Litt av en opplevelse i Arendal for folk med litt bilinteresse, med Norges første visning av prototypen til Audi e-tron og Skoda Vision E!
Det er mulig å se i morgen også (15/8) – litt mer info om denne visningen av Audi e-tron prototype på Møller sine egne sider.
Nå er det ikke veldig mange måneder igjen til folk kan sette seg inn i sine egne Audi e-tron, og kjøre omkring 450 kilometer på en lading.
Med motor både foran og bak, og firehjulstrekk, bør fremkommeligheten være sikret.
Ganske tildekket innvendig, men det kan også skyldes at man har valgt litt andre løsninger enn det prototypen er utstyrt med.
Om du vil vite ca hvordan den kommer til å se ut innvendig kan du kikke på nye A6 og A7, for e-tron får samme formspråk og løsninger med 2 skjermer som disse.
Setene ser gjenkjennelige ut. Så litt etter minneknapper for de elektriske setene, men så ikke noen slike i prototypen.
Det jeg la merke til var at avstanden mellom gulv og sete ikke var spesielt stor, dermed vil man oppleve det å sitte i forsetene omtrent som å sitte i setene i en lavere bil som for eksempel A6, selv om man er en del lenger over bakken.
Dette skyldes nok både ønsket om god bakkeklaring og det at batterier lagres i gulvet.
I konseptbilen var det lenge 4 seter, men vi ser her at et ganske så normalt baksete har funnet veien bak i e-tron også.
Det å oppleve en bil «live» er ganske anderledes fra å bare se bilder/film av den, ett eksempel på dette er opplevelsen av størrelsen denne bilen har.
Nesten 5 meter lang, 600 liters bagasjerom bak og 60 liter framme. Dette er noe ganske annet enn Hyundai Kona når det gjelder størrelse.
Jeg filmet også litt da jeg tok bilder:
Jeg tror mange blir veldig fornøyd med denne bilen, ikke mange måneder igjen nå til de første får bilen sin.
Ganske mye med e-tron er ganske «vanlig Audi» på samme måte som at ganske mye med e-Golf er ganske «vanlig Golf«.
Det skal ikke oppleves «veldig sært» å velge el-bil fra Audi eller VW for den saks skyld, det skal oppleves som en ganske vanlig bil men med ny elektrisk motorisering.
Liten tvil om at Audi kjenner sin målgruppe, og at de er tro mot dem.
Jeg håper produksjonsmodellen ikke får så stor avstand mellom hjul og karroseri som prototypen, for det må jeg innrømme så ganske underlig ut.
Ser du den relativt store sorte plastbiten som skal sørge for informasjon til den adaptive cruisekontrollen?
På midten, men nå ganske langt ned, og er svært lite ødeleggende for designet.
Det jeg er mer usikker på er norsk vinterføre, med slaps som fryser på bilen, nå er sensoren ikke spesielt langt over bakken lenger. Blir spennende og se!
Gleder meg til å teste alt det spennende nye som kommer på bilmarkedet de nærmeste årene!
Jeg er ikke i tvil om at det blir veldig mye mer elektrisk å velge mellom i årene fram til 2025!