Vintertest av Mazda CX-5 (des 2017)

Jeg har testet Mazda CX-5 før, men ikke på skikkelig vinterføre.

Dato 16.12.2017 @ 17:18

Jeg har fått teste Mazda CX-5 ved et par anledninger, men ettersom det var på sommeren lurte jeg litt på vinteregenskapene til denne SUV’en.


Her er et bilde fra testen jeg gjorde i juni, dengang med bensinmotor. Jeg mistenkte jeg ville like bilen bedre med dieselmotor den gang, så nå valgte jeg da å teste den med 2,2 liters 175hk diesel. Du verden så rett jeg hadde i juni! Dieselmotoren passer bilen utrolig mye bedre enn den «lille» bensinmotoren på 160hk jeg testet da. Du får de kreftene bilen fortjener, uten at den blir noen rakett, men du kjenner at du har rikelig med krefter. Motoren går vanvittig stille! Det er direkte vanskelig å høre motoren når du kjører, med mindre du smeller gassen hardt ned. Dersom komfort og lavt støynivå får deg til å smile må du teste denne!


Jeg vet at mange rynker på nesen når de hører «diesel», og tenker at det tør jeg ihvertfall ikke kjøpe, salgstallene for diesel stuper jo.
Dersom du skal ha bilen i 2 eller 3 år så har du rett med tanke på kortsiktig verditap, for all del, kjøp den med bensinmotor, men velg da 2,5 literen med 194 hester slik at du får skikkelig glede av denne meget gode bilen mens du har den.
Dersom du skal ha bilen i 7-10 år vil ikke verditapsfaktoren bli like mye gjeldende, fordi bilen stort sett er «avskrevet» over en slik tidsperiode uansett, og da blir det bruksgleden som betyr mer enn verditapet. Så da er diesel det beste valget ut fra økonomien fordi forbruket her er mye lavere.
Neste faktor er kjøremønster. Kjører du bare veldig kort, bare i by, og på langtur 1 eller 2 ganger per måned, velg for all del bensinmotor, det er bedre i bomringer og med tussete bypolitikere som må prioritere lavere NOx i bylufta fremfor lavere CO2-utslipp.
Kjører du mye langt, sjelden i storby, ja så er nok en gang diesel beste valg med lavest forbruk av drivstoff og lavest utslipp av CO2.
Det gode med diesel er det lave forbruket som kombineres med trekk-kreftene og gleden det gir når du er på veien.


Vinteregenskapene må sies å være svært gode, jeg testa i mange ulike bratte glatte bakker, med bakkestart på det bratteste, men ikke noe var problematisk for CX-5. Jeg har testet CX-5 på ganske sprø utfordringer på Rudskogen:


Selv om CX-5 i utgangspunktet er en «asfalt-SUV» har den hjelpesystemer som gjør at det skal veldig mye til for at du ikke kommer deg fram med denne bilen.
Det finnes råere terrengbiler, men for oss som stort sett holder oss på asfalt, og bare vil være trygg på at man ikke står fast på vinteren, så er rett og slett CX-5 særdeles god. Jeg har også hørt av folk som drar ting og tang bak bilen at den er god til det også på vinteren, men det har jeg ikke testet selv, så det skal jeg ikke påstå for skråsikkert.


Lyst skinn er utrolig lekkert, og lyser opp interiøret på en mørk vinterkveld. Tror nok man skal være litt ekstra påpasselig med vedlikeholdet av lyst skinn, for det vil nok synes litt ekstra godt om du slurver med det. Ungene mine syntes det var skikkelig dårlig gjort at jeg måtte levere bilen tilbake, for de syntes den var så kul utenpå og spesielt inni. Setene har god komfort og førersetet kan justeres opp i fremkant, noe som hjelper litt på at sitteputen er litt kort.


Bilen er oversiktlig og fin, og har et lekkert interiør. Varmen i rattet er god å ha på vinteren, varmen i setet er også god.
Frontruta har ikke varmetråder, men jeg ville nok uansett anbefalt motorvarmer for å ta best mulig vare på motoren i norsk vinterkulde.
Infotainmentskjermen er ikke rå, den er helt grei, og sånn sett en bagatell, men den har potensiale for forbedring av skjermdesign.
Det som er råbra er head-up displayet som treffer svært bra på frontruta, og som kan justeres akkurat dit du vil ha det. Her er det mange bilfabrikanter der ute med små plastgreier som popper opp som har mye å lære!


Et godt ratt med gode knapper, og adaptiv cruise styres fra rattet. Eneste minus er plasten nederst mellom alupynten, der liker jeg best at det er åpent.
Automatisk fjernlys, kommer på i hastigheter ca over 40 en plass, og gir svært godt lys. Testet det på bekmørk vei, og det er nydelig å se hvor langt man har kommet når det gjelder bra lysteknologi på biler! Er nok noe enklere å få til med LED-teknologi, for nå synes jeg alle biler med LED-lys har bra belysning på bekmørk vei. Den tiden det var Halogen som gjaldt var det mye større variasjon i lyskvaliteten mellom ulike biler. Et godt framskritt for økt sikkerhet!


Over bilens klimaanlegg er et par knapper du er veldig glad i om vinteren, setevarmen og rattvarmen.
Man trenger ikke ha bilens klimaanlegg på 29 grader altså, det holder lenge med ca 20,5 eller noe sånt, men er jo deilig å få kald bil fort varm.
Selve klimaanlegget arbeidet behagelig i vinterkulden. Her har du de instillingsmuligheter du trenger, med lett forståelige knapper.


Noen bilanlegg får meg til å smile, og dette er et av dem. Det er ikke like vill lyd som i det råeste fra BMW, Mercedes-Benz eller Volvo, men det er veldig god lyd og kule designdetaljer som denne lille høyttaler-krabaten her.


God plass i baksetet, også for voksne folk. Jeg får også plass her selv om jeg trives best foran.
Sjakktrekk at det er mørkt bakpå forsetene når støvler og annet kommer borti fra de som sitter i barneseter.


En av de beste bilene jeg har testet i år er nye XC60 T8 fra Volvo, men den koster altså omtrent 200 000 mer enn CX-5 (testet CX-5 Optimum koster ca 510 000 +metallic +vinterhjul +hengerfeste), og jeg tok meg selv i å tenke at så god som CX-5 er, så ville jeg helt klart valgt CX-5 om man også skal tenke litt penger. CX-5 mangler litt på morofaktor, litt på setekomfort, men er det verdt ca 200 000? Min konklusjon ble helt klart nei. Denne CX-5’en fra Mazda med dieselmotor kunne jeg levd særdeles godt med i 7-10 år fremover!

Takk til Mobile Fiskåtangen for lånet!

Kategori:
Bilmerke:
Drivstoff: