Test av Kia Optima SW (nov 2016)

Kia Optima har nå kommet som stasjonsvogn, da heter den Sport Wagon.

Dato 11.11.2016 @ 14:57


Kia Optima har nå kommet som stasjonsvogn. Jeg har tidligere testet Optima som sedan. Både sedan og SW har et stilig design, men jeg tror nok Kia kommer til å selge en del flere stasjonsvogner av praktiske årsaker. Her får du i hvertfall en veldig fin stasjonsvogn, selv om den kanskje ikke endte opp så sprek som konseptbilen som kom i forkant kunne tyde på.


Du kan få Optima SW i 4 utstyrsnivåer, Classic, Active, Active Business og GT Line. Det er kun Classic du kan få med manuelt gir, og da er startprisen på 352 400. GT Line kommer på 487 400. Listen over ekstrautstyr er kort, vi snakker metallic lakk, og vinterhjul til en GT Line, som har veldig masse utstyr inkludert.


Motoren er en 1,7 liters dieselmotor, som hadde et snittforbruk på 0,57 l/mil uten at jeg kan si for mye om hvor hard de før meg har vært på gassfoten. Selv var jeg ikke spesielt forsiktig, men det dro ikke snittforbruket opp, dermed tror jeg nok forbruket kan bli veldig hyggelig med denne motoren selv med automatgir.


I alle slike biler setter man seg noe ned, men i GT Line setter du deg ned i gode skinnseter med elektrisk justering og minnefunksjon, ventilasjon til varme sommerdager, og varme til kalde novemberdager. Du kan ikke justere den ytterste delen av sitteputen lenger fram, eller bare vinkelen foran. Men litt forskjeller må det vel være på biler som koster noen hundre tusen mer.


Varme i rattet på en kald dag er vidunderlig! Drive mode lar deg velge kjøremodus på bilen, normal, eco eller sport. På GT Line er det elektroniske dempere, dermed er det ikke bare gass/automatgiret som påvirkes av dine valg. Under lokket foran girspaken er det rom for å lade mobilen med eller uten ledning.


Bra med benplass, litt mindre plass i høyden, men alle under 180 cm bør sitte supert bak.


Liker godt symetrien bak med to enderør, og om designet bak ikke er veldig spektakulært, så er det både ryddig og fint.


I GT Line er bagasjeromsorganiserings-systemet inkludert. Veldig bra at de har bagasjenett over hodehøyde til baksetet! Nesten litt sjokkerende hvor mange som ikke har det med som standard. 552 liter er ikke det største som finnes, men bør holde lenge for de fleste.


Solen skinner på KIA for tiden, med den kule el-bilen SOUL, nye NIRO hybrid, fine Sportage, Optima som i sedanversjon akkurat har kommet som plug-in hybrid. Rett og slett mye spennende nytt. Som om ikke dette var nok har de i flere kåringer av driftssikkerhet havnet på pallen.
Det kan være lurt å vurdere en KIA.


Noen synes sikkert jeg er litt beskjeden med superlativene, og det er kanskje litt urettferdig at jeg gikk fra en V90 til ca 800 tusen over til en Optima til 500 tusen.
Bilen er meget god, svært godt utstyrt, og gir mye stilig bil for pengene!

Anbefaler varmt en prøvetur med Kia Optima SW!

Takk til Bertel O. Steen Agder avd Stoa, Arendal for lånet av nye Kia Optima SW!

Andre som har testet Kia Optima SW:
Broom
VG/BilNorge

Annonse
Kategori:
Bilmerke:
Drivstoff: