Test av nye Toyota Prius Executive AWD-i (mars 2019)

Toyota Prius med firehjulstrekk? Jada, og det koster bare 19 900 mer enn tohjulstrekk, og forbruket er nesten identisk!

Dato 31.03.2019 @ 15:31

Mitt første møte med Prius AWD-i var på Hønefoss, men der var tiden begrenset og antall journalister ganske stort, så der rakk jeg ikke bli veldig kjent med Prius.

Opp til Ringkollen kjørte jeg nye Toyota Corolla, og vel framme ble det litt bakkestart og småkjøring med Priusen for å teste AWD-i systemet på vinterføre.

Bakom den nye blå Priusen ser du forrige Prius i rødt, det var en god del enklere med bakkestart med nye Prius med AWD-i enn det var med gamle Prius.

Endringene i utseendet er ikke ekstreme, men man kan se at baklyktene har «roet seg litt ned». Den ganske korte vindusviskeren bak der som bare vasker deler av bakruta har de beholdt.

Ingen ekstreme endringer foran heller, men tåkelysene bør man jo oppdage at er flyttet og endret.

Foto: Toyota Norge

 

Toyota har utviklet AWD-i systemet sammen med Toyota Norge. Det er en ganske liten elektrisk motor med 5,3 kW, som tilsvarer 7,2hk.

Det kan jo i utgangspunktet høres tullete lite ut, men de 55NM som utvikles har en utveksling på 10,4 – dermed opplever man 570NM fra de 7,2 hestene, og se det merkes ved bakkestart!

Systemet er utviklet slik at ved spinn på framhjul, så skal bakhjulene bli med på moroa, og man ser i displayet hvor mye av framdriften som er gitt foran og bak.

Systemet er også laget for lave hastigheter, med redusert medvirkning ved økende hastighet opp til 70 km/t. Over 70 km/t blir ikke bakhjulene med.

Opp til 10 km/t er alltid bakhjulene med, for å sikre start i glatt lyskryss eller lignende.

Over 10km/t og opp til 70 km/t blir drift på bakhjulene med ved behov.

Prisen for å få Prius med AWD-i systemet er på kr 19 900, og du må ofre 40 liter i hjulbrønnen, men der har man vel ikke så mye bagasje uansett kanskje?

Prisene for nye Prius starter på 296 500 for 2WD og utstyrsnivå Active, og 332 500 for Executive.
Så kan du da plusse på 19 900 for å få prisene med AWD-i.

316 400 for Active og 352 400 for Executive.

I videoen over her får du bli med litt inn i bilen, som er en opplevelse der du blander mye moderne med noe gammelt.

Manuelle seter har gjerne litt få innstillingsmuligheter, men opp/ned, fram/tilbake og ryggvinkel kan justeres naturligvis.
Det er også en knapp på setet til korsryggstøtten som kan justeres inn/ut elektrisk.

Konklusjonen er at setet er ok, ikke supert og ikke dårlig. Du setter deg ned i denne bilen.

Jeg ser mange som «skriker og bærer seg» over at Tesla Model 3 ikke har instumenter bakom rattet, men Prius har jo ikke for vane å ha det, ei heller Citroën Grand C4 Picasso.
Det hvite som preget førermiljøet i forrige Prius er nå vekk, og man sitter nå igjen med et ryddig og greit førermiljø.

Girspaken er beholdt fra forrige Prius, men nedenfor ser man nå en ladeplate for mobil, og det er jo kjekt å ha!

Pedalen lengst til venstre er brekket. Jeg sliter litt med å forstå hvorfor Toyota går for den forhistoriske løsningen i en ny Prius.

Litt lenger opp finner man knappen for head-up-display som går opp i frontruta. Og knapp for parkeringsassistent og automatiske fjernlys.

Da får jeg litt tidskræsj, men det er det kanskje bare jeg som får?

Første gang jeg traff på denne spaken for cruisekontroll var på en tur til USA i 2000 da jeg leide en Toyota Camry, og hvor gammel den er skal jeg ikke gjette på, men hvorfor den fortsatt brukes i nye Prius når nye Corolla og nye RAV4 har knapper på rattet til cruisekontrollen er for meg et mysterium.

Når det er sagt, så funker jo alt som det skal, rattet er komfortabelt og infotainmentskjermen er som i nye Corolla og RAV4.

Ryggekameraet er også ganske så bra, med muligheter for å velge et par ulike visninger.

Selv om lyden i anlegget var ganske bra ble jeg ikke like imponert over lyd i mobilsamtale på motorvei.

I tillegg til ladeplaten har man 12V og USB/Aux tilkobling, og et armlene like bak.

Baksetet er utformet for at 2 skal sitte komfortabelt, og den som eventuelt sitter i midten får en gulvklump å forholde seg til.

Når forsetet er stilt inn på meg, så kommer knærne mine borti forseteryggen, men ryggen er myk, så det går sånn sett bra å sitte slik. Det oppleves bare litt trangt.

En kortere sjåfør ville løst den utfordringen, men det er flere.

Jeg har ikke nok plass til å sitte normalt med hodet baki her, og vil anslå at alle over 175-180 cm som eventuelt skal sitte baki her bør sjekke at de får plass til hodet sitt.

Knevinkel og sitteputens lengde får godkjent med tanke på at dette tross alt er et baksete.

De som sitter her bak har ikke noen lufteventil i midtklossen, men en 12V tilkobling har de på deling.

Man er litt ivrig om man definerer bagasjerommet som stort, men ettersom bakruta blir med bakluka så er det en meget stor åpning til bagasjerommet.

Jeg synes vel kanskje hjulbuene stjeler litt mye plass baki her. 501 liter bagasje skal det være plass til.

Henger kan du ikke ha med deg om du vil ha AWD-i, da må du på 2WD varianten, men du får ikke med mer enn 725kg bakpå den.

Forbruket på en Prius er som regel under 0,5 liter på mila i snitt, men over 0,4 liter på mila i snitt.

Så er det sikkert noen hybrideksperter som får til enda lavere forbruk, men for de fleste normale sjåfører havner forbruket her.

Forskjellen mellom 2WD og AWD-i er målt til omlag 0,02 liter på mila med WLTP målestandarden.

Det får man til på grunn av svært lite ekstra vekt med et kompakt AWD-i system, og at systemet kun er aktivt ved behov i hastigheter over 10 km/t.

Hvordan man opplever bilen å kjøre kommer litt an på hva man er vant med, jeg synes den er helt grei å kjøre. Den er ikke direkte kjapp i akselerasjonen ut på motorvei, men artig fra 0-15 km/t som man jo kan oppleve en del av i lyskryss og slikt. Prius er fortsatt en bil som skiller seg litt ut, selv om det begynner å bli mange hybrider på markedet etterhvert.

Takk til Toyota Sør for lånet av nye Prius AWD-i.

Kategori:
Bilmerke:
Drivstoff: