-batteriet og 337hk av LR-batteriet.

GT utgaven får mer motorisering, og kan servere 830NM og 465hk. Denne får kun long range batteriet og får da en WLTP-rekkevidde på 500km.

Alle WLTP-tall er estimerte tall fram til førproduksjonsmodellen er ferdig og kan få offisiell testing eksternt. Det nevnes i samtaler her i LA at Ford er litt konservative med sine estimater, så de offisielle WLTP-tallene blir neppe lavere enn Ford sine estimater, heller andre veien.

Den litt observante leser vil nå ha oppdaget 3 ulike farger på bilene i Ford sine pressebilder, den hvite er en «vanlig» AWD, den røde en First Edition (AWD med teknologipakke+), og den blå er GT versjonen som man må vente på til sommeren 2021. De andre kommer altså høsten 2020. Om man betaler 5 000 og setter seg på reservasjonslisten, så må man i løpet av våren 2020 bestemme seg for om man vil bestille eller ikke.

Det brukes ikke vanlig skinn i denne bilen, men noe som skal ligne på skinn som Ford kaller for SENSICO. I RWD er det manuelle innstillinger for setene, mens man i AWD får elektrisk justerbare seter med minnefunksjon, som er ventilerte slik at du kan få både varme og avkjøling i dem.

Amazon har laget en smarthjelper som heter Alexa, og hun er også inkludert i bilens infotainmentsystem. Som Google Assistant er også Alexa til dels intelligent, og kan huske og lære. Du kan også be bilen om å «lære deg å kjenne», så om du for eksempel ringer mannen din hver dag på vei hjem fra jobb, så dukker det opp en knapp i infotainmentskjermen som du kan trykke på om du vil ringe mannen din etter jobb.

Ringen nederst på skjermen havnet der fordi de som ikke var vant med sånne skjermer ville ha noe å ta på og vri på i en slik skjerm, så volum kan du dermed justere med å vri på plastringen i skjermen. Jeg skulle helst sett at den ikke var av plast, men men.

Apple CarPlay og Android Auto fungerer tråløst, og tar bare over øvre del av skjermen, slik at det er lett å velge om man vil bruke løsningene til mobiltilkoblingen eller bilens egne løsninger – på for eksempel navigasjon.

De som sitter foran i bilen har ladeplate til mobilen. Det er også et eget rom i en «etasje» lenger ned til å lade med kablet løsning.

I AWD og i RWD med teknologipakke har man et ganske solid B&O lydsystem med 10 høyttalere og en skikkelig lydplanke foran. Hvordan dette låter må jeg komme tilbake til etter jeg har testet det, for da vi kjørte bilen var vi mer opptatt av den kunstige motorlyden enn musikk.

Jeg får veldig fint plass i baksetet, helt enormt med kneplass og litt mer akkurat på plassen til hodet, men føles ikke trangt under glasstaket for meg, og hodet får ikke noe tak i seg på sidene heller. De som sitter bak har 2 lademuligheter, en vanlig USB og en USB-C.

Når du rusler rundt fra post til post i en hangar i LA for å få informasjon om en elbil, så forventer du ikke å finne et lytterom, men Ford har skjønt at lyd er en del av kjøreopplevelsen i likhet med Jaguar, og har dermed brukt en del tid og krefter på å lage et nytt lyd-design til Ford Mustang Mach-E.

Bilen har 3 ulike kjøremodus, stille, aktiv og utemmet. Det er ikke motorlyd i stille-modus, og naturlig nok er det mer motorlyd i utemmet enn i aktiv. Disse kjøremodusene påvirker også hvor sterk akselerasjonen er ved trykk på gasspedalen, samt styrerespons.

De biler journalister får teste er som regel førproduksjonsmodeller av de ulike bilene, men denne prototypen er enda et hakk før førproduksjonsmodellen, og dermed fikk vi ikke ta bilder eller kjøre selv, men kun sitte på.

Gjennom bygater, slalomløype og akselerasjonstest fikk vi høre denne motorlyden som kan minne litt om en svak og godt lydisolert lyd fra en V8 som varierer med bruk av gasspedalen. Noen synes sikkert dette er tull og tøys, men Mustang handler om følelser, og lyd påvirker følelser. Jeg ble direkte glad da jeg opplevde både lyd og handlingfølelsen man kan få når man er passasjer. helt tydelig at dette blir veldig moro å kjøre, også på svingete vei!

Målet for frunken var at man skulle kunne få plass til en offisiell kabinkoffert oppi der, og det får man. Her er det også laget drenering om man vil hive oppi en våtdrakt, eller fylle rommet med isbiter og brusbokser til reisen, så kan man det. Måtte le litt når jeg så de to hyllene som var laget til brusboksene! Amerikanere har da litt humor!

Her ser du bagasjeromsgulvet i nedre posisjon. Har man gulvet i øvre posisjon blir det helt flatt gulv om man legger ned baksetene. Det jeg ikke så var noe festeløsning for sikkerhetsnett til bagasje om man legger ned baksetene. Et baksete med 60/40 løsning er vel heller ikke optimalt med tanke på den luken mange skientusiaster ønsker seg på midten der bak. 406 liter skal det være plass til opp til bakseteryggen. Og jeg skjønner jo de som ikke hopper rett i taket over den plassen.

Selv synes jeg nesten det er litt snodig at man ikke har tatt bort 2-3 cm kneplass for de i baksetet og heller gitt mer bagasjeromsplass, men men.

Hvordan blir det med hengerfeste? Joda, det kan du få ettermontert, men du må ta til takke med 750kg hengervekt som maks på denne bilen.

Da jeg snakket litt med Anne Sønsteby, Informasjonsdirektør hos Ford Motor Norge om at det kanskje var litt lite hengervekt for en del, og hun anbefalte de som noen få ganger å året trengte mer hengervekt å slå av en prat med sin lokale forhandler for å se på praktiske løsninger på den utfordringen. En mulig løsning kan jo være at man får låne en bil hos forhandler de få gangene man må ha mer hengervekt.

Noen har studert lekkede bilder av denne bilen, og lurt på hvordan man kan feste takstativ her, og svaret er at det kan man ikke. Om dette åpner for diverse sugekopplignende løsninger til taket får jo tiden vise.

Dørhåndtak ser du lite av på denne bilen, og det er fordi at den vesle hanken til fremdørene sitter i det sorte listverket rundt vinduene. Dørene åpnes med en touchknapp på stolpen bakom døra, og mobilen er nøkkelen.

Om mobilen skulle være mistet i do, eller være tom for strøm, kan du bruke kode for å låse opp bilen og starte den. knapper for dette lyser opp på stolpen bakom døren ved berøring.

Bakdøra har ikke noe håndtak noen plass, så man må «ta tak» baki dørkarmen. For når man trykker på «knappen» i dørkarmen så åpnes døren litt for deg så du lett skal få tak i den.

Disse dørene kjenner jeg at jeg gleder meg til å bli mer kjent med bruken av i praksis.

Når du velger AWD eller First Edition får du adaptive LED lys som du ser på bildet over, på RWD får du LED lys som jeg da regner med ikke er adaptive.

Pris er jo naturlig nok en faktor som betyr en del for valg av bil, og her begynner prisene på 412 000 eks lev omk på kr 10 000. Det er da grunnmodellen RWD med Standard Range batteripakke. RWD med Long Range koster fra 463 400 + lev. ADW SR koster fra 482 000 og AWD LR fra 544 000. First Edition som har med seg alt av utstyr fra teknologipakke+ starter på 589 000 + levering.

Prisen på GT som kommer sommeren 2021 er ikke klar.

Foto: Nybiltester

 

Vi fikk snakke med Paul Fratter før avdukingen av Ford Mustang Mach-E, han er sjef for Team Edison Ford Europa.

Det var helt tydelig at denne bilen først ble laget med tanke på det amerikanske markedet. Litt uti produksjonsprosessen fant man ut i Ford at en elbil som dette ville være veldig lur å få inn i salget i Europa med tanke på bøtene fra EU om ikke man fikk CO2 utslipp ned på biler solgt i Europa.

Det første Paul ba om var skikkelig hengervekt, skiluke i baksetet og mulighet for takboks. Ettersom mye av det strukturelle på denne tiden var kræsjtestet ville det bli veldig dyrt å endre alt dette, men hengervekt på 750kg enten henger har bremser eller ikke kunne han få. Nå skal han få sjekket opp om de kan gjøre som Polestar 2, at tillatt hengervekt for henger med brems kan bli høyere, men da får vi ikke vite om det riktig enda.

Jeg spurte om noe festeanordning for sikkerhetsnett for bagasje når baksetene er lagt ned, for det er ikke der på prototypene vi fikk se på, og det ville han ta videre ettersom det ikke er en strukturell endring, og se om det kunne komme på plass.

Om du ikke må ha mer enn 750kg hengervekt alt for ofte, ikke må ha takstativ, kan leve med bagasjeplassen, ja så er jo helt klart dette en bil som man bør vurdere. Etter mine begreper snakker vi om mye bil, rekkevidde og utstyr for pengene her.

 

 

Disclaimer:

Nybiltester har ikke selv betalt for reise fra/til Norge eller opphold her i LA, men er gjester av Ford på denne turen.
Vi har betalt for nødvendig reising og parkering i Norge.