Test av Mercedes-Benz GLB 200 d 4Matic (mai 2020)

GLB er høyere enn GLC, men smalere, og har inntil 7 seter. En superpraktisk familiebil denne SUV’en her!

Dato 08.05.2020 @ 11:50

Foto: SB Automotive

 

GLB er bygget på samme plattform som A-klasse og B-klasse, og defineres som GLA som en kompakt SUV. Vi synes denne føles og oppleves som stor og praktisk med sine over 4,6 meter lengde og 7 seter. GLB er en SUV med mange svært praktiske løsninger.

Vi tar like godt noen av de praktiske og fleksible løsningene med en gang.

Man kan få GLB med inntil 7 seter, der de to bakerste setene også har koppholdere mellom seg og hver sin USB-C ladeplugg. De to bakerste setene rommer lange folk, men av sikkerhetsgrunner sier Mercedes-Benz at man ikke skal være lenger enn 168 cm dersom man skal sitte baki her.

I videoklippet over her ser du mer av setene og benplassen for de to bakerste setene.

Baksetene kan skyves i lengderetning, opptil 14 cm, for å gi mer benplass i baksetet, eller mer bagasjeplass/benplass til de to helt bakerst. På bildet over her er venstre baksete samt midtsete flyttet fram, for de henger sammen i seteputa. Ryggene er individuelle, og man kan justere ryggens vinkel med den sorte stroppen som også kan legge ned seteryggen for å få et flatt bagasjerom.

Med 5 seter i bruk i 7-seteren, og baksetene så langt bak som mulig for mest mulig benplass, så har man 500 liters bagasjerom til bakseteryggens topp, og mye mer om man laster til tak. Dersom baksetet kan skyves helt fram får man 640 liter opp til bakseteryggens topp.

Bestiller man bilen som 5-seter får man naturlig nok mer plass under gulvet der de to bakerste setene befinner seg, men de literne under gulvet er ikke like enkle å utnytte. 570/760 liter plass får man om man bestiller bilen som 5-seter.

Vi plasserte inn et hundebur, bare for å se litt på plassen, og den må kunne defineres som god både i lengde, bredde og høyde baki GLB. Man kan også bestille bilen med et passasjersete foran som kan legges ned. Da glir de fleste lange esker fra IKEA rett inn i bilen, eventuelt surfebrettet.

Med 7 seter i bruk er det ikke noe særlig bagasjeplass igjen, så det blir litt som i biler som Peugeot 5008, Citroën Grand C4 Picasso og Ford S-Max, men her har du de samme praktiske løsninger som i disse MPV’ene i en SUV som du naturligvis kan få med Mercedes-Benz sitt 4Matic firehjulstrekksystem.

Vi har ikke testet GLB i avanserte terrengløyper, men de som har det har rapportert om at du fint kommer deg fram til hytta di selv om veien dit er kronglete og rar.

Foto: SB Automotive

 

Enten du har stor familie, og vil ha 7 seter slik at man av og til kan frakte noen flere i bilen, eller du vil ha 5 seter og mer bagasjeplass, fordi du er på jakt etter bilens fleksible egenskaper, så vil GLB passe meget godt.

Vi våger oss på å tippe at over 95% bestiller denne bilen med hengerfeste.

Foto: SB Automotive

 

God bakkeklaring på 20 cm, og bra med hengervekt, som er maks 1800-2000kg avhengig av motorvalg.

Foto: SB Automotive

 

Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har sett «ønsker» fra de som vil ha en av de tidligere nevne MPV’er om firehjulstrekk, og her leverer Mercedes-Benz en SUV med MPV-egenskaper med firehjulstrekk.

Foto: SB Automotive

 

Vi testet 200 d, en dieselmotor med 150hk som ikke akkurat innbyr til aktiv kjørestil. Selv med øs-pøs regnvær ut av Oslo fikk vi et forbruk på 0,59 liter på mila til Grimstad. På turen tilbake var været bedre, men forbruket ble noe høyere med 0,64 liter på mila. Det er ikke så galt for en 166cm høy SUV med takboks.

9,3 sekunder tar turen fra 0-100 i GLB med 150hk diesel, og vi ville nok lett gått for 220 d med 190hk som tar samme turen på 7,6 sekunder. Det vil nok gi en del økt kjøreglede for oss, og da kan man også trekke med seg inntil 2 000 kg bakpå bilen. Pris for større motor er kr 26 000, kommer mer tilbake til priser for GLB.

Vi synes også at AMG-Line er veldig stilig utenpå denne bilen, men er litt usikre på om vi ville gått for AMG-setene inni bilen. Dette er tross alt en komfort-bil for familien, med hyggelig lavt støynivå. Relativt langt fra det vi ser på som «sportsbil» som trenger «sportsseter».

Vi har kjørt langt med GLC, og kjenner at GLB ikke er på komfortnivå med den, men likevel vil de fleste mennesker med referanser fra andre biler definere GLB som meget komfortabel.

Forseter med elektrisk justering og minnefunksjon er deilig, men for enkelte vil kanskje AMG-Line setene oppleves en tanke hardere enn man har behov for i en bil som dette.

Vi håper ikke det samler seg lett støv bakom skjermen som man nesten kan oppleve som litt planta på dashbordet, og ikke så integrert som i for eksempel E-klasse.

Et svært godt ratt med smarte knapper, de svarte, som kan swipe og trykkes på. Den venstre styrer du instrumentene med og den høyre styrer du infotaimentskjermen med.

Vi synes det er umåtelig enkelt å trives i dette førermiljøet, og lyden fra anlegget er også meget hyggelig om man ikke har de aller strengeste hi-fi krav.

Vi forsøkte oss noen ganger på å skravle med bilen: «Hey Mercedes» – «What can I do for you?»

Men det er nok lurt her å lese seg litt opp på de kommandoer bilen skjønner seg på. Noen funksjoner ligger litt langt inne i de tyske menysystemer, og er kjekke å kunne be bilen om å åpne opp, men hvordan uttaler man for eksempel «Kalvehageneset» på engelsk når man vil at bilen skal navigere dit? hmmm… Ikke alt som er like lett med talekommandoer på engelsk.

Dersom man krysser av for parkeringspakke på listen over ekstrautstyr får man kamera foran og bak bilen, samt parkeringsassistent. Gode kameraer og bilder, selv om kanskje Audi og BMW er et ørlite hakk vassere her, så er bilder og funksjonalitet god.

Når jeg skal teste ut plassen i baksetet bakom meg selv, så skyves setene i bakerste posisjon, altså hele 14 cm lenger bak enn fremste posisjon. Her kan man tilpasse kneplass/bagasjeplass optimalt for de som sitter bak.

Jeg er 184 cm høy, og har en stor bakende, og da går mitt hår såvidt oppi taktrekket her. Vi mistenker at det kan skyldes taklukene som denne bilen er utstyrt med.

Jeg kan uten problemer skyve baksetet fremover uten at jeg får for dårlig kneplass av den grunn, men 14 cm fram blir nok for trangt for mine knær.

Du har et par USB-C plugger for lading her bak, og et par luft-dyser, men ikke noe varme i yttersetene eller egen klimasone. Det finnes mange rimeligere biler som har dette på plass, men her er det nok et bevisst valg for at man skal oppleve at man går en klasse opp om man velger GLC eller to klasser opp om man velger GLE.

Synes vi det er pent med utskjæring til hengerfeste? Nei, det synes vi ikke, og det er også kommetert i videoen du finner litt lenger opp her. Dette mener vi må kunne løses mer elegant av de tyske ingeniører.

Synes vi det er moro at en bit av E18 som åpnet før sommeren 2019 fortsatt ikke er registrert? Nei, det gjelder forsåvidt ikke bare Mercedes-Benz, men flere bilmerker. Det er direkte ubegripelig at en vei ikke er registrert NÅR den åpner, for det er svært offentlig og åpent NÅR den åpner! Spesielt når man har intelligente støttesystemer som reduserer hastigheten etter veien du kjører på.

Det er IKKE moro å få hastigheten redusert til 50 km/t i 110 sona fordi bilen regner med at man ikke befinner seg på en vei som ikke er registrert, og leter febrilsk etter alle veier den nye E18 går over, for å «plassere bilen» på en registrert vei med en annen fartsgrense.

Skjerpings!!

Litt om motorer og priser.

Foreløpig får du bilen med 3 bensinmotorer og 3 dieselmotorer. Den minste bensinmotoren og de to minste dieselmotorene kan du få uten 4Matic. Den mellomste dieselmotoren, 200 d kan du også få med 4Matic, som testbilen.

498 900 starter prisen på for GLB 200 med 163 hk bensinmotor. Testbilen 200 d 4Matic starter på 558 900 og 220 d 4Matic med 190hk starter på kr 584 900.

Når det gjelder ekstrautstyr så kan man bruke masse penger på dette, og man kan begrense seg. Erfaringsmessig legger folk gjerne på 70 000 eller mer i ekstratustyr på en Mercedes-Benz. Testbilen har det meste fra listen over ekstrautstyr, og koster dermed 720 000.

Men hva med ladbar hybrid?

Dette blir jo spekulasjoner, men tross alt spekulasjoner basert på erfaringer.

Da A-klasse og B-klasse kom var det heller ikke noen ladbar hybrid, men nå kommer de, og selv om testen vår ikke er på nett enda har vi kjørt A 250 e hele 68 kilometer elektrisk. GLB deler plattform med A-klasse og B-klasse, så det vil vel overraske oss mye dersom ikke den om et års tid finnes som ladbar hybrid også.

Prismessig kommer ladbare hybrider fra Mercedes-Benz svært hyggelig ut, og det samme gjelder forbruket.

Foto: SB Automotive

 

En av mine biler er MPV’n Citroën Grand C4 Picasso, den er like praktisk som GLB, men er ingen SUV, har ikke firehjulstrekk, er langt fra like komfortabel og oppleves heller ikke like høyteknologisk. Har jeg lyst til å bytte til GLB? Ja, helt klart, men dessverre er annenhåndsverdien på vår Citroën slik at det neppe er lurt rent økonomisk, vi må nok ha den noen år til.

Foto: SB Automotive

 

Vi mistenker at de med interesse for praktiske biler, som barnefamilier og sportsfolk, kommer til å se litt ekstra på GLB fra Mercedes-Benz. En meget komfortabel, moderne og svært så praktisk SUV med mulighet for 4Matic.

Takk til Mercedes-Norge for lånet av nye GLB!

Annonse