Test av ny Golf GTE (apr 2017)

Ladbare hybrider er populære, og Golf GTE er en av dem, jeg testet den nyeste.

Dato 14.04.2017 @ 15:28


Den nye Golf GTE er ikke ekstremt ulik i forhold til forrige Golf GTE, men noen små endringer er det.
Motor og drivverk er det samme som før, ikke noe økt batterikapasitet eller flere hestekrefter. Når det er sagt så oppleves Golf GTE 204hk som meget sprek når du trykker ned GTE-knappen og samler de elektriske kreftene med bensinkreftene. Bilen er direkte morsom å kjøre!


Forsetene er som før, med god sidestøtte. Du kan oppgradere til delskinn eller skinn, men ellers er det samme sete du får.


I dette bildet finner du alle de største endringene med denne bilen. Bakom rattet finner du Active info Display (ekstrautstyr). Til høyre for rattet har du den nye store skjermen (ekstrautstyr) der de fysiske knappene er erstattet med «touch-screen» knapper. Skjermen har bedre oppløsning, og touch-screen funksjonaliteten kan minne om en mobilskjerm i stor størrelse.


I Active Info Display kan du velge hvor store du vil Turteller og speedometer (2 valg). Du kan også velge hva slags informasjon som skal vises mellom dem, i dette tilfellet kartinformasjon (navigasjon er ekstrautstyr som denne bilen da har).
Startprisen på GTE er 355 400, og om du skal ha med «alt utstyr» som skinn og hengerfeste med trailer assist og elektrisk panorama soltak så spretter fort prisen over 450 000. Du kan med litt mer beskjedent valg av ekstrautstyr komme greit under 400 000 for denne bilen.


Hvordan midtkonsollen tar seg ut med mindre skjerm er jeg ikke sikker på. At den er fin med den største skjermen er det lite tvil om.
GTE-knappen til venstre for girspaken blir man nok glad i som eier av en Golf GTE. Jeg tror ikke alle kjøper denne bilen ut fra et rent miljøhensyn, men at også en del kjøper den fordi det rett og slett blir en veldig artig bil å kjøre. VW Golf GTE har faktisk inspirerende kjøreegenskaper!


Du har 3 seter der bak, som gjør at du kan ta med deg 4 andre i bilen ved behov. Joda, trangt blir det om de man har med seg er voksne, men for korte turer går det også helt fint.


Selv har jeg mest sansen for symmetri der bak, men VW Golf GTE har et par potter på venstre side der bak. Hvem vet, kanskje de får orden på det til neste utgave som sikkert kommer om et par år.

VW-emblemet vippes for å åpne bagasjerommet.


VW Golf GTE kan ikke skryte på seg å ha veldig stort bagasjerom, men sånn til hverdags holder det ganske greit.
Husk at ladekabler tar sin plass, og begrenser bruken av bagasjerommet noe.


VW Golf GTE passer optimalt for deg som har ca 10-15 kilometer til jobb, og som har garasje med lademulighet, slik at du kan dra avgårde i ferdig oppvarmet og ferdig oppladet bil på morgenkvisten. Bilen passer også godt for deg som vil ha en bil som er litt over middels moro å kjøre aktivt, og som kanskje ikke bryr deg mest om miljøaspektet ved å ha en slik bil. De gangene du skal kjøre litt lenger har du ikke noe imot et forbruk på ca 0,5 liter på mila.


Er det noe av ekstrautstyret du «må ha»? Vel, ja, jeg mener nok det. Active Info Display mener jeg er et must å ha, fordi alt annet vil veldig raskt virke svært gammelt og utdatert. Ellers synes jeg nesten det er merkelig at du kan få denne bilen uten keyless acsess, for det var VELDIG merkelig å måtte sette inn nøkkelen og vri den om for å kunne reise avgårde med bilen. Her forventer dagens nybilbrukere å kunne ha nøkkelen i lomma, og trykke på en «Start-knapp».


VW Golf GTE er det lett å like og lett å bli glad i, og det er nok en viktig årsak til at den selger såpass bra.
Med «rett kjøremønster» er det en bil du i all hovedsak kan kjøre som el-bil, men du vil aldri blir kjent med begrep som rekkeviddeangst ettersom bilen har en bensinmotor som kan overta på lenger turer.


Jeg kan anbefale en tur innom Gromstad Auto, der vil du treffe på hyggelige selgere i nyoppussede lokaler.
Ta deg en prøvetur med nye Golf GTE du også.

Takk til Gromstad Auto for lånet av bilen!

Annonse
Bilmerke:
Drivstoff: