Test av Mercedes-Benz GLE 350de (okt 2020)

Vi lånte den ladbare hybriden GLE 350de en uke, for å finne litt ut om hvor langt den går elektrisk, og hva forbruket blir om man tar den på en litt lang tur.

Dato 20.10.2020 @ 17:25

Det er en del som tar kontakt med oss og lurer på om de skal velge BMW X5, Volvo XC90, Ford Explorer eller denne, Mercedes-Benz GLE 350de.

Da blir mitt første spørsmål, hva er viktig for deg?

Dersom svaret er lang elektrisk rekkevidde, lavt forbruk på langtur, god komfort for 5 personer og mye bagasje, og mulighet til å trekke tung henger… så blir mitt klare råd; Velg en Mercedes-Benz GLE 350de.

Men skulle du være mer glad i sportslig motorlyd og sportslige kjøreegenskaper bør du kanskje se nærmere på BMW X5.

Skulle du trenge 7 seter er det Volvo XC90 og Ford Explorer du må se på.

Da vi kjørte GLE 350de i vår testløype for ladbare hybrider kom vi over 100km elektrisk med den, men om det var 300 meter  eller 500 meter ekstra vet vi ikke.

Temperaturen var rundt 16 grader pluss under testen og asfalten var tørr.

BMW X5 kom 83,9 km elektrisk i samme testløypa i 18-20 grader pluss, og på tørre veier.

Med cruisekontroll satt på 100 km/t de litt over 30 kilometerne med motorvei som er fra IKEA i Sørlandsparken og til Grimstad ble snittforbruket med nytømt batteri 0,67 liter på mila.

Samme øvelse med BMW X5 gav et snittforbruk på 0,86 liter på mila.

Hva blir forbruket om man drar fra Grimstad til Tønsberg, med kone, barn, telt og masse bagasje i en nyladet GLE 350de?

Vi kom 76km elektrisk på motorveien, og takket være gode regenereringsegenskaper hadde vi kjørt 101km elektrisk da vi kom fram til Tønsberg. En tur på 185km.

Forbruket på turen landet da på hyggelige 0,39 liter på mila.

En svært sentral observasjon da vi skulle tilbake til Grimstad med tomt batteri var at småkjøring i Tønsberg med full bil var meget krevende med tanke på forbruk.

Rundkjøringer, røde lys og masse akselerasjonsbehov gjorde at forbruket spratt over literen på mila.

Dermed er det meget sentralt for bilens forbruk på småkjøring at man lader den når man kan hjemme.

Snittforbruket på returen til Grimstad sank og sank jo lenger vi kjørte, og vel framme i Grimstad var vi kommet ned i 0,73 liter på mila på de 185km vi hadde kjørt.

Da vi hentet bilen hos Mercedes-Benz Norge på Lørenskog var den ladet 99% opp, og vi brukte navigasjonen til Grimstad for å få lavest mulig forbruk.

Bilen bruker navigasjonsinformasjonen til å beregne når den får mest igjen for å bruke den elektriske fremdriftsformen.

På de 295km turen var ble 139km kjørt elektrisk, og snittforbruket landet på 0,49 liter på mila.

På E-18 mellom Dørdal og Rugtvedt var ikke veien registrert, og dette området kommer tidligere på returen, og her svei bilen av unødig mye elektrisk kraft i 110 km/t sona som den jo da ikke visste om på grunn av lite oppdatert GPS-informasjon.

Dermed hadde vi bare kjørt 93km elektrisk på returen til Lørenskog og fikk et snittforbruk på 0,54 liter på mila.

I videoklippet over her får du være med de siste to kilometerne av testen vår av elektrisk rekkevidde, og det deles også en del tanker om GLE i forhold til BMW X5, Volvo XC90 og Ford Explorer.

En bil er da langt mer enn lavt forbruk og lang elektrisk rekkevidde, og disse setene som testbilen var utstyrt med var meget komfortable, selv om det ikke var kjøling eller massasje i dem.

De justeres etter alle kunstens regler i døra, og man har minnefunksjon som er veldig kjekt om familien har sjåfører med ulik høyde.

Bakom det deilige rattet finner man skjermplanken som du kan velge utseendet på i svært stor grad. Store, gode og tydelige skjermer.

For de som aldri har kjørt Mercedes-Benz kan det være noe uvant med girspak bakom rattet på høyre side, men de som har testet dette før så er jo dette en bedre løsning enn å ha noe å gire med mellom setene.

Head-up displayet er så stort, lettlest og godt at det ville jeg rett og slett bare hatt med fra lista over ekstrautstyr.

Dersom bilen observerer en fotgjenger ved et fotgjengerfelt blir man varslet om potensiell fotgjenger forut i head-up displayet. Smart!

Når du sitter godt, har deilige materialer som omgir deg, og god teknologi med gode skjermer og head-up display, så er det lett å trives i en Mercedes-Benz GLE 350de som sjåfør.

Når de 4 andre i bilen også har god plass og sitter komfortabelt så trives plutselig hele familien på kjøretur.

Lyden fra Burmester-anlegget er noe av det bedre som leveres til bil.

I testbilen kunne man justere på baksetene elektrisk, fram og tilbake og ryggvinkel. Den som sitter i midten må pent bli med på det personen til venstre ønsker seg av instillinger.

De som sitter bak har et par USB-C plugger de kan dele på for å lade det de har med seg av mobiler eller nettbrett.

Uansett hvilken posisjon man velger for baksetet er det bra med plass til meg og mine knær bakom meg selv i forsetet.

Jeg er 184cm lang, er litt tykk og har en lang rygg.

I vår første test av GLE 350de ser man at de som velger elektrisk justerbart baksete får noe knappere hodeplass enn de som velger manuelt justerbart baksete.

Når det er sagt er det nok plass til meg baki her, men er man 198cm kan jo slikt bety noe.

Bagasjerommet er stort, romslig og lett å pakke, men skal man ha med telt og soveposer/dyner til 5 personer så klarer man å fylle det opp.

Da er det bare helt utrolig praktisk med sikkerhetsnettet som er så lett tilgjengelig, så man kan pakke opp til taket.

I testbilen var det knapper for å legge ned bakseter, og knapp for å justere bilens høyde ved innlasting.

I bakluka var det knapp for å få fram hengerfestet, og om man har luftfjæring kan man trekke inntil 3 500kg bakpå hengerfestet.

Selv om man kan hurtiglade GLE 350de med hastigheter opp til 60kW, og uten noen dalende ladekurve, så lader nok de fleste denne bilen 100% hjemme.

Den dagen «geofencing» innføres er det jo meget gunstig at den har muligheten, for da kan det fort lønne seg å ha nok elektrisitet til å komme elektrisk gjennom Oslo eller Bergen eller Trondheim. Eller kanskje byer i Europa, for dette er helt klart en bil man svært gjerne kan reise langt og lenger enn langt med.

Om jeg hadde hatt råd, så kunne jeg helt klart hatt en Mercedes-Benz GLE 350de, for den kunne jeg kjørt som elbil i hverdagen, den har masse plass til familien, skulle vi ønske oss en campingvogn en gang i framtiden setter ikke bilen noen begrensninger, den har masse deilig komfort og deilig utstyr.

Nå tildags starter bilen på kr 885 900, og med litt utstyr kommer man fort en god bit over 1,1 million, og her er det at denne bildrømmen stanser for min del, men har du råd er det jo bare å klinke til.

Skulle dagens forslag til statsbudsjett slå til er dette en av de få ladbare hybrider som ikke får noe økt avgift takket være den meget gode elektriske rekkevidden.

Takk til Mercedes-Benz Norge for lånet av GLE 350de!