Test av Peugeot 308 SW GT-Line (juni 2016)

Ikke helt ny bil, men fortjener den å bli «årets firmabil»?

Dato 28.06.2016 @ 13:42


Peugeot kjører kampanje på 308 SW GT-Line for tiden, du får oppgradere fra Allure utstyrsnivå til GT_Line utstyrsnivå for 9 900 istedenfor 15 000, og du får automatgir for 4 900. At bilen kom på delt 8. plass på Broom sin liste over stasjonsvogner med størst bagasjeplass med 610 liter er vel ikke akkurat en ulempe.
Som Opel Astra Sports Tourer blir også Peugeot 308 SW nå av meg definert som en familiebil for 5.


Du får 308 SW i Access fra 265 500 med 1.6 diesel med 100 hk. Neste utstyrsnivå heter Active som starter på 275 500 med en 1.2 bensin med 110 hk.
Allure er neste utstyrsnivå, og her starten den på 295 500.
Allure med manuelt gir, 1.6 diesel med 120 hk koster 315 500, noe som betyr at GT-Line med automat og samme motor kommer på 330 000 nå som det er kampanje. Normalt ligger den på ca 350 500. Det var denne jeg testet.


Dette førersetet er utstyrt med delskinn/alcantara, men dette har Peugeot gått bort fra på GT-Line og leverer bilen nå med delskinn og stoff.
Setet er godt å sitte i, men sidestøtten litt oppe i ryggen er noe begrenset. Selv skulle jeg nok ønske meg å kunne ta setet enda lenger ned, for bakspeilet stjeler en del utsikt mot høyre for meg. Merkes mest i høyresvinger der jeg mister noe oversikt over trafikkbildet. Jeg blir også sittende litt i vinkel, noe som jeg er usikker på om er spesielt komfortabelt på lengre turer. Setet har massasjefunksjon av samme type som i min Citroën Grand C4 Picasso, men jeg tror du må ta til takke med manuell innstilling av setene her. Bra at de har hjul for justering av ryggvinkel.


Tok med et bilde av førerdøren for å vise en av mange stilige designdetaljer som GT-Line har, det innvendige håndtaket i døra er stilig i skinn og metall.
Denon anlegg er ekstrautstyr, men et av utstyrsvalgene jeg anbefaler fra listen over ekstrautstyr. Meget bra lyd!


Glasstak er et annet valg jeg anbefaler fra listen over ekstrautstyr, for det gjør mye for førermiljøet å kunne få inn ekstra lys.
Det er kanskje ikke så lett å se av et bilde, men rattet er relativt lite. Det er godt å holde i, og kjennes sportslig.


Førermiljøet er ryddig og stilig. Automatgiret er ikke av typen automatclutch som mange har gitt Peugeot kritikk for, men skikkelig automatgir.
Det er ikke av typen dobbelclutch, så du merker at den skifter gir.
Det er ryddet kraftig i knapper i midtkonsollen, og jeg lurer nesten litt på om ikke man kunne laget en luke til for mobiltelefon, nøkkel, lommebok eller noe annet nyttig? Mulig «ikkeno» er penere å se på?


Har du kjørt Citroën i det siste vil du raskt se at de samarbeider tett med Peugeot, infotainmentsystemet er det samme som i Citroën.
Du får denne skjermen fra Active og oppover, så man bør vel helst ikke velge Access.


Parkeringssensor foran og bak får du fra Allure, men jeg anbefaler å legge på ryggekamera fra ekstrautstyrslista.


Her er passasjersetet i fremste posisjon, og på grunn av dashbordets utforming er det fortsatt en del plass igjen på passasjersiden.


Du skal ha et rimelig sært barnesete dersom du ikke får plass til det bakom her.
For voksne er også baksetet bra, men de under 182 cm har det nok litt bedre bak her enn de som er lenger.


Stilige potter der bak, ellers er vel designet ryddig og greit, lite som sjokkerer.
Motorvalg til bilen er 4 diselvarianter: 1.6 med 100 eller 120 hk og 2.0 liter med 150 eller 180 hk.
Så har du 3 bensinvarianter: 1.2 med 110 eller 130 hk og en 1.6 med 205 hk.


En av bilens mange styrker er det store bagasjerommet på 610 liter, noe som er 70 liter mer enn i Opel Astra Sports Tourer.
Husk på å legge til «bagasjenett opp til tak» fra listen over ekstrautstyr, koster bare 900, og er nesten litt sjokkerende at livsviktig utstyr i en eventuell kollisjon ikke er standardutstyr!
Bilen er tight, og er artig på svingete vei, uten å bli ukomfortabel. Det er også en stor fordel.
Muligheten for gigabarnesete bak passasjeren er for noen en fordel.
Mye bra bil for pengene er helt klart noe man tenker på her.


Den ene nøkkelen er til min Grand C4 Picasso, den andre til Peugeot 308 SW GT-Line… Så har du en Peugeot og en Citroën kan det være en god idé å merke nøklene godt.


Takk til Chr. Repstads Sønner AS i Grimstad for lånet av 308 SW GT-Line!
En skikkelig bra bil! Kan anbefale en prøvetur!

Andre som har testet 308 SW:
Hegnar
Broom
VG

Annonse