Test av nye Ford Fiesta Titanium (mai 2018)

Har testet nye Ford Fiesta Titanium, stilig bil som ikke er for stor.

Dato 25.05.2018 @ 11:29

Da har jeg endelig fått med meg den nye Ford Fiesta ut på en prøvetur.

Nå er ikke turen mellom Arendal og Grimstad veldig lang, men rakk da å bli litt bedre kjent med nye Fiesta.

Det har skjedd en del med Fiesta siden jeg testet den sist i 2014.

Man kjenner igjen den forrige, men designet har blitt enda mer harmonisk, med noe endret grill og lyktdesign med mulighet for LED lys (standard på Titanium og Vignale).
Tåkelysene har nå blitt kule.

Nye Fiesta får du som Trend fra kr 214 100, så kommer ST-Line som starter på kr 236 000, Titanium følger og starter på kr 238 500 og toppmodellen er Vignale som starter på 266 200.

Testbilen kom på 266 700 levert i Arendal. En Titanium med ekstrautstyr for 24 300.

Motormessig kan du velge 1,0 liters bensinmotor med 100hk, 125hk eller 140hk – der 6-trinns manuell girkasse er standard, men 100hk motoren kan du få med automatgir.
Du kan også velge en 1,5 liters dieselmotor på 85hk eller 120hk.
Jeg testet en 1,0 bensin med 100hk, og kan ikke skjønne annet enn at denne bilen må bli veldig artig med 125 eller 140hk!
Selv motoren med 100hk var veldig trivelig til bilen.

Forsetet er det nok mange som synes er veldig greit, men for meg som er litt stor og lang ble sitteputen litt kort.
I Titanium var det et hjul for å justere korsryggstøtten, hjul til ryggvinkel og spak til å jekke deg opp eller ned.
Mulighet for å komme 1-2  cm lenger ned hadde vært helt optimalt for min del.

Førermiljøet har blitt mye mer moderne i nye Fiesta, her var B&O Play navigasjon (kr 7500) lagt til, og det vil jeg helt klart anbefale, for det gjør så mye med hvordan bilen oppleves i hverdagen å gjøre.
Bang & Olufsen anlegg til 7500 gir en fin lyd, ikke luksuslyd, men bra lyd. Stor 8″ skjerm gjør mye for interiøret. I Trend har du en 4,2 tommer skjerm og normalt sett har du 6,5 tommer skjerm i de andre.
Skjermen er ikke langt unna, og det er derfor lettere å treffe der du skal treffe på den trykkfølsomme skjermen.

Rattet er veldig godt å holde i, akkurat passe mykt.
Det er en del knapper på rattet, men det er bare å trykke i vei og bli kjent med dem.
På venstre side har du knapper for cruisekontroll, på denne bilen var det lagt til adaptiv cruisekontroll som holder avstand til bilen foran, og det fungerte svært bra.
Du kan gire uten at Cruisekontrollen slår seg av, det har jeg sansen for når bilen har manuelt gir!
Du har også volumkontroll på venstre side.
På høyre side har du ulike menyknapper for å styre med menyen mellom speedometer og turtelleren, og du har knapper for å styre telefonen og talekommandoknapp.

Her er det fortsatt en del analoge instrumenter som omringer den digitale informasjonen i midten.

Ettersom denne infotainmentskjermen er en av de forbedringene jeg er skikkelig glad i måtte jeg ta et eget bilde av den.
Om du ser bilder fra Fiesta anno 2014 var det svært mange knapper her før, og en «innsunket liten skjerm».
Automatisk klima ser du litt lenger ned, og det får du med på Titanium og Vignale.

I Titanium har du også USB og 12v lading. Kjekt å ha til mobilen!
Jeg har litt sans for brekk av «gamle typen», altså ikke elektronisk, her med skinn, god i bruk.
Flaskeholdere er også på plass, og du har til og med holder for parkeringslappen/kort, kjekt!

I frontruta var det varmetråder, og de har blitt mindre fremtredende enn det de var før i verden.
Utrolig kjekt å ha på vinteren, men jeg mistenker at noen som er litt nærsynte kan forstyrres litt av varmetrådene i frontruta når bakgrunnen er lys, eller i motsol.

Her fikk jeg ikke nok plass til mine knær/ben… selv om hodet hadde ok plass. Men hadde vel egentlig ikke regnet med å få god plass baki her.

292 liters bagasjerom opp til hattehylla, er jo ikke enormt med plass, men for en liten bil på rett over 4 meter er det ikke så galt.
Pakker man i bager får man med seg en god del baki her.

Ford Fiesta Titanium oppfører seg pent på motorveien, ligger så stabilt som hjulsporene og humpene i veien tillater den. Overraskende greit støynivå i den.
Med denne adaptive cruisekontrollen tror jeg den gjør seg fint på langtur om du liker forsetet. Bare å legge inn sjette giret og cruise i vei.
På småveier og byveier er den komfortabel, uten at du mister kontakten med underlaget av den grunn, men du merker at den er som skapt for småkjøring.

Jeg kan helt klart anbefale at du tar en prøvetur med Fiesta selv, godt mulig du blir overrasket over utstyrsnivå og komfortnivå i småbilklassen.

Takk til Arendal Auto for lånet av Ford Fiesta Titanium!

Bilmerke:
Drivstoff: