Det må være lov å si om nye Renault Megane at den har fått et sprekt utseende, jeg synes ihvertfall det er veldig lett å like bilen!
LED-lysene gir meget godt kjørelys på veier uten gatelys, og de justeres automatisk om du møter andre biler.
Det skumle med et sprekt utseende er jo om kjørefølelsen ikke følger opp, men det gjør den her! Megane er morsom på svingete vei, og komfortabel på motorveien.
Salget av Renault har tatt seg opp, mye på grunn av el-bilen Zoe og crossoveren Kadjar, men også fordi utseende og kvalitet har fått seg et løft.
Snart kommer også Talisman, så det er mye spennende fra Renault for tiden!
Du får bilen i utstyrsnivå ZEN, INTENS, BOSE EDITION og GT, der den sistnevnte bare kommer med en 1,6 liters bensinmotor med 205 hester. Mye moro for 404 900!
Laveste pris er 259 900 for 1,5 liters diesel med 110 hester i ZEN utstyrsnivå. Nå skal det sies at den har mye utstyr, og det er nok mange som kommer til å velge nettopp denne. De som er noe mer glad i utstyr kommer fort til å gå for BOSE Edition, for da får du med full LED-belysning, stort BOSE anlegg, stor infotainmentskjerm med R-LINK 2 og navi. Du får også med adaptiv Cruisekontrol og mye mer, og prisen starter på 289 900.
Motorutvalget er 2 med bensin og 130 og 205 hester og 2 dieselvarianter med 110 og 130 hester. EDC/automat får du på 110 hesters diesel.
Listen over tilgjengelig ekstrautstyr er kort om du velger BOSE Edition. Litt metallic lakk, vinterhjul og slikt, easy park assist og skinnseter om du vil ha det.
Jeg har kjørt en litt tidlig utgave av BOSE edition med 110 dieselhester og manuelt gir, og mangler nok «Pack Cruising» i denne tidligversjonen, så får ikke testet den adaptive cruisekontrollen.
Her setter du deg noe ned, og du bruker spaker til å justere setet. Personlig har jeg mer sans for hjul for ryggjustering når det ikke er elektrisk, men det er vel en smakssak. Jeg skulle også gjerne fått setet litt lenger ned, for jeg kommer litt høyt opp i forhold til utsyn fremover. Bilens design gjør at frontruta ikke går så langt opp. Lite høyde mellom dashbord og tak. Har god plass til hodet, så handler kun om utsynet. Noen kan sikkert ønske seg noe mer fasthet i sidene i setet, og noe mer lårstøtte, men det gjelder neppe alle. Utsikten gjennom bakruta er heller ikke enorm. Lurt å prøvekjøre!
Førermiljøet oppleves som ryddig og ganske så intuitivt, selv om det kanskje ikke er så mange som har «påknappen» for cruisekontroll bakom den elektroniske parkeringsbremsen. Rattet er godt å holde i, noe som for meg betyr en god del. Girspaken har jeg også sansen for, og uten å ha sammenlignet med tidligere utgaver av Megane vil jeg tro giringen oppleves som mindre «svampete» nå, selv om jeg har vært borti biler med hakket mer vass giring.
På kvelden merker du den stilige interiørbelysningen litt bedre enn på dagtid!
Bakom rattet har du denne fjernkontrollen, og selv om den er praktisk i bruk så undres jeg vel litt på om de knappene her kunne vært tilstede på rattet istedenfor?
R-Link 2 fungerer bra, men har vel vært borti menysystemer som krever litt mindre tilvenning. Skjermen er meget responsiv å trykke på og swipe på, og den er ikke glossy, så du blir ikke plaget med fingermerker som forstyrrer det du skal se på skjermen.
Blir ikke skummelt å rygge med god anvisning av hva som foregår bakom bilen.
Vet ikke hvor lett det er å se bakseteplassen på et bilde, men jeg kan vel si det sånn at den ikke akkurat egner seg for folk på min størrelse. Her er det benplassen som blir mitt hoveproblem, men inn og utstigning blir heller ikke så enkel. Jeg tror jeg holder meg i forsetet og så får unger sitte bak.
Her er hovedgrunnen for at Megane blir «mellomstor bil» her i bloggen min, i motsetning til Opel Astra som har vokst seg opp i «Familiebil for 5» etter mitt syn.
Designet er stilig også bak! Stilig enderør og baklykter! Også veldig stilig med lys om kvelden!
Bagasjerommet går et stykke nedover, noe som gir en litt liten innlastingsåpning, men ganske ok plass der inne. Mistenker innlastingsåpningen har fått lide til fordel for designet. Blir spennende å se stasjonsvogna når den kommer i sommer/tidlig høst, om de klarer å lage den like stilig, det kan jo bli en utfordring.
Jeg vil tro Renault Megane vil kunne fungere veldig bra for veldig mange. Selv ville jeg nok valgt 1,6 liter diesel med manuelt gir og i BOSE Edition med metallic lakk. 294 900 hadde den kommet på. Stasjonsvognpriser er ikke helt klare enda, men omkring 10 000 et sted må du regne med det koster ekstra for stasjonsvogna.
Min oppsummering av bilen er at den er kul, bra utsende, bra stemning og bra morofaktor!
Takk til JM Auto for lånet av Renault Megane!
Andre som har testet Renault Megane:
DinSide
Hegnar
Broom
BilNorge