Dette er den 7. generasjon av 3-serie som BMW har levert helt fra 1975, og som Thomas Dybing i Bavaria Sør nevnte på avdukingen av bilen er 3-serien en del av BMW sin ryggrad.
En bil som defineres som et merkes ryggrad tuller man ikke for mye med, man moderniserer, forfiner og forbedrer, og det har BMW gjort med denne 3-serien.
Ganske lekker i den nye fargen Portimao Blau synes jeg.
Denne nye 3-serien, som har kodebetegnelsen G20, er lenger og bredere enn forgjengeren som hadde kodebetegnelse F30.
Ca 4 cm bredere, og et design som understreker bredden. Ca 4 cm lengre, 50% stivere og 55kg lettere enn forgjengeren.
Om du likte å kjøre den forrige 3-serien kan du virkelig glede deg til å kjøre denne!
Som du kan få med deg av det lille filmklippet over likte jeg meget godt å kjøre denne bilen jeg også.
Det var nesten som om bilen følte mitt ønske om å kjøre lenger, for både på vei til Lyngdal, og på vei tilbake foreslo navigasjonsanlegget en omvei på 20 minutter… igrunnen glad jeg kunne veien, for det var vel ikke helt optimalt?!? Forsøkte å se i navigasjonens innstillinger etter noe som var feil av «ønskene der», uten å lykkes.
Et eksempel på at man ikke kan stole 110% på alt automatisk, men man må fortsatt ha med seg hodet på tur.
Dette er en bil du mer enn gjerne tar en omvei med, eller bare drar ut på tur med for å kose deg med opplevelsen.
Nå bør det vel nevnes her at jeg kjørte en særdeles godt utstyrt bil, og at jeg er forholdsvis glad i utstyr og duppeditter, men kjørefølelsen får du fra grunnversjonen som starter på 475 900 for denne 2 liters dieselen med 190hk.
Testbilen har utstyr for kr 296 900, noe som gjør at prisen på testbilen lander på kr 772 800 før eventuelle rabatter eller storkundeavtaler.
Du kan allerede nå bestille den ladbare hybriden av nye 3-serie, som har med M Sport, metallic lakk, ambient light, Live Cockpit Pro, navigasjon, PDC, LED osv. i eDrive First Edition som starter på kr 496 000 med alt dette utstyret inkludert. Hyggelig pris for en bil med 292 hk. Elektrisk rekkevidde er 60km etter NEDC 2.0 (ganske nær WLTP).
Mer om ulike motorvalg og priser finner du i BMW sin prisliste.
En lettere bil som også har enda lavere luftmotstand bruker gjerne mindre driftstoff, og jeg ville ikke ramle av stolen om denne bilen brukte mindre drivstoff enn nye RAV4 tur-retur Grimstad – Oslo.
Jeg hadde bilen såpass kort tid at jeg ikke kunne teste drivstoff-forbruket skikkelig, men så jo på momentanforbruket at her var det potensiale for å kjøre svært økonomisk om man ønsker det.
Disse forsetene er ikke akkurat standard, men man kan vel definere dem som et eksempel til etterfølgelse når det kommer til innstillingsmuligheter.
Her kan man for eksempel komme skikkelig langt ned mot gulvet om du ønsker det, hallo Peugeot, nå må dere følge med her!
Man kan justere sitteputens vinkel, og man kan trekke sitteputen ut i framkant. Man kan justere på sideklemmingen og på korsryggstøtten.
Så lenge du er komfortabel med å sette deg ned i en bil, så bør du kunne finne en god sittestilling i dette setet. I en bil som har kjøreegenskaper som denne føles det også veldig riktig med en lav og sportslig sittestilling.
Førermiljøet har blitt veldig modernisert, spesielt her hvor det er Live Cockpit Professional, som gir svært digitale instrumenter og stor infotainmentskjerm.
Man kan få mer analoge instrumenter om man ønsker det, da kan man la være å bestille Live Cockpit Professional.
Head-up displayet var helt rått på testbilen, spesielt når du bruker navigasjon og nærmer deg et kryss eller et område der motorveien deler seg.
Er det noe jeg hadde prioritert er det Innovation pakka! Der er dette head-up displayet med, sammen med laserlys som er adaptive og smyger seg rundt biler på veien, og Gesture Control som jo er litt moro da – snurre med fingeren i lufta for å få høyere eller lavere lyd for eksempel.
Nå er det ikke så vanlig å snakke om rekkevidde på dieselbiler, men her får du fort over 1000km mellom hver tanking om du klarer å beherske gassfoten.
Man kan bestille bilen med større drivstofftank, som naturlig nok påvirker rekkevidden.
Normalt er tanken på 40 liter, men denne er på 59 liter.
De digitale instrumentene er med i Live Cockpit Professional, og gjør ekstremt mye med hvor moderne bilen føles.
Bilen trengte en vask i Lyngdal, og da jeg skulle inn i vaskehallen for å gi bilen en børsteløs rengjøring kom dette opp i skjermen, et frontkamera som automatisk oppdager at man er på vei inn i en vaskehall, og hjelper deg til å ikke kantkjøre felgene dine!
Har testet akkurat det kameraet i BMW 630GT før, og må si det er ganske så genialt! Her må gjerne andre bilfabrikanter lære masse!
Den fantastiske kvaliteten BMW har på sine kameraer/skjermer er også et eksempel til etterfølgelse! Er jo bare helt nydelig å se på!
BMW sitt operativsystem er nå i versjon 7.0, og testbilen hadde den 12,3 tommer store skjermen som følger med Live Cockpit Professional.
Personlig assistent er også inkludert i LCP, en sånn du kan prate med og be om å fikse ting i bilen for deg, omtrent som den jeg har testet i nye A-klasse.
«Hey BMW…»
Foreløpig er det «ikke tilgjengelig» i norsk språkversjon, men det kommer.
I LCP kan man også laste inn nye apper og få oppdatert software trådløst via bilens simkort.
Under lokket foran girspaken finne man et par koppholdere, som også fungerer til halvliters flasker. Så var det en ladeplate foran der, og en 12V og en USB.
Rundt omkring girspaken er det en del knapper og et iDrive menyhjul, som gjør at du kan få gjort det meste på infotainmentskjermen uten å trykke på skjermen. Må si jeg liker det joystick-hjulet der!
Materialkvalitet og detaljnivå er meget godt hos BMW, måtte ta et nærbilde av den girspaken, ganske så stilig.
Til venstre for rattet er det en del knapper som i all hovedsak dreier seg om ulike former for belysning.
Testbilen hadde el-seter med minnefunksjon, absolutt å anbefale om det er mer enn 1 som kjører bilen.
Det har blitt bedre plass i baksetet, og jeg som i utgangspunktet blir en smule skeptisk til alle bakseter i litt lave kule biler, ble litt overasket over plassen baki her.
For denne svært så gode plassen til knærne mine så jeg virkelig ikke for meg bakom et førersete som var stilt inn for meg selv.
Hodeplassen var ikke så overdådig, og håret kom litt sånn omtrentlig borti taket i enkelte posisjoner, men hodet kom ikke oppi taket.
Spiss knevinkel med tanke på en eventuell langtur baki her for min del, men så ville jeg neppe gitt fra meg førersetet på en langtur i denne bilen.
Bagasjerommet er på 480 liter, men dette er jo en sedan, med de åpningsbegrensninger det gir for bakluka.
Nå kommer det en stasjonsvogn om ikke så alt for lenge, som man jo kan velge dersom man må ha inn store saker i bagasjerommet.
Baksetet er delt 40/20/40, som gjør at man kan ha lange saker på midten og bruke setene på sidene.
Hengerfeste kan man ha på denne bilen, og den kan trekke opp til 1600kg bakpå kroken.
Den nye 3-serie kan dekke mange ulike behov, og den vil gi sine eiere mye kjøreglede.
Du får ikke overdådig med plass som i en 5-serie, men for veldig mange er det nok plass.
Jeg mistenker det kommer til å rulle ut en del ladbare hybrider av nye 3-serie til høsten, for der får man ekstra mye bil og utstyr for pengene.
Gleder meg til å teste den når det blir mulig!
Takk til Bavaria Sør for lånet av nye 3-serie!