Vi har hilst på Toyota Proace City (mars 2020)

Toyota kommer nå tilbake i CDV-segmentet (Compact Duty Van) etter en del års fravær da Yaris Verso-varebilen forsvant i 2013. PSA har vunnet flere priser for sine varebiler i dette segmentet, og nå kommer den med Toyota sine merker på.

Dato 22.03.2020 @ 18:08

Toyota Proace City får du i 2 lenger, med 3 ulike utstyrsnivåer og med 3 motorer.

Vi fikk kjøre lang versjon med Comfort Plus utstyrsnivå, som er toppnivået utstyrsmessig, og med 130hk diesel med automat, som er den største motoriseringen.

Kjøreturen var på en times tid, og det er jo noe begrenset hva man rekker å finne ut om en bil på en time, men ettersom vi har testet Peugeot Partner, Citroën Berlingo og Opel Combo før, så var det jo sånn sett en reltativt kjent bil vi kjørte, selv om vi ikke hadde kjørt den med Toyota front og Toyota logoer på før.

Som hos de andre modellene fra PSA er komforten hevet såpass langt opp at vi snakker personbilkomfort når man er ute og kjører disse bilene.

Fronten, med Toyota logo og Toyota lykter er det som skiller Proace City mest fra sine søsken, men også noen av de valg Toyota har gjort som ikke søsknene har gjort.

På Proace City så får du med 3 seter foran og Smart Cargo som standard. Det vil si at ytterste passasjersete kan legges ned, og man kan få 1,3 meter ekstra med lastelengde inn i førerhuset.

På bildet over er dette vist med en stige som går inn i en slags «skipose» eller «stigepose» om du vil, slik at ikke noe i interøret skal skitnes ned av det som går gjennom komfortveggen.

Midtsetet kan legges ned, og da blir det til et skrivebord til en PC, det er noe gjemt bakom stigen her, men kan sees i videoklippet nedenfor.

Toyota har droppet navigasjon, uansett utstyrsnivå, fordi de mener at GoogleMaps appen i Apple CarPlay eller Android Auto er bedre, og ganske god i forhold til at man kan lese inn destinasjonen.

Nederst til høyre ser du mikrofonknappen du kan bruke for å snakke inn destinasjonen du skal til. Noe som er tryggere enn å taste på en skjerm alle bokstaver og tall.

Ladeplate til mobilen er også droppet, ettersom man helst skal ha den koblet på med USB, og dermed lader den jo der.

Toyota har valgt å gå for Smart Active Vision på Comfort Plus. Det vil da si at man ikke har bakruter bakpå bilen, men et kamera på undersiden av det høythengende bremselyset.

Istedenfor bakspeil får du da en skjerm som viser hva som foregår bakom bilen, eller i blindsona på høyre side av bilen.

For å få frem hva som skjer i blindsona på høyre side av bilen må du trykke på knappen under skjermen på venstre side.

Dette er noe som kan høres genialt og vakkert ut, men jeg må innrømme at jeg skulle likt å se statistikk som viser at folk faktisk gidder å trykke på den knappen under skjermen for å bytte bildevisningen.

Innredning til varerom er det underleverandører som står for, men det var jo litt moro å få se et eksempel på hvordan varerommet kan utnyttes med innredning.

Produktsjef i Toyota Norge, Fred Banggren forklarte om taklast, som varierer ut fra valg av takstativ eller grind mellom 100kg – 120kg.

Nyttelasten er på inntil 1 000kg der max hengervekt på opptil 1350 kg naturlig nok avhenger av hva som er brukt opp med bilens last.

Selve kjøreopplevelsen er velkjent, og med 131hk diesel og automatgir er det hele både komfortabelt og trivelig til varebil å være.

God adaptiv cruisekontroll er det også, men det undrer meg litt at man skal måtte vri om en nøkkel for å starte bilen når søsknene har gått for nøkkelfri åpning/lukking/start.

Dersom man sammenligner priser er det sentralt å huske på at Toyota Proace City har 3 seter og Smart Cargo som standardutstyr.

Proace City har også sidehengslede bakdører som standard med tanke på innlasting av paller som man har plass til 2 av i varerommet enten man har kort eller lang versjon av bilen.

Basic får du i kort versjon med 1 sidedør til lasterom. 75hk og manuelt gir fra 208 600 inkl alt av mva og avgifter.

Alle andre Proace City får man med 2 sidedører til varerommet. Man kan velge mellom 102hk manuell og 131hk automat i kort versjon, og i lang versjon er det 131hk med automat eller manuell kasse som gjelder.

Høyeste startpris har naturlig nok testbilen, med 131hk og automat i lang versjon og Comfort Plus utstyrsnivå. Da starter prisen på 313 300.

Den jeg ville valgt, Comfort utstyrsnivå, lang utgave 131hk og automatgir starter på 298 400.

Jeg mistenker at Toyota vil gjøre et solid innhugg i CDV-markedet med sin Proace City, mye på grunn av kundeforhold som mange bedrifter allerede har med Toyota, men også på grunn av den ganske rå Toyota Express Service løsningen for varebiler, der en hovedservice tar inntil 60 minutter. Toyota vet at varebilen må være på veien så mye som mulig.

I dette markedet har allerede Peugeot Partner en andreplass, Citroën Berlingo en fjerdeplass og Opel Combo en syvendeplass for året 2019. Hvor Toyota ender opp i registreringsstatistikkene for 2020 får tiden vise, men målet fra 2021 er et salg på 2 000 biler.

Takk til Toyota Norge for at vi fikk være med og hilse på den nye Toyota Proace City!