Audi e-tron tur-retur Grimstad-Hovden på 1 dag! (mars 2019)

Det måtte jeg jo bare finne ut av, så jeg dro med meg guttungen og dro avgårde på tross av advarsler fra Metereologisk institutt om dårlige kjøreforhold.

Dato 18.03.2019 @ 15:37

Du som er mer på jakt etter en «første test» med mer informasjon om bilen kan lese denne testen fra Spania og Norge.

Du kan også se dette filmklippet som er litt «hils på bilen» og litt «denne noe spesielle dagsturen».

Da jeg hentet bilen var den full-ladet, og det var lørdag ettermiddag. Nøkkelen hadde jeg fått litt før de stengte på Gromstad Auto.

Jeg har ikke lader hjemme, så det var praktisk å «fylle tanken» ferdig før jeg dro hjem.

Gjettometeret viste 291km, som jo baserer seg på hvordan bilen har vært kjørt i det siste. En demobil vil jo mange teste, og da er det naturlig at det blir en del mer akselerasjonstester med dem, noe som naturlig nok påvirker forbruk og gjettometer.

20» felger og dekk (255/50 R20 T XL 109T) er ikke helt optimalt med tanke på forbruk, men det er veldig stilig å se på.

Kjøreturen hjem fra Gromstad Auto er på 17km, og så valgte jeg å kjøre på med oppvarming av bil til 07:30, så vi kunne kaste jakka og dra i vei.
268 km rekkevidde på en tur som var på 236 km burde jo gå greit? Eller?

Da vi kom til Rygene hørte vi trafikkmelding på radioen, «Det er kolonnekjøring fra Hovden til Haukeli», vi hadde hørt om massivt snøfall kvelden før på Hovden, og aviser og metereologisk institutt advarte om dårlige kjøreforhold.

De første 100 km så alt veldig greit ut, men så kom det mer og mer sørpe på veien istedet for vann, vi snakker omlag 3 cm sørpelag i veibanen enkelte steder før vi kom til Evje.

Vi så at forskjellen mellom rekkevidde og gjenstående distanse sank kraftig, og så kom meldingen om at vi ikke ville ha nok rekkevidde til å komme fram.

Vi forsøkte oss med OK, men da dukket kun en lader med 22kW i Valle opp som alternativ, og jeg hadde kikket litt i appen til Fortum dagen i forveien, og visste at det var 50kW bakom Kiwi på Evje. Litt kjipt av navigasjonen at man ikke kan velge selv hvor man vil lade, få opp alle alternativ og velge ett med 50kW og de fasiliteter man vil ha mens man venter. Dette kan Audi godt fikse på i en softwareoppdatering!

Selv ikke da vi la inn stopp på hurtigladeren i Evje forsto bilen at vi kanskje kunne lade der for å spare tid.

Bua over laderen i Evje virker det som er laget for å bekytte laderen, og ikke den som lader. Jeg tror ingen blir lei seg om de får lov til å plugge inn og ut ladere uten å få masse vann fra ladebua i hodet. Det er også sentralt å huske på at ikke alle biler har ladeluka i bilens front, som for eksempel Audi e-tron med ladeluke like foran førerdøren.

Vi hadde 60% igjen på batteriet ved Evje, og fant ut at vi ville lade opp til 80% for å ha plenty med strøm da vi kom fram til Hovden.

Det å sitte i en bil i 25 minutter bakom Kiwi på Evje en søndags morgen kl 09:25 er begrenset moro, og man kjenner man må på do, men hvor finner man det? Nærmeste bensinstasjon er jo nesten 1 km unna…

Noe vi så på Evje, og som vi også så da vi kom fram på Hovden en del senere var at det samler seg ganske mye snø/slaps i hjulbuene.
Hva med noe «varmetråder» her som man har i bakruta? Og en knapp man kan bruke når man kjører på veier med nysnø/slaps? Ja takk!

Audi skal ha skryt for at naviskjermen ser kul ut, men så skal de også ha litt pepper, for navi-informasjonen MÅ være mer riktig når man har systemer som baserer seg på at navigasjonsdata er rett. Systemet som senker farten i krappe svinger og før kryss og rundkjøringer høres veldig komfortabelt ut, og er jo det så lenge navi-info stemmer med virkeligheten, men er ikke moro når man er på Riksvei 9 retning Hovden og bilen tror jeg er på en sidevei og må snu… eller at den nye veistubben som var der for ett år siden fortsatt ikke har kommet inn i navi-informasjonen og bilen bremser ned i 80-sona fordi den tror jeg kjører offroad. Da, kjære Audi, blir slike systemer så utrolig irriterende at man slår dem av!

Selv ikke Audi e-tron tar vekk humper i veien, men du verden så komfortabelt man kjører med denne bilen!
Den er så deilig å kjøre at man får lyst på den!

Kjekt å ha med fotograf!

På vei opp til Hovden merket vi at de fleste var på vei ned igjen, kanskje ikke så rart på en søndag.
Vi hadde dermed litt mer sørpe på vår side av veien enn de hadde, ettersom bilene før dem hadde blåst det vekk.

Ellers var det mye mindre sørpe i veibanen på vei opp til Hovden, enn det var på vei over til Evje.

Vi kom da fram til Hovden Alpinsenter, litt senere enn beregnet, men på sørpe må man kjøre sakte, sånn er livet om man vil holde seg på veien, og det vil man jo helst gjøre.

Bilen viste et forbruk fra Grimstad til Hovden på 30 kWh/100km, og en gjenstående rekkevidde på 67km.

Må innrømme at jeg kjente litt på at jeg gjerne skulle hatt 100km til med rekkevidde, på en tur som dette, for komfortens skyld.
Men så gjorde jeg jo et par klassiske feil for el-bil-nybegynnere også da, ved å ikke lade hjemme når jeg varmet opp bilen før avreise.

Man lærer av sånt.

Jeg skulle besøke noen vintercamping-gjester på Hovenstøylen, og da jeg dro fra alpinsenteret hadde det dukket opp 6km ekstra med rekkevidde, sikkert en eller annen logisk forklaring på det også.

På Hovdenstøylen er det både hytter og campingvogner, og det var hyggelig å få hilse på!

I navigasjonen er det et hurtigvalg som heter «hurtiglader», og jeg må jo da få gi litt mer pepper til navigasjonsavdelingen til Audi, for dette er for svakt når det er hurtiglader på Hovden!

Ser jo ut som om navigasjonen tror jeg er i Ølnesvågen!?!?!? Og hva er greia da isåfall med å anbefale en lader på Hemsedal??? Dette må jeg få lov til å kalle noe pinlig, men det oppdateres sikkert gaske raskt vil jeg tro. Audi har ikke noe ønske om å oppleves som pinlig tror jeg.

På denne typen brukeropplevelser er dessverre Audi fortsatt litt langt bak Tesla. Jeg sier dessverre, for jeg synes jo svært oppriktig at bilen er mye bedre å kjøre.

På Hovden har Fortum bygget tak til laderen, og ikke til den som lader, og man bør helst ha ladeluken foran her også.

Jeg forsøkte å kjøre så tett på laderen med bilens front som jeg turte, men da ble det «strekk» i ladekabelen, og da ville ikke laderen lade.

Som du kanskje klarer å skimte av bildene så vrimlet det ikke av elbiler her denne søndagen, så jeg hadde ikke så veldig dårlig samvittighet for den nødvendige feilparkeringen.

Jeg visste at jeg skulle til Circle K på Kjerlingland, mellom Kristiansand og Lillesand, for å teste IONITY-laderen der.

Avstanden dit fra Hovden er 234km, men hvor mye strøm trenger man da? Jeg tenkte at jeg fikk lade opp til 80% for å se om det kunne holde, kunne jo bare fylle på litt på Evje om det skulle vise seg å bli behov for det.

Med 50kW lader tok det 55 minutter å komme opp i 80% på bateriet til bilen, spør du meg er det litt lenge…

Men når det er sagt så er det jo ikke optimalt med noen el-bil på en langtur som dette på dagen med en del program på toppen.
Normalt sett vil man kanskje reise opp på fredagen, og lade der man bor før man drar ned igjen på søndagen.

Da blir jo el-bil straks mer komfortabelt.

Litt småskuffet over rekkevidden på gjettometeret, men håpet jo på at det ville gå litt lenger enn 212 km med tanke på at man jo nå skulle noe mer nedover.

Det viste seg raskt å stemme bra, svært bra faktisk! Da vi hadde kjørt 41 km fra Hovden retning Kristainsand viste gjettometeret en rekkevidde på 230km!

Da vi kom fram til IONITY-laderen på Circle K på Kjerlingland viste gjettometeret en gjenstående rekkevidde på 71km, og dagens snittforbruk var blitt redusert ned til 25,4 kWh/100km.

Det betyr at jeg kunne kjørt hjem, og videre til Gromstad Auto neste dag uten å lade på Kjerlingland, men jeg ville jo helst teste om laderen funka bedre denne gangen, for sist jeg testet fikk jeg, og de på hjelpetelefonen den ikke til å virke. Etter den gang har både bil og lader fått ny software og laderne har fått væskekjølte kabler.

Den første laderen vi testet denne kvelden ville ikke lade, og jeg ringte hjelpenummeret, og ble bedt om å flytte til laderen bakom istedenfor, så startet de ladingen fra hjelpetelefonen.

Da fungerte alt som det skulle. Fikk ikke testet å starte alt helt selv da, men men, så lenge det løste seg er jo jeg happy.

Da vi startet å lade var batteriet på omlag 21%, og jeg ladet opp til 100% mens vi skulle gjøre sånt som man gjør på bensinstasjoner når man har el-bil, gå på do og spise mat og sånt.

Hastigheten helt i starten var ikke helt max, men det bedret seg underveis.

Moro å se 150kW på laderen! Da gikk prosentene også ganske radig oppover.

Jeg tok bilder, film og skulle spise, så jeg syntes tiden gikk ganske fort, men fra 80% batterikapasitet så sank hastigheten igjen, nedover mot ca 50kW mot slutten av ladingen.

Like etter jeg tok 99% bildet var ladingen ferdig, og vi kunne altså fylle fra 21% til 100% på under 40 minutter, for kr 80, det er ikke langt unna ladeprisen man har hjemme!
Men det er en introduksjonspris, så det blir dyrere når normal prispolitikk innføres.

Mer om priser for å lade med Audi kan du lese i deres pressemelding.

Dagens hyggeligste gjettometer etter ladingen var ferdig, så var det bare 25km kjøring hjem som gjensto.

511,9 komfortable kilometer gjennomført denne søndagen, på 7 timer og 39 minutter, og med et snittforbruk på 25,5 kWh/100km.

Jeg skulle nok ønske meg lader hjemme, for neste morgen da bilen skulle tilbake til Gromstad Auto var det svært høyt forbruk (over 45 kWh/100km) før motoren og bilen ble varm. Mange mil å spare (om man trenger det) på å ha pluggen i på natta og stille inn oppvarming av bilen. Bilen blir raskt varm, men det koster strøm.
De som har el-bil og lader hjemm forteller om komforten med å ha en bil med full tank på morgenkvisten, og at de som regel ikke trenger å lade underveis, så selv om jeg ikke har el-bil enda vurderer jeg å skaffe meg en lader likevel.

Jeg skulle ønske meg varme i rattet, og varmetråder i hjulbuen, og en oppdatert GPS/software der alle ladestasjoner ligger inne og valgfriheten når det gjelder hvor man vil lade er tilstede på en bedre måte. Det er mange som aldri har hatt el-bil før som skal ha denne, og da bør man slippe å finne alle ladestasjon-apper og planlegge enhver litt lang reise i forkant, som i Tesla.

Jeg skulle ønsket meg 100km til med rekkevidde, da ville fjellturen Grimstad-Hovden blitt mer komfortabel og bekymringsfri uansett vær og føreforhold. Jeg kunne kanskje kommet opp denne dagen også uten lading, men turte ikke ta sjansen på det.

Jeg skjønner at de som er vant med dieselbilen sin og en rekkevidde på over 1000km per tank fortsatt er litt usikre når det gjelder å «løpe og kjøpe» el-bil. Det er fortsatt en del ting som gjør at de ikke nødvendigvis dekker absolutt alle behov riktig enda.

Selv skulle jeg ønske at jeg kunne kjøpt denne, og vet at de som gjør det får mange komfortable og trivellige kilometer! Kos dere masse!!

Selv med høyt forbruk i starten på morgenkvisten så ble det ikke så ille snitt da jeg kom fram til Gromstad Auto mandag morgen med kaldstart.

Takk for lånet av bil Gromstad Auto!

Kategori:
Bilmerke:
Drivstoff: