I dag ble nye Citroën C3 Aircross lansert. Bilen jeg skulle teste ble ferdig registrert mens jeg tok bilder av den.
Citroën har fått tilbake grepet om det å lage kule biler, og denne passer meget godt inn i rekken av kule biler. Liten tvil om at designerne hos Citroën har gode muligheter til å ha det trivelig på jobben. Kult med røff front.
Selv vil jeg vel definere nye C3 Aircross som en crossover, på linje med mange andre i samme kategori. Bilens klare styrke er designet og valgmulighetene man har i forhold til farger og muligheter til å skape sitt personlige uttrykk i mange fargevalg. Bilen er høyreist, og du setter deg inn i den. Det er også store dører foran, som gjør det å komme inn i bilen veldig enkelt også for de som måtte slite med noe som hemmer bevegelighet.
Grand C4 Picasso er en ganske stor og romslig bil, og vi kan se at nye C3 Aircross har et høyere panser, og nesten like høy taklinje.
Den store fremdøren gir deg enkel tilgang til forsetene, og de som har sett en C4 Cactus kan dra kjensel på setenes formspråk derfra.
Jeg kjørte ikke veldig langt i dag, men opplevde setene som komfortable. Man må nesten dra på langtur for å kjenne mer på setekomforten.
Det jeg likte var at jeg kom langt nok ned, og at ryggens vinkel kunne justeres med et hjul. Korsryggstøtten fant jeg ingen justering for.
En liten stripe med stoff som går igjen i dørene, det er stilig. Rattets senter har samme form som logoen i hjulene. Pynten på luftedysene finner du igjen i bilens front. Her er det mye som gleder en som liker design! Har sett sprekere fargevalg i interiøret enn akkurat testbilen hadde, så man kan spice opp også innvendig med for eksempel interiørunivers Hype Colorado som har mer oransje og sorte detaljer. Fire ulike interiørunivers å velge mellom. Testbilen hadde Hype Mistral.
Rattet er komfortabelt, men rattvarme har den ikke. Som på andre C3 har den styring av cruisekontroll i en sak bakom rattet, og den er ikke adaptiv.
Testbilen var i utstyrsnivå Exclusive, dermed var det med Connected 3D navigasjon, 7″ touchscreen, keyless – nøkkel i lomma system, Active Safety Brake – grunn nok til å velge Exclusive! Parkeringssensorer foran og bak, fjernlysassistent, regnsensor, automatisk avblendbart bakspeil – og dette er bare noe av det du får om du fisker fram 20 000 mer for å få Exclusive istedenfor Style, ekstremt sentralt utstyr for pengene!
Håndbrekket er av det manuelle slaget, og er skikkelig kul. Må prøves og oppleves! Litt lenger fram ser du et hjul som gir bilen beskjed om hva slags underlag du kjører på, slik at bilen responderer slik den bør på det underlaget du har valgt. Mange som ser en SUV eller Crossover tenker, har den firehjulstrekk?? Men mange Crossovere har ikke det, heller ikke C3 Aircross.
Du får bilen med en 110 hesters bensinmotor, der kan du velge mellom manuelt gir og automatgir. Testbilen hadde som du kan se over her automat. Fungerte helt greit, uten å være revolusjonerende eller veldig sprek på noe vis. Du får også bilen med en 100hk (Style) eller 120hk (Exclusive) diesel, men den får du ikke med automat.
På nettsidene sine skriver Citroën om flere motorer, men de var ikke inne i prislista jeg fikk i dag. Denne prislista oppdateres sikkert etterhvert som flere motorer blir tilgjengelige.
Inklusiv levering i Grimstad starter billigste variant, en 110hk manuell bensin med Style utstyrsnivå på kr 254 900. Dyreste er en 110hk bensin med automatgir og Exclusive utstyrsnivå til kr 294 900.
Ryggekameraet er også greit nok, men det jeg har i min Grand C4 Picasso fra 2014 er hakket bedre, så noen revolusjon er det ikke akkurat på den fronten.
Menyen er på norsk, det er det jo en del som setter pris på, men bilen var så ubrukt, så jeg måtte finne norsk språk selv – og menysystemer er det fortsatt potenisale for å få enda mer logiske mener nå jeg da.
Baksetet er i Exclusive delt i 40/60, og kan justeres i lengderetning. Det er yttersetene som har Isofix.
Jeg får ikke skikkelig plass til hodet baki her, ihvertfall ikke når bilen har panorama soltak (ikke bare glasstak). Men tror nok at alle under 175cm har helt fin plass bak.
Klumpen i gulvet for den som sitter i midten bak er ikke så stor. Det er 1 stk 12v tilkobling bak for det som trenger lading.
Solgardiner i baksetedøren når man velger Exclusive. Tøft at man også her tar med seg stilig design.
Stilig bakfanger, og 3D-baklykter ser det ut som har kommet for å bli hos Citroën, en detalj jeg synes er stilig.
Bagasjerommet er lett å utnytte på grunn av sin fine utforming, men direkte stort er det jo ikke med sine 410 liter, men kan man skyve frem baksetene har man plutselig 520 liter til disposisjon. Baksetene kan naturlig nok legges ned, og da blir det god plass der bak med 1289 liter.
Med en robust og kul fargeklatt av en bil som dette skiller man seg ut på en norsk parkeringsplass full av til dels kjedelige biler.
Jeg har tatt med et kult videoklipp her som Citroën har laget selv av denne bilen:
De er også gode på det å lage fine og stilige filmer!
Kan anbefale en tur innom Grimstad Bil for å teste nye Citroën C3 Aircross.
Det er ikke akkurat hverdagskost at det regner sidelengs her, bare så det er nevnt.