Test av Opel Astra Dynamic 1,6T (juni 2018)

Opel Astra med 200hk bensinmotor, det er moro!

Dato 15.06.2018 @ 09:38

En Opel Astra er ikke bare en bil, det er helt sikkert. Astraen jeg testet sist var jeg veldig fornøyd med, men direkte moro var det jo ikke.
Her har du fått med adaptiv cruisekontroll som fungerer meget godt, og det er engasjerende kjøreegenskaper, og en motor som gjør det moro å trykke på gasspedalen.

Svingete vei med 80 km/t fartsgrense er en svært så trivelig øvelse med Astra Turbo, fjeringene er fastere og gir mer følelse med underlaget enn fjæringene i Opel Insignia Country Tourer som jeg nylig testet.
Det er ikke helt på nivå med Mini på underholdende kjøreegenskaper, men det er overraskende nære.

Når det gjelder utseende synes jeg den er kul bak, og med kule felger blir den ganske stilig fra siden også.

Med en så kul motor skulle jeg ønske Opel turte litt mer på designet i fronten, for det synes jeg er litt forsiktig. Dratt ut underleppa litt mer, kjørt på med noen åpninger i karbon istedenfor striper i svart… rett og slett litt mer markert og tøffere front, det hadde kjøregleden du får i bilen fortjent å få med utenpå. Det er relativt sjelden jeg synes en bil har kulest design bak, men her synes jeg det.

Kule felger og store dekk har en bakside, dekkstøy, og dessverre er den ganske merkbar i Astra. Vil tro det blir noe mindre dekkstøy med 17″ felger, og man kan jo se litt ekstra på tester av dekk etter gode karakterer på støy.

Noe som gir mye luksus og komfort i en Astra er setene, vær så snill å spandere på den AGR-setene, el justerbare, uttrekkbar front, justerbar sideklemming, massasje og nå på sommeren er ventilasjon i setet helt nydelig!
Seter i en bil er noe jeg setter stor pris på, for man skal jo tross alt sitte i dem ganske lenge og mye når man kjører. 4 000 ekstra for å få el-setene med alt det de kan, og 6500 ekstra for Sienna svart skinn. Det er det så verdt!

Oversiktlig og pent førermiljø, der mange knapper er «ryddet vekk» og lagt inn i en infotainmentskjerm med ganske logiske menyer.
Tror jeg ville prioritert et lite laderom til mobil (med ladeplate) framfor duft-dyse-dings i midtkonsollen. Det er USB i armlenet, noe som også gir Apple CarPlay (Eller Androidløsning), men på kortere turer er laderom i midtkonsollen kjekt å ha.

Rattet er godt å holde i, knapper som er gode å bruke, og med ganske logiske symboler og funksjoner.

Her går det i analoge instrumenter, men med en fin digital skjerm i midten, som kan vise mye forskjellig; navigasjon, fart, forbruksdata og mye mye mer.
Mitt snittforbruk ble på 0,61, men jeg brukte gasspedalen en del altså, så man kan nok kjøre enda litt billigere med den om man vil det.

Når mobilen er koblet til med USB, får du tilgang til en egen meny, her Apple CarPlay, men Android har også sin løsning.
Veldig enkelt å styre Spotify, høre på innkommende SMS’er, ev lese inn utgående SMS’er. Veldig kjekt at dette begynner å bli standard på nyere biler.
Forøvrig godt anlegg i Astraen.

Her har jeg noen favorittknapper, like foran girspaken er det en knapp det står sport på, den må du trykke inn når du skal ha det moro på svingete veier, for da blir responsen en helt annen fra girkasse/motor, som til vanlig er satt opp for å spare drivstoff.
Til høyre for førerens temperaturvrider er det ventilasjon i setet i 3 nivåer, nydelig å ha på sommeren! Rett til høyre for den har du rattvarmen, som er helt nydelig å ha på vinteren.
Dette er rett og slett en meget godt utstyrt bil!

Her får jeg faktisk plass til meg selv bakom meg selv, det sier ganske mye om hvor godt plassen til baksetet er utnyttet. Jeg har noe mer luft over hodet mitt i stasjonsvognutgaven av bilen, men subber ikke i taket med håret her. Fin plass til knær også! Denne bør helt klart vurderes om du bruker å ha med deg noen i baksetet.

Skal du ha barnesete baki anbefaler jeg å bruke setet til høyre, for der er det mye lettere å få satt inn setebeltet i klipsen. De to som du ser ligger nedi setet gir lett etter om du ikke kan holde på dem når selen skal nedi, noe som er i overkant krøkkete å få til «rundt» et barnesete.

Yttersetene bak kan ha varme i setene sine, og det er 2xUSB lading bak der også.

370 liters bagasjerom, men du kan jo velge bilen som stasjonsvogn dersom bagasjeplassen er sentral for deg, det koster bare 10 000 ekstra, og gir deg hele 540 liters bagasjeplass.
Med motoren på 200hk som testbilen har, kan den dra med seg en henger på 1700kg.

Astra finnes i 4 ulike utstyrsnivåer, Edition, Innovation, Premium og Dynamic. Det varierer litt hvilke motorer du får i ulike utstyrsnivåer.
Billigste starter på 249 900. Etter min mening er jo Premium fra 299 900 særdeles mye bil og utstyr for pengene.
Dynamic får du kun med 1,6 liter bensin med 200hk – fra 384 900 med manuelt gir, og fra 404 900 med automat.
Tesbilen koster 429 700, men jeg må innrømme at jeg ikke bruker sånne automatiske parkeringssystemer, så der hadde jeg fort spart 5 000.
Du kan konfigurere bilen slik du selv vil ha den på Opel sine nettsider. Egne sider for stasjonsvogna.

Opel Astra Dynamic leverer god plass, masse utstyr, og kjøreglede for en meget akseptabel pris, så her kan jeg virkelig anbefale en prøvetur!

Takk til Opel Norge for lånet av bilen!