Test av BMW 2-serie Gran Tourer 7-seter (juni 2015)

BMW med Multi Purpose Vehicle?? Smak litt på den.

Dato 14.06.2015 @ 10:55


BMW er på jakt etter nye kundegrupper, de som godt kan tenke seg en fleksibel familiebil, men som kanskje synes X5 blir for dyr.

Bilen har fått mye pepper for designet, men denne i M-sport utgave ser da mye bedre ut enn mange andre 7-setere på markedet?


Det jeg liker med BMW er at du kan få dem med mye eller med litt mindre utstyr, og du kan igrunnen legge så mye penger du selv ønsker inn i dette.
Jeg som er glad i mye utstyr kan fort legge veldig mye penger inn i dette hos BMW.

Disse sports-stolene er meget komfortable, selv ville jeg hatt den med elektrisk justering og minnefunksjon, og jada, det kan jeg da naturligvis få, elektrisk korsryggjustering også naturligvis. Skal du handle BMW er det mye å velge mellom, og på Bavaria i Arendal får du god hjelp i prosessen med å velge ut det utstyret som passer dine behov og ønsker.


Andre seterad er todelt, og midterste sete er ikke det jeg definerer som et fullverdi sete. For de som er glade i setefleksibilitet så mener jeg vel at Citroën har løst dette noe bedre i sin Grand C4 Picasso. Når det er sagt, så er setene enkle og intuitive å betjene her i 2-serien. På bildet er baksetene skjøvet en del fram slik at bakerste seterad skulle få noe mer benplass.


Du kan velge mellom 5 seter og kjempestort baggasjerom, eller du kan ha 5 seter og ganske stort baggasjerom, eller du kan ha 7 seter og i hovedsak frakte folk og noen handleposer. Legg merke til rommet nedi gulvet bak de bakerste setene, der er det en egen plass til bagasjeroms-skjuleren. Genialt! Bare elsker sånne gjennomtenkte og smarte løsninger!

Bagasjeromsnett hadde ikke testbilen, men det kan du selvfølgelig få med, og i sikkerhetens navn er vel det noe du MÅ krysse av på ekstrautstyrslista!


På testbilen var det elektrisk bakluke, noe som for meg er sentralt og for andre er totalt unødvendig.


Førermiljøet er noe BMW er utrolig dyktige på. Materialvalg, gode løsninger og behagelige følelser er det ikke alle som bryr seg så mye om som meg, men det er en nytelse å sette seg inn i en BMW! M-sportsrattet er helt utrolig deilig å holde i, litt tykt, mykt nydelig skinn. Tenk deg den gleden da, hver gang du skal kjøre bil, å glede seg til å holde i rattet! På tysk vis er det logisk og enkelt å forstå og finne fram, selv om du har enorme muligheter for allverdens innstillinger. Fin plass til nye store smart-telefoner har de også, for her kobler du jo på telefon og musikken i den via blåtann.


Jeg har sett noen skjermer for ryggekamera i min tid, men denne var helt rå på oppløsning! Knallbra!
Vet ikke om man kan «sette på» anvisnings-striper, men antar man kan det.


BMW har gått litt bort fra at ALT skal styres fra iDrive, og det har kommet en del knapper tilbake i bilene fra BMW, det tror jeg de fleste synes er helt ok.

iDrive knappen her har touchpad på toppen, det venner man seg sikkert raskt til, men var litt uvant når man ikke var klar over det på forhånd, ellers forbilledlig orden!


Har man tidligere eid en BMW er man nok ikke helt nøytral når man kommer inn i en ny, og jeg er sterkt uenig i kritikerene til denne bilen.
Hvorfor skal ikke folk med 3 barn eller fler få lov å velge BMW uten å måtte ut med nesten en million for en X5?
Her får du svært god BMW for de med litt ekstra plassbehov.
Nydelig kombinasjon av fast oppsett med god komfort på langtur. Har ikke kjørt noen bil som slår Citroën Grand C4 Picasso på langturskomfort, men her er totalpakka bedre, og du kan få bilen med alt det utstyret du drømmer om og mere til. Firehjulstrekk? jada, det kan du få. Ladbar hybrid? Nja, Active Tourer med 5 seter får hybrid og X-drive, men batteripakka trenger plass i baggasjerommet, så vet ikke om de kommer med syvseteren som hybrid (de ville fått trøbbel med de to bakerste setene vil jeg tro).

Jeg kjørte en 218d Gran Tourer Automat med 136 dieselhester, som har en grunnpris på 406 900 – med utstyret som var ombord 545 480, billigste 2-serie med 7 seter starter på 363 800 for en 218i med automat og 136 bensinhester.
Jeg skulle svært gjerne hatt en 220d X-drive med 190 dieselhester og firehjulstrekk, med alt utstyr, men da nærmer man seg fort 700 000.

Takk til Bavaria Arendal for lånet av bilen!

Andre som har skrevet om testen sin av BMW 2-serie Gran Tourer:

Side3.no
DinSide.no
Autofil

Annonse