Test av Kia Niro hybrid (aug 2016)

Kia Niro hybrid har nettopp kommet, og jeg har testet den.

Dato 30.08.2016 @ 14:09


Kia Niro er en hybrid som nettopp har hatt premiere, og det var moro å få den ut på en tur. Syntes bymiljø passer bilen godt, for det er her den har sin styrke.
Dette er ikke en ladbar hybrid, men en hybrid som lettere lader batteriet raskt under oppbremsning og i nedoverbakker, og som tar batteriet i bruk når man er lett på gassfoten, noe man ofte er i et bymiljø. Her vil du da gli frem på elektrisk kraft som bilen selv har generert fordi den har beveget på seg.

Godt mulig det kommer en ladbar variant av denne hybriden om et års tid eller noe sånt, men det får jeg heller komme tilbake til da.


Niro er en Crossover, som vil si at den ikke helt er SUV, men mye mer høyreist enn for eksempel Golf.
Den har trekk på forhjulene, og kommer ikke med 4×4. Du setter deg mer inn i bilen enn ned i den, og det er det nok mange som setter pris på.


Har du mye langkjøring på motorvei er jeg litt mer usikker på om det kanskje finnes bedre alternativ der ute, for det kjøremønsteret får ikke utnyttet hybridsystemets styrker like godt. I Niro har du en 1,6 liters bensinmotor på 105 hk og en elektrisk på 43,5 hk som kombinert gir en systemeffekt på 141 hk.
Når du smeller gassen i gulvet blir ikke denne bilen hysterisk sterk, og den oppmuntrer mer til økonomisk kjøring enn til sportslig kjøring.


Jeg testet  Exclusive, som er den best utstyrte, og som starter på 337 400. Du kan få den i Classic, som er grunnversjonen, og den starter på 277 400.
Mellom de versjonene har du Active som starter på 307 400, som nok folk som ikke er så gira på utstyr som meg ville valgt, men ikke velg Classic med mindre du er bombesikker på at du mest sannsynlig ikke skal selge bilen igjen. Det er mye viktig utstyr som kommer med fra Active og oppover, som for eksempel Advanced Driving Assist Pack (Adaptiv cruise control og automatisk nødbremsesystem), parkeringssensor foran, skinnratt, automatisk avblendbart bakspeil, ryggekamera, navigasjon, større infoskjerm og flere høyttalere. Spør du meg er det ganske mye utstyr du får for 30 tusen ekstra.
Selv ville jeg valgt Exclusive fordi jeg da ville fått det beste av alt utstyr, samt elektrisk sete med minnefunksjon og ventliasjon, skinnseter istedenfor delskinn som Active har. Smart key som du kan ha i lomma/veska hele tiden, JBL høyttalersystem, stor skjerm til navigasjonen for å nevne noe.


Setene er gode, ikke helt som Volvo S90, men det er det egentlig ganske få biler som nærmer seg. Finner en fin sittestilling her.
Veldig greit førermiljø, men det er en del litt store flater som har litt «hardplast» som material, noe som demper eksklusiviteten mye annet luksusutstyr gir.
Har du prøvd bil med varme i rattet en kald vintermorgen? Hverdagsluksus som alle 3 utstyrsversjoner av Niro leverer!


Den store 8″ skjermen gir et fint bilde fra ryggekameraet, og navigasjonen eller annet du bruker multimediaskjermen til.
Informasjonen bak rattet kan du selv styre fra rattet, mye nyttig og moro der! Apple Car Play blir tilgjengelig snart.


Som i Audi kan du også her velge hva slags informasjon du skal bli vist mellom speedometer og ladeindikatoren. Mye her som kan oppmuntre til en lettere gassfot. Legg merke til EV nede til venstre ved den grønne bilen, når den er der kjører du elektrisk.


Navigasjonen er fin, og gjør seg ekstra godt på den store 8″ skjermen, kan også kombineres med annen informasjon, som for eksempel radio i en todelt skjerm.


Her ser du knapp for filskiftvarsler som også påvirker styringen dersom du skulle være uoppmerksom. Lurer litt på om du må ha litt hastighet (motorvei), for kjente ikke noen inngripen på veier med 50 og 60, men på motorveien grep systemet inn når du kom for nær veimerkingen og holdt bilen trygt i veien. Dette er med som standardutstyr. Legg også merke til pedal-brekket – artig detalj når de aller fleste biler har gått over til brekk på en knapp i midtkonsollen.


Her ser du tydelig at det er en Exclusive, på grunn av JBL-anlegg og minneknapper for det elektrisk justerbare førersetet.
Kjekt med flaskeholder i døra!


Helt fine bakseter også for meg som er 185 cm høy, helt fin benplass også. Den berømmelige «klumpen i midten» på gulvet er ganske lav i denne bilen, noe den som sitter i midten der bak vil sette pris på.


Døra til baksetet har også flaskeholder! Veldig praktisk!


Det er ikke ofte jeg synes biler er kulere bak enn foran, men på Kia Niro synes jeg faktsik at den er hakket kulere bak enn foran. Mange bildesignere som kan se litt på denne bilens bak.


427 liters bagasjerom holder nok for mange, og setene bak kan man jo slå ned om man trenger å frakte mer.
Du kan også sette hengerfeste på bilen og trekke opp til 1300 kg med den.


Kia Niro er ganske stilig til å være hybridbil, er mye finurlig design på slike biler, men dette designet bør mange kunne leve veldig godt med.
For å kunne si noe sikkert om forbruk måtte jeg lånt bilen over en lenger periode, men med forsiktig gassfot og mye 60 km/t og nedover kjøring vil jeg tro at ca 0,4 liter per mil bør være innen rekkevidde. Kanskje også enda mindre.


Ikke vanskelig å se at Niro er en Kia på fronten, og selv om også fronten er kul, synes jeg nok at fronten er hakket kulere/stiligere på Optima.


Er du på jakt etter en hybrid der du setter deg litt rett inn, og som har mulighet for meget godt utstyrsnivå til en hyggelig pris… Da bør du ta en tur innom Bertel O. Steen sin avdeling i Arendal på Stoa som selger Kia Niro og andre biler fra Kia.

Takk for lånet av Kia Niro!

Andre som har testet Kia Niro:
Hegnar
BilNorge
DinSide

Annonse