Dypt og inderlig skuffet over Autofil

Jeg leser Autofil, jeg mener, jeg er jo for bilinteressert til å ikke gjøre det.

Dato 21.06.2016 @ 13:37


Jeg vet ikke om du leser Autofil, men det kommer neppe som noe stort sjokk at jeg gjør det, ettersom jeg er litt over middels bilinteressert.
Jeg har alltid tenkt at det som står i dette bladet kan man stole på, men så feil kan man altså ta.
For de som tror jeg bare er en sinna raring, så har jeg fått bekreftet av teknisk ekspert hos Mitsubishi Motors Norge at det jeg skriver her i mitt innlegg er rett, og at det journalistene i Autofil påstår er feil… mulig de har testa en privatimportert bil??


I en interessant artikkel i 07/2016 der de sammenligner Mitsubishi Outlander PHEV med Toyota Rav4 Hybrid, så forteller de delvise usannheter om Misubishien, og unnlater å fortelle vesentligheter i samme sammenheng.


Her ser det ut som om bilen ikke har noen form for varmekilde, FEIL, biler importert av den norske importøren har et klimaanlegg med 4000 W. Det er godt mulig en del privatimporterte biler ikke har denne «nordiske pakken», og at Autofil har testet en slik, det vet jeg ikke. Det er ikke unaturlig at denne vil kreve en generator dersom det er stor forskjell på temperaturen i bilen og ønsket temperatur.


Du må regne med å ha minusgrader i bilen din på vinteren ser det ut som her, dersom du skal kunne kjøre til jobb på EL.
For det første har bilen en medfølgende App, der man kan legge inn tidsinnstilt oppvarming (eventuelt avkjøling) og det vil fungere enten bilen er tilkoblet eller ikke (men må ha over 25% strøm på batteri om den ikke er tilkoblet). Enhver relativt normalt skrudd sammen person vil jo forvarme en bil som kan forvarmes, at dette ikke engang nevnes er nok engang ganske så elendig arbeid! Er bilen forvarmet og satt i Eco så vil du kunne kjøre helt elektrisk til jobb, fordi det kraftige varmeanlegget vil ikke kreve drivstoffmotorens generator i Ecomodus.
Dersom det er vesentlig forskjell på temperaturen i bilen og ønsket temperatur, er naturlig nok bilen programmert til å raskt gi deg din ønskede temperatur, og med et anlegg på 4000W skjønner de fleste at det er nyttig med motoren som generator dersom du ikke har husket å forvarme bilen. Sist jeg sjekket tror jeg det kaltes for komfort!?!? Men det er rimelig logisk at forvarming eller avkjøling er å anbefale, aller helst når bilen er plugget i, så starter du turen med komfortabel temperatur som det er enkelt å opprettholde i Eco-modus.


Konklusjonen blir ikke akkurat bedre, gidder du å lade? Øh!?!? Unnskyld meg, kjøper noen en LADBAR hybrid, også gidder de ikke å lade??

Ikke så rart at tåpelig oppførsel gir litt høyere snittforbruk. Dette er IKKE ment som noen form for kritikk av Toyota sin RAV4 Hybrid, den er tydeligvis noe mer idiotsikker for folk i Autofil som ikke gidder å bruke bilen som den er ment å skulle brukes før de skriver såpass upresist!