Da jeg var på bilmesse i Arendal på søndag fikk jeg prøve Ford S-Max. Forhandlerne får demobiler om en måneds tid, så det var igrunnen litt stas å få prøve en tidlig tur i nye S-Max!
Det er helt tydelig at nye S-Max har hentet mye av sitt design foran fra nye Mondeo, og sånn rett forfra funker det bra, men ser man litt fra siden er jeg mer usikker på designet.
Jeg er ingen designekspert, men for meg ser det nesten ut som om grillen skulle vært «løfta litt», men det er nå litt småpirk fra min side.
Ford S-Max er en romslig familiebil, med 7 seter. De to første seteradene er som Ford Galaxy, men bakenfor andre seterad får du mer plass og takhøyde i en Galaxy.
Liker godt designet fra denne vinkelen, har sansen for store integrerte enderør.
Bilen jeg prøvekjørte en liten svipp var en 2 liters diesel med 180 hk og powershift (automat) og nyheten AWD som nok mange her i Norge vil sette pris på!
Det flytter seg godt unna og med en høyere komfort enn før.
Førermiljøet er godt, her med skinn/alcantara seter med el justering og minne. Satt godt i bilens seter! Et godt ratt med elektrisk justering, og logisk betjening av det meste.
Denne bilen var nok rimelig studd med ekstrautstyr, for her kunne du stille alt fra fjæringskomfort til hvor ømfintlig bilens «holde seg på veien» funksjon skulle være. Ikke bare filskiftevarsler, men også aktiv hjelp til å holde bilen på veien.
Om man liker valget av plast er en smaks-sak, men prøv bilen og se om det betyr noe eller ikke for deg. Helt klart noe jeg kunne hatt!
Ryggekameraet fungerer som det skal, og det er mange sensorer og kameraer rundt bilen, og en egen knapp til å endre kameravisning.
Seter og plass foran er helt upåklagelig, og med fjærene i komfortmodus kan nå S-Max konkurrere på komfort med Citroën Grand C4 Picasso! Må innrømme jeg ble litt overrasket over den! I sportmodus er den kvikk og fastere, så justerbar fjæring kan anbefales om du da ikke setter den i «normal» og aldri bytter igjen.
Dette var jo en kort tur, og før man handler bil bør man spørre pent om man kan få prøve bilen en litt lenger tur, men jeg har en sterk mistanke om at komforten er like god på langtur.
Baksetet består av 3 separate stoler som du kan arrangere som du selv vil, de kan flyttes framover/bakover, du kan legge ned seteryggen i mange trinn og du kan klappe setet helt sammen om du skal ha med noe langt i bilen. Liker veldig godt at de tre setene bak er like brede! Liker også veldig godt at gulvet er flatt på midtplassen bak.
Om jeg skal være usikker på noe her blir det klappebordenes festeanordning – test selv og se hva du synes om den, godt mulig min skepsis er ubegrunnet.
Du kan velge mellom 7 seter med begrenset plass bak, eller 6 seter med en god del plass bak, eller 5 seter med masse plass bak… eventuelt 2 seter om du skal frakte mye og lange saker. Husk å krysse av for sikkerhetsnett slik at baggasje ikke flagrer frem i kupeen ved en kollisjon. Nesten litt pussig at det ikke er standardutstyr.
En knapp for hvert sete, enklere kan det ikke bli å legge ned seter flatt i en fei, genialt!
Hva koster så denne praktiske, komfortable og spreke familiefrakteren?
Ford har valgt at du mest sannsynlig kommer til å velge dieselmotor til denne bilen, og det har de nok rett i, tror ikke mange velger 1,5 liter EcoBoost 149 hk bensin.
2 liters EcoBoost finner jeg ikke i prislista enda, men mulig den dukker opp der senere.
Fra 374 000 i Trend utstyrsnivå, og med en 120 hk og 2wd.
For å få bilen med AWD må du velge AWD utstyrsnivå, som er hakket over Titanium, og med 150 hk diesel og manuelt gir starter den på 455 800.
AWD og automat får du med 180hk diesel, og den starter på 500 800. Den er helt nydelig å kjøre, men fordi det er så moro å bruke gasspedalen kan det være dieselforbruket kan bli litt høyere enn det trenger å bli.
Ford har etterhvert kommet med lenger og lenger liste over tilgjengelig ekstrautstyr, så det er ikke vanskelig å plusse på 80 tusen til om du liker mye utstyr.
Alle priser jeg referer til er fra Arendal Auto.
Kan anbefale en prøvetur i nye Ford S-Max!
Andre som har testet nye Ford S-Max:
VG
Hegnar
BilNorge
Autofil