Test av Lexus LS500h Luxury (juli 2018)

Noen biler definerer luksus og Lexus LS 500h Luxury er uten tvil en slik bil.

Dato 12.07.2018 @ 19:22

Foto: Inga Ragnhild Holst

 

Direktøren sitter i de mykeste skinnstoler, med avkjøling på en kokvarm julidag og får unna dagens korrespondanse på mobilen, samtidig som setet gir henne en komfortabel massasje.

Foto: Inga Ragnhild Holst

 

Sjåføren åpner naturligvis døren for henne, slik at hun uanstrengt kan stige ut av luksusbilen og inn på dagens lunsjmøte.

Neida, dette er ikke en roman, eller en novelle, men hvordan i alle dager skal man begynne å beskrive en luksusbil som dette da?

Her inne er alle overflater som normalt sett har en overflate av plast, dekket av semsket skinn eller noe som ligner veldig. Setene bak har ventilasjon og massasje, og de kan også justeres etter alle kunstens regler og sikkert enda noen fler. Når dørene lukkes hører man fint lite fra omgivelsene, men kanskje litt klassisk musikk fra det ekstreme Mark Levinson anlegget.

Anja Elisabeth Holt, som også er en av bloggerne fra Influens.no stilte sporty opp som «direktør» i lunsjpausen sin, og har beskrevet denne opplevelsen i sin egen blogg Lappeteppet. Jeg kan vel avsløre at lunsjpausen og bilturen godt kunne vart noe lenger.

Foto: Inga Ragnhild Holst

 

En av initiativtakerne bak Influens, Inga Ragnhild Holst – Bortebest, fotograferte og ble med i bilen ned igjen til sentrum, og rakk å forelske seg i denne bilen på en relativt kort tur. «Kan vi ikke bare kjøre til Monaco?». Jeg måtte skuffe mine gjester, bilen skulle tilbake samme dag, dessverre, denne bilen skulle jeg mer enn gjerne kjørt til Monaco!

Utvendig design avhenger av smak og behag, men jeg, og flere med meg, synes denne bilen har noen lekre linjer og en nesten frekk grill. Felgene følger opp, og gir nesten litt bling bling følelse uten at det føles som noe annet enn veldig eksklusivt bling.

Bak blir bilen noe mer stilferdig og elegant, men ikke beskjeden, det klarer den å unngå.

Jeg synes luksusnivået tar helt av når man kommer inn i bilen, og ja, jeg begynner bak denne gangen, for det er nok ganske mange av bilens eiere som kommer til å oppholde seg nettopp her mens deres sjåfør frakter dem dit de skal. Er man Statsminister, Direktør eller har en annen travel og sentral godt betalt posisjon må det jo være nydelig å kunne velge mellom å fortsette å arbeide i bilen, eller å koble helt av med en god film med surroundlyd, eller rolig klassisk musikk mens man får litt god massasje.

I armlenet mellom setene bak har du en skjerm med mange ulike menyer, og jeg rakk knapt innom alle.
I bildet du ser over kan du stille på temperaturen i de to klimasonene som er bak der, og du kan sette på varme i setet ditt, eller kjøling.
Du styrer også volum og kan bytte radiokanal fra startmenyen, men som du ser på toppen er det mange flere menyer.

Her har vi «Relaxation» menyen, der du kan be om 7 ulike massasjeprogram, med eller uten punktvarme, og med ulike styrkegrader.

I setemenyen kan du velge posisjon for setet ditt, og naturligvis også lagre dine 2 favorittposisjoner. Om det er tomt i høyre forsete kan man også ordne liggestol av det høyre baksetet, slik at man kan ta seg en liten blund mens man er på vei dit man skal.

Jeg tør påstå at de fleste fly skal slite med å levere like høyt nivå av luksus på en tur til Monaco. Mulig lugarene på Emirates første klasse kan nærme seg.

Her er det ikke bra nok med LED-lys over alt, men man går heller for mer eksklusiv punktbelysning.

Sjåføren har også fått en god dose med luksus, det kan jo hende bilens eier vil kjøre litt selv av og til, så setet her kan også stilles i alle mulige retninger, og sitteputens lengde reguleres ikke ved at man drar noe ekstra pute fram, men den fremre del av forsetet rulles helt gradvis opp til du har den ønskede lengden på sitteputen. Fascinerende å se på!

Naturligvis er også rattet elektrisk justerbart, og har du flere sjåfører er det minnefunksjon til flere. Når du slår av bilen går rattet opp og frem, og setet noe bakover, så det skal bli enklere å gå ut av bilen, og senere inn i bilen igjen. Så finner sete og ratt sine posisjoner når du starter bilen igjen.

Førermiljøet består i alle hovedsak av skinn, noe metall og noe treverk, og en ørliten tanke plast, men ikke mer enn det må være.
Cruisekontrollen styres fra rattets knapper, og over rattet på høyre side har du en bryter der du kan velge kjøremodus.

Sport+ gir et noe mer hissig speedometer med turteller i fokus, og du kan gire med padlene bakom rattet for å få en ekstra sportslig følelse.
Det er ganske vilt, men bilen har en svært god, men kanskje litt skarp lyd når du drar på, et svært godt skyv også, jeg ble nesten litt sjokkert over responsen fra motorene, for her har du både en 3,5 liters V6 bensinmotor med 2 turboer og elektriske motorer som sammen yter 359hk og 600NM, noe som drar den ca 5,23 meter lange og 2,35 tonn tunge bilen fra 0-100 på 5,5 sekunder. Det kan vanskelig forklares, men må nesten erfares, men vilt, det er det.

Jeg kan ikke noe for det, men dette synes jeg er helt utrolig lekkert, førerdøren har altså skinn på alle plasser der det normalt sett er plast, og armlenet liksom står en tanke ut fra dørens skinn, slik at du virkelig kan ta og kjenne på kvaliteten. Litt glanset treverk og litt metall er det også plass til, sammen med minneknappene for førersetet.

Sjekk de linjene, milde måne! En fyr som meg som er litt over middels glad i bildesign bare digger slike detaljer som egentlig ikke har noen bestemt funksjon annet enn at det får alt som har en funksjon til å se lekkert ut. Og du, la du merke til skinnet rundt speedometeret? Hva med undersiden av anleggets volumknapp, samt de andre knappene under luft-åpningene? Det er nesten så jeg ble litt satt ut av detaljnivået og kvalitetsfølelsen.

Under touchpaden til infotainmentskjermen, som forøvrig er omtrent som den du finner på en bærbar datamaskin, så ser du en knapp til høyre med bilde av sete på, da kommer man inn i førerens, og forsetepassasjerens setemeny, for å velge ventilasjonsnivå og eventuelle massasjeprogram. Har du prøvd ventilert sete når det er +30 ute? Ikke det nei, vel, la meg si det sånn at det er ekstremt komfortabelt å være temperert og ikke klam når man kjører bil i varmen!

Fine koppholdere som holder godt på både kopper og flasker.

Oppi armlenet foran er det et flyttbart lite trau der du kan legge mobilen, mens du lader med USB eller med 12v. Fant ikke ladeplate, og det savnet jeg vel nesten en liten tanke faktsik. Oppi her føltes alt som plysj, men trauet hadde faktisk plastikk-kanter! Tro det eller ei.

På grunn av mye tunnelarbeid var det til tider mye stillestående kø, og da var det faktisk en ting som klarte å irritere meg litt, og det var at bilen var overbevist om at jeg skulle parkere, og viste fram fremre kamera der jeg helst ville se navigasjonen.

Og jeg må også få lov til å si at navigasjonssystemet har potensiale for å bli mer brukervennlig i søkesituasjonen/innskriving, samt vise litt mer gode alternativer. Nå forventer jeg ikke at navigasjonssystemer skal holde tritt med gater som åpnes og stenges i Oslo sin ombyggingsjungel nær Operaen, men jeg måtte ty til min noe mer kjente «direktør i baksetet» for å sjekke når jeg syntes navigasjonen ville sende meg feil vei… Stort sett var den snill altså, men ikke alltid.

Jeg har lest tester som sier at BMW 7-serie og Mercedes S-klasse (den må jeg få testa) kjører bedre enn Lexus LS 500h, men jeg undrer meg hvor ofte eierne av de to tyske biler faktisk oppsøker svingete og kronglete veier for å virkelig kjøre sine biler? Jeg vet ikke, men har en mistanke om at de skal fra A til B mest mulig komfortabelt, helst med sjåfør så de enten kan jobbe eller hvile eller begge deler mens de reiser.

Hva koster Lexus LS? Vel den starter på 1 174 100 i Comfort utstyrsnivå, som også er høyt, men ikke like heftig som Luxury, etter Comfort kommer F-Sport som starter på 1 298 600 og Excecutive som starter på 1 371 800. Luxury som jeg testet starter på 1 522 300. Da er det kanskje naturlig å tenke, «å, nei, så må man legge til 400 000 fra listen over ekstra utstyr», men sånn er det ikke med Lexus. Du må betale 13 900 for metallic lakk og vinterhjul kommer nok også utenom. Så er det noen pakker som handler om bilens innvendige luksusnivå, ut over det du har sett her, der det mest intrikate interiøret koster 148 200 ekstra, men det er mest for dem som virkelig bare skal ha alt og vel så det, for testbilen manglet virkelig ikke noe på luksusfølelsen. Prisliste. Mer info om bilen.

Bagasjerom, joda, holdt på å glemme det, naturligvis har bilen det også, 430 liter bør holde for reisebagasjen på langtur.

Lexus LS 500h Luxury er virkelig en luksusbil jeg gjerne skulle hatt mye bedre tid til å bli enda bedre kjent med. Den er et kunstverk av en bil, et kunstverk svært mange liker, men kanskje ikke alle like mye, noe som er ganske naturlig med kunst. En bil man lett kan forelske seg i, og reise usedvanlig komfortabelt rundt i verden med.

Takk til usedvanlig sporty medbloggere som var med på å gjøre opplevelsen av denne luksusbilen helt unik!

Takk også til Lexus Oslo som jeg fikk låne denne svært så lekre luksusbilen av!

 

Kategori:
Bilmerke:
Drivstoff: