Test av VW Golf GTE – ladbar hybrid (april 2015)

Nå kan du også få Golf som ladbar hybrid, da heter den GTE.

Dato 17.04.2015 @ 10:47


Har fått prøvekjørt VW Golf GTE i deilig vårvær i dag, og dette er etter mitt syn en bil til å bli litt våryr av!

Startprisen er litt under 350 000, og har da med en 1,4 liters bensinmotor som yter 150 hk og en el-motor som yter 102 hk gir bilen bra ytelser enten du kjører på ren el, bare bensin eller du kombinerer de to med den artige GTE-knappen i bilen og får 204 morsomme hk.


Rent designmessig har GTE en del felles trekk med GTI, både utenpå og inni, men med tanke på forbruk blir det en del forskjell på de to.
Blå er fargen som går igjen i designdetaljer, som bremsekalippere, pyntelister i fronten, søm på rattet, mønster i setet med mer.


Lett gjenkjennelig Golf, men med litt ekstra på designfronten, som GTI også har. Til venstre for girspaken finner du den artige GTE-knappen som gir deg over 200 hk til rådighet, og et stilig snerr fra motoren.
Denne bilen har også Discover pro navigasjon til 17 000.

Bilen har mye standardutstyr, som DSG-gir, adaptiv cruisekontroll som holder avstanden til bilen foran, LED lys, 17″ lettmetallfelger, Parkeringssensorer og DAB+ radio. Om man vil styre med bilen fra mobilen (som på el-Golf) må man kjøpe det utenom. Svingbart hengerfeste kan du få for 8 900 – bilen kan trekke 1500kg.


Du har god sidestøtte og sitter godt i GTE-setene, har du prøvd GTI-seter vil du kjenne dem igjen selv om det er andre farger her. God sidestøtte kommer godt med når akselerasjonen er god og fjæringen gir gode tilbakemeldinger ved litt aktiv kjøring på svingete vei.


Baksetet er som et normalt Golf baksete bortsett fra fargene i stoffet som er GTE


Baggasjerommet i en Golf er i utgangspunktet ikke gedigent, og ut fra det jeg har lest er det noe mindre her i GTE, men ikke like merkbart som i Volvo sin ladbare hybrid V60 AWD.

Det å endre hybridmodus er kanskje noe man ikke gjør så ofte, men her synes jeg kanskje Audi har fått en noe lekrere løsning i sin A3 e-tron. Pluss for at man faktisk kan velge å kjøre på ren el-motor dersom man ønsker dette. Den skal ha mulighet til å frakte deg ca 5 mil.

Prismessig blir e-tron en utfordring for Golf GTE, selv om nok Golfen kommer med mer utstyr som standard. Men hengerfestet kan være trumfkortet Golf trenger for å ta Audi.
Er tilhengerfeste uvesentlig for deg vil jeg anbefale deg å teste begge to, dobbelt moro!


Vil du oppleve noe moro på veien i vår, så prøvekjør VW Golf GTE, men pass på at det er en viss fare for at du ikke har så lyst til å levere nøklene tilbake etter prøveturen.

Takk til Gromstad Auto i Arendal for lånet av bilen!

Andre som har testet VW Golf GTE:

DinSide

BilNorge

Annonse
Bilmerke:
Drivstoff: