Langtur med Ford Explorer ST-Line ladbar hybrid (aug 2020)

Vi har kjørt Ford Explorer over 1 800 km og har funnet ut mer om forbruket og hvor god den er til å regenerere strøm.

Dato 21.08.2020 @ 18:50

Første tur med Exploreren var fra Ski til Grimstad via Oslo. Den var uladet da vi hentet den, og fobruket på turen ble da på 0,8 liter på mila.

Med et slikt forbruk gir den 68,4 liter store bensintanken en rekkevidde på 855km.

Vi kan avsløre med en gang at denne turen hadde testens høyeste snittforbruk!!

Ford Explorer er over 5 meter lang, 2 meter bred og veier 2 466kg i egenvekt – når noe så stort og tungt skal bevege seg i all hovedsak i hastigheter på 100 og 110km/t så blir forbruket deretter.

Men er egentlig 0,8 liter på mila så høyt med tanke på at vi her har en bil med 3,0 liters V6 på 357hk? Egentlig er det ganske akseptabelt når bilen ikke var ladet før avreise.

Har du hengt med så langt har du sikkert skjønt at dette ikke er en av våre vanlige tester der vi viser fram bilen, og det er fordi vi har vist fram denne bilen før, den saken kan du lese her.

Dette er vårt andre møte med denne bilen, men denne gang fikk vi den nyeste årsmodellen, og vi skal naturligvis vise fram hva som er annerledes.

Infotainmentskjermen har et stående format og er mye større enn skjermen i den første Exploreren vi hilste på.

Som du ser på skjermen har man mulighet til å justere forsetenes korsryggstøtte, og man kan sette på massasje der både baken og ryggen kan få massasje, god massasje var det også!

Et par ekstra høyttalere var det også i den nyeste Exploreren, som forøvrig har meget god lyd i sitt B&O anlegg.

Vi har laget et lite videoklipp der vi ser litt på forbruk, langturegenskaper, skjerm og anlegg og litt akselerasjon – som du kan se over her.

Vi tok også med denne Exploreren på en test av elektrisk rekkevidde i vår faste testløype, fra Grimstad på Rv420 til IKEA og Sørlandsparken og videre retning Kjevik og Birkeland.

Sist kom vi 52,2km elektrisk, noe som er veldig mye lenger enn de oppgitte WLTP-baserte 42km.

Denne gangen kom vi 46,7 km elektrisk, også betydelig lenger enn WLTP-tallet.

Det som er veldig sentralt å huske på når man har en stor og tung bil med 100hk elmotor er at forbruket er svært avhengig av hvordan gassfoten brukes, og om man kjører i høy hastighet eller mye oppover bakker.

På motorvei varte ikke batteriet mer enn ca 32km.

Vi testa også forbruket med tomt batteri fra IKEA til Grimstad med cruisekontrollen i 100 km/t da vi nullet forbruksmåleren, og fikk da et svært så hyggelig forbruk på bare 0,68 liter på mila.

Det er noen nedoverbakker som gjør at elektrisk kjøring landet på 5,3km på tross av at vi nylig hadde tømt batteriet. Neida, det er ikke bare nedoverbakker fra IKEA i Sørlandsparken til Grimstad, prøv turen selv så ser du at det går da oppover også.

Relativt mange nye biler har ikke spesielt oppdaterte kart, E-18 mellom Arendal og Tvedestrand åpnet før sommeren 2019, men det var ukjent for en 2021-modell Ford Explorer.

Når man ser på forbruket fra Grimstad til Norefjell, som var første etappe på vår langtur, så ser man at av de 323km som var kjørt, var 108,9km gjennomført elektrisk.

Hvordan er det mulig når batteriet som var ladet opp før avreise gikk tomt etter 32km?

Ladbare hybrider har blitt mye bedre på å regenerere strøm, spesielt når bilen får lov til å kjøre saktere enn 100km/t blir bilene gode til dette. Denne strømmen som regenereres gir elektrisk kjøring i nedoverbakker og når det er bortover, og den kan også bidra når bilen har det ekstra tungt opp en bakke for å redusere forbrukstoppene.

Andre etappe var relativt kort, fra Norefjell til Lærdal, vi tok 7 langs Krøderen i vakkert vær.

Bilens egen navigasjon får bruke hele skjermens høyde, men da vi testet Apple CarPlay fant vi ingen måte å få gitt den hele skjermens høyde, og kartet føltes unødvendlig lite med tanke på den lite nyttige informasjonen som nedre halvdel av skjermen inneholdt. Dette bør jo Ford kunne fikse på med en softwareoppgradering.

Vi merket raskt at Ford Explorer var fantastisk komfortabel på gode veier, men vi var litt mer spent på hvordan den ville oppføre seg på svingete, smale og dårlige veier.

Det var ikke så mange slike veier på vei til Lærdal, men vi visste det ville bli fler av dem når vi skulle over Aurlandsfjellet neste dag.

De som er litt over middels interessert i bil bør besøke Lærdalsøren Hotel i den gamle trehusbebyggelsen i Lærdalsøyri.

Et glimrende utgangspunkt for mange vakre kjøreturer, og har du ikke kjøreglad bil kan du leie en Lotus av Johannes Einemo.

Snittforbruk i Lærdal (fra Grimstad) lå på 0,72 liter på mila etter 538,2 kjørte kilometer, og 218,7km var kjørt elektrisk.

Med dette snittforbruket kan man kjøre 950km på en tank med Exploreren.

Når man drar fra Lærdal til Aurland kan man ferdes gjennom en tunnell som går gjennom fjellet, men vi valgte den smale vakre fjellveien.

Her var det hårnålssvinger totalt uten oversikt, og så smalt at det ikke var plass til to biler i bredden, i lange partier opp fra Lærdalsøyri, og det var veldig moro å trykke på gasspedalen på de rette tomme strekninger der man fikk oversikten, men hadde jeg gjort det for mye ville forbruket blitt et helt annet enn det ble.

Komforten viste seg særdeles god også på krevende veier, og man fokuserte på å ta inn de vakre og spektakulære omgivelser.

Sauer i veien kan forekomme, så man må kjøre pent og se seg for, og ikke bare se på utsikt og mektige omgivelser på Aurlandsfjellet.

Ford Explorer er rett og slett en ganske så glimrende familiebil om du skal utforske vårt vakre land!

Her får du masse plass, massevis av utstyr som koster langt over 100 000 kroner hos andre store ladbare hybrider som er inkludert og en salgspris rett på undersiden av 900 000. Du får også en meget god komfort og en stilig ytre, selv om design selvfølgelig er en smakssak.

Du har kanskje sett noen dronebilder i filmklippet en del lenger opp i denne saken, de har sønnen min filmet, og det var meget fristende når man hadde en så deilig og komfortabel Explorer å se enda mye mer av Norge! Over her ser man Aurlandsfjorden, knipset en del svinger nedenfor det populære utsiktspunktet Stegastein.

Jeg var litt spent på hvordan setene ville oppleves på en etappe som varte en hel dag, og strakk seg over 550km, for man kan ikke justere på sitteputens lengde.

Min spenning viste seg å være grunnløs, for setene var meget komfortable å sitte mye og lenge i, og det er både kjøling til varme dager i setene og varme til de kalde dagene. Varme er det også i rattet som det også er godt å holde lenge i.

Når man skal kjøre videre etter en pause er det mye bilen husker, som hvor mye kjøling jeg hadde i baken før stopp, hvilken temperatur vi hadde på klimaanlegget og hvilket kjøremodus vi brukte.

Da blir det for meg litt underlig at man må gi beskjed til bilen at man ønsker å bruke cruisekontroll ved å slå det på før man kan sette inn hastigheten på cruisekontrollen. Bare et unødig ekstra knappetrykk som Ford burde omprogrammere, slik at cruisekontroll er på som standard, også kan man heller velge å slå på andre funksjoner, som limit dersom man ønsker det.

Her er vi ovenfor Vassbygdi, og vi hadde fortsatt ikke tanket noe bensin etter vi forlot bensinstasjonen i Arendal, men vi så at vi måtte tanke før vi kom tilbake til Grimstad.

Vi kontrollregnet ut fra faktisk forbruk at bilens informasjon om forbruk stemte ganske så presist, så forbrukstall i denne testen er kontrollert på «gamlemåten».

En Explorer har også FordPass Connect, der kan du ordne med klimaet i bilen før du skal kjøre den, da er det jo gunstig å være tilkoblet en lader, så kan man låse opp bilen om noen skal hente noe i den, og man har Wi-Fi i bilen bare for å ha nevnt noe.

En annen praktisk detalj med Ford Explorer er jo at den kan dra med seg 2 500kg bak bilen, og at den kan ha last på taket.

Motorveikjøring fra Porsgrunn til Grimstad var ikke så heldig for snittforbruket, som etter 1089,4 kjørte km landet på 0,76 liter på mila. Vi hadde da kjørt 486,4km elektrisk på turen uten at vi ladet underveis, så Ford Explorer er meget god på å regenerere strøm.

Bilen var ikke lastet full på denne turen, selv om jeg er noe tung er ikke sønnen min det, ei heller bagasjen vi hadde med oss.

Ford Explorer er ikke utstyrt med et spesielt beskjedent frontparti, så etter en langtur i Norge må du regne med å måtte vaske av en del innsekter.

Personlig synes jeg det burde innføres flyforbud for innsekter i forbindelse med vei dersom de ikke kan fly minimum 4,5 meter over veien. Selve håndhevingen av den regelen kan muligens bli noe krevende.

Det å lade en Ford Explorer når du sover er en god idé, fordi da blir snittforbruket 0 liter på mila neste dag dersom du ikke kjører noe særlig mer enn 40km daglig.

Kjører du mer i hverdagen vil likevel denne ladingen gjøre forbruket mye lavere enn om du ikke lader.

Da bilen skulle tilbake til Ski igjen kjørte vi gjennom Drøbaktunnellen, og vi startet med ladet bil, det gav oss et langt hyggeligere forbruk enn da vi dro fra Ski til Grimstad via Oslo.

Kan du velge veier med lavere hastighet som ikke tar lenger tid, så velg dem om du vil ha lavere forbruk.

Når man skal oppsummere en uke med Ford Explorer, er det da lavt forbruk som sitter igjen?

Nei, selv om jeg ble imponert over bilens evne til å regenerere strøm, så er det likevel opplevelsen av å utforske og trangen til å utforske mer som sitter sterkest igjen!

En glimrende feriebil for familien!

Takk til Ford Norge for lånet av Ford Explorer!