Test av Volvo S90 (aug 2016)

Nye Volvo S90 måtte testes!

Dato 25.08.2016 @ 14:03


Det er en ting å se bilder av Volvo S90, og å lese om den, men å kjøre den og se den i virkeligheten er noe helt annet!
Den er finere utenpå enn bilder klarer å gjengi, nesten litt som månen, som alltid er mye finere i virkeligheten enn på bilder.
Oppdatering februar 2017: Volvo S90 D3 vant vintertesten til Motor sammen med Audi Q2.
Kjørefølelsen må erfares, men når du gliser så mye at du nesten ler litt fordi bilen er så god å kjøre, så skjønner du at Volvo har truffet spikeren på hodet med denne bilen. Jeg testet en D4 Inscription med en god del ekstra utstyr til kr 743 600. Prisene starter på 464 000.


For meg var det naturlig å ta litt bilder utenfor Hi-Fi Klubben i Grimstad, fordi Kjell Nygård som før var daglig leder her nå jobber for Bowers & Wilkins, og har jobbet med utviklingen av B&W anlegget man kan kjøpe som ekstrautstyr til bilen. Helt nydelig lyd i det anlegget!! Det gjør også mye med designet i bilen. Om du synes 29 900 er litt dyrt for god lyd og pent utseende i interiøret, lever du nok godt med standardanlegget fra Harman Kardon også.


Du kan få Volvo S90 i utstyrsnivå Kinetic, Momentum, R-design og Inscription. Selv i Kinetic er sentralt sikkerhetsutstyr inkludert, som CitySafety gen 3, system som gjenkjenner elg og hjort som hopper ut i veien, og automatisk begrenser eventuelle skader. Volvo er ledende på sikkerhet, og Euro NCAP bryr de seg lite om, for der er kravene alt for lave for Volvo. Selv synes jeg det er veldig bra at Volvo velger å legge inn adaptiv cruisekontroll som standardutstyr, og det handler også om sikkerhet.


Det er ikke vanskelig å legge 150-200 tusen i ekstrautstyr på en Volvo S90, men man får også en veldig god bil selv om man ikke gjør dette. Listen over standardutstyr går over 1 side også på Kinetic.
Du har i hvert fall alle muligheter til å «bygge bilen» slik du selv ønsker den, ikke mangel på tilbud av ekstra utstyr.


Hvordan bilen skal se ut inni velger du naturligvis også, både når det gjelder stoff/skinn og farger. Her er det el-seter med minne og nappaskinn, utrolig gode å sette seg ned i. Her kan du justere hvor mye setene skal klemme deg fast på sidene, korsryggstøtten, lårstøtten – finner du ikke en komfortabel sittestilling her tror jeg du sliter med å finne det i en bil.


Materialvalg og utførelse er det svært høy klasse over, skikkelig treverk, aluminium og vakkert lys skinn.
Man kan jo diskutere hvor praktisk lyst skinn er, men det gir et utrolig lyst og trivelig interiør.
Legg også merke til aluminiumsdetaljer i forbindelse med anlegget fra B&W.


Tok med et bilde av dørens innside også, fordi det rett og slett er ganske så vakkert laget!
Legg også merke til aludetaljer til høyttaler i døra.
Rattet er meget godt å holde i.


Soltak på sedan vet jeg ikke om jeg ville brukt penger på. Jeg skjønner panorama soltak på V90, men er man veldig glad i soltak så kan man altså få det til S90 også.


Menykknappene på den store stående skjermen i midtkonsollen er ikke direkte store, og etter min mening er det litt underlig valg av Volvo å ta bort førerens oppmerksomhet fra veien for å følge med på om du treffer rett knapp.


Noen skjermer har lite tekst og stort sett tydelige symboler, som dette bildet viser.


Andre menyer har etter min mening litt mye tekst som må leses, og litt lite symbolbruk – det er dette jeg mener er litt «småskummelt» at Volvo krever av føreren at må leses og treffes rett. Du har ikke noe menyhjul eller annen måte å velge på enn å klikke på skjermen.

Når det er sagt så var menyene relativt enkle å bli vant med, og det meste med liten tekst bør du helst justere på når du står i ro uansett.
Og bilen passer på deg så du ikke drar av veien når du eventuelt skulle fikle med en meny under kjøring.


Bilens design synes jeg er svært god foran og på siden, men bak er jeg litt mer usikker på om jeg er like begeistret. Det er jo uansett en smakssak.
Stilige eksosrør!


Baksetene er gode, og jeg har fin plass bak der, men «klumpen på gulvet i midten» er nesten uvanlig stor.
Jeg vil si at baksetet passer best for 2, så kan man være 3 der en gang i blant.


Det er kun på Kinetic at elektrisk bakluke er ekstrautstyr. Her har vi også hovedårsaken til at jeg tror at ca 95% av Volvo 90-serie kommer til å bli V90 og ikke S90, bagasjeromsluka.


Du har veldig god plass i bagasjerommet, men luka gjør at det er en del litt store ting man ikke får inn til den romslige plassen der inne.
Når Norge i tillegg er stasjonsvognlandet så er det bakgrunnen for at jeg tror V90 blir mest solgt. Har bare sett V90 på bilder så langt, men synes nok designet bak er hakket finere på V90 enn på S90.


S90 har tre motorer med AWD firehjulstrekk, D4 med 190hk, D5 med 235 hk og T6 med 320 hk.
V90 kommer i tillegg med en D3 AWD som har 150 hk, den tror jeg blir volummodellen i Norge med en startpris på kr 547 000.
Dersom ikke Volvo selger mange Volvo V90 skjønner jeg ikke noe, for det er rett og slett en heftig bra bil.
For deg som helst vil ha sedan er S90 et meget godt valg! Test den!!


Takk til JM Auto på Stoa i Arendal for lånet av Volvo S90! Kan anbefale en tur hit for en god bilprat og for å få testet denne lykkepillen av en bil!

Andre som har testet Volvo S90/V90:
Hegnar
Broom

Kategori:
Bilmerke:
Drivstoff: