Hovedfoto: Charlie Magee
Jeg var Opel Norge sin gjest på denne turen, så jeg fikk sponset reise og overnatting, samt mat i Spania. Tusen takk!
Vi ble møtt på flyplassen i Bilbao av hyggelige Opel-folk, bak dem var det et kart som viste hvor vi skulle.
Første stopp var Getxo der det var pressekonferanse og lunsj.
Vi fikk høre om den nye 1,5 liters dieselmotoren som skal komme nå i vår med 100 og 130hk, og vil da erstatte dagens 1,6 liter med 120hk. Til sommeren kommer den nye 8 trinns automatkassa vi fikk teste.
Sensommer/høst kommer det også en 1,6 liters bensinmotor med 180hk.
I 2019 en gang kommer det en ladbar hybrid, og det kan nok bli en svært så spennende bil for det norske markedet.
Dette er ikke mitt første møte med Opel Grandland X, men har ikke testet den med 177hk diesel før:
Mitt første møte med Opel Grandland X
5 dager med Opel Grandland X som Opel Testpilot
En omlag 18-20 minutters kjøretur fra flyplassen i Bilbao, og destinasjonen var naturligvis forhåndsprogramert inn i bilens navigasjons-system.
Vi fikk utdelt en telefon med android system, og brukte en forhåndsprogramert rute fra denne på android navigasjonen – som man jo kan bruke når telefonen er koblet til med USB.
Dette hadde de gjort for å enkelt få inn en rute med mer opplevelse/utsikt/svinger enn den kjappeste veien til neste stopp ville hatt.
Vi fikk prøve den nye 2 liters dieselmotoren med 177hk og 8 trinns automatkasse, og det må sies å være en svært trivelig motor, enten man er på svingete fjellveier eller på motorveien.
Den arbeider stille og svært uanstrengt. Ingen racermotor, men du har mer enn nok med krefter til trygge forbikjøringer.
I den norske prislisten finner vi Grandland X med den nye motoren og automatgiret i utstyrsnivå Premium. Startprisen er på 444 900. Rimeligste Grandland starter på kr 334 900.
Nå er vel ikke Spansk asfalt like grovkornet som norsk asfalt, men støynivået må sies å være komfortabelt lavt, selv med de nye to-fargede 19″ felgene som disse bilene var utstyrt med.
Neste stopp var for en kopp kaffe på Zumaia Restaurante Marina Berri, og der hadde de stilt opp en Grandland X med en vann-jet på henger bakom.
Foto: Charlie Magee
Poenget med dette var å få fram at med denne nye 2 liters dieselen med 177hk, så øker hengervekten fra 1450kg til 2000kg, noe som gjør bilen mye mer anvvendelig for de som drar på litt tyngre saker bakom bilen.
Bilens vekt er på 1575kg, så det kan jo være strategisk å sjekke førerkortet ditt. Har du ikke BE i førerkortet ditt er det store begrensninger i forhold til hva du kan trekke bakom bilen.
De nye to-fargede 19″ felgene, stilige de.
I Norge har vi hatt premium utstyrsnivå tilgjengelig en stund på Grandland X, dermed kommer ikke forhandlere i Norge til å kalle denne utstyrsgraden for Ultimate, som de gjør i en del andre europeiske land.
Etter kaffepausen gikk turen mot San Sebastián, på svingete og smale veier, så vi skulle få testet ut hva bilen var god for på litt annet enn «enkel motorvei».
Den var ikke like dynamisk som Porsche Cayenne, men samtidig ikke så mye krenging som i en del andre biler som definerer seg som SUV eller Crossover.
Det er noe trivelig med å kjøre med litt mer krefter enn man strengt tatt trenger, det blir noe veldig uanstrengt over det hele.
På vei ned mot San Sebastián, som du kan se i bakgrunnen.
Jeg synes Grandland X har utseendet med seg. Det er muligens ikke så spektakulært som Peugeot 3008, men det er lett å like Grandland X sitt utseende.
På vei inn til San Sebastián der vi skulle spise middag og overnatte. For de som har vært i San Sebastián så vet de at det er langt nord i Spania, og de vet også at Gran Hotel Maria Christina ikke akkurat defineres som noe enkelt lite hotel, men det var altså der vi var innlosjert for natten.
Det vrimler ikke av slike Rollser utenfor hoteller med enkel standard… moro å oppleve, og hotellet kan helt klart anbefales!
På vei tilbake til flyplassen neste morgen fikk jeg sitte på med Stein Pettersen som er PR-sjef for Opel Norge, og da fikk jeg tatt litt bilder og litt video i fart.
Videoklippet kan du se her:
Utstyret som er brukt for å filme er mobilen, og en gimbal som stabliliserer bildet litt.
Foto: Charlie Magee
Opel Grandland X med 2 liters diesel og 177hk er helt klart en trivelig bil for de som kjører mye langtur eller de som skal ha med seg noe som veier opp til 2 tonn bakom bilen.
Samtidig tror jeg nok at bestselgeren til Grandland X kommer til å bli den ladbare hybriden som kommer i 2019. Den vil få 4-hjulstrekk og enda flere hester enn denne dieselen vi testet nå.
Akkurat hvor langt den skal gå elektrisk tror jeg nok Opel venter med å gi ut informasjon om til det er endelig bestemt, men det er jo lov å håpe på WLTP mellom 60 og 100 km elektrisk.
Takk til Opel Norge for en opplevelsesrik tur til Spania og San Sebastián!