Test av Mercedes Benz C 300 de stasjonsvogn (feb 2020)

Vi har testet Mercedes-Benz C 300 de stasjonsvogn, en bil som helt klart klarer å kombinere sportslighet og komfort eksepsjonelt bra.

Dato 11.02.2020 @ 16:29

Mercedes-Benz C 300 de er helt klart en bil som er deilig å låne i en ukes tid.

Med sin fremragende kjørekomfort, nydelige design og sportslige egenskaper så er dette bil det er bare morro å teste over lengre tid.

Bilen vi testet, har det som er av utstyr og full AMG-Line, og da er bilen meget iøynefallende.

I nydelig solnedgang fikk jeg knipset noen bilder av den nede ved brygga i Larvik, da jeg selv var på et familiebesøk.

Som dere ser er det mye linjer og detaljer her som tar seg meget godt ut. Testbilen C 300 de er en ladbar hybrid, og den fungerer godt når den både går på fossilt brensel og elektrisitet.

Kombinerer du effekten fra dieselmotoren foran og elmotoren bak, så har du en samlet systemeffekt på 306 hester, og det sparker mer enn godt nok. Motorene i C 300 de leverer 700 NM, og det oppleves som mer enn nok i en C-klasse.

Veldig moro å kjøre bilen i Sport-modus, og da spesielt under akselerasjon fra 0 til 100 km/tsom går unna på 5,7 sekunder, og det er jo helt rått.

Det som gjør at bilen klarer en såpass rask tid på 0-100, er fordi den nye elmotoren er integrert i drivlinjen, og leverer da 90 kWt og hele 440 NM fra start. Det er derfor ingen smal sak å komme opp i hastigheter for nye C 300 de. Prisen på denne bilen starter på 487 000, og Bertel O. Steen regner med at den norske kunden legger til ekstrautstyr på rundt 60-90 000 kroner, noe som betyr at du kan få en meget flott og sprek bil, til en hyggelig pris.

For ja, du får en bil som er helt rå på kjørekomfort, og som er kjøreglad, og det er vel det vi alle er ute etter i en ny bil.

Testbilen hadde det meste av det som finnes av ekstrautstyr, og hadde dermed en prislapp på kr 711 396.

Flott design er det på fronten på denne testbilen. Jeg liker svært godt den nye grillen, og fangeren er og meget stilig synes jeg.
Bakkeklaringen ser kanskje litt lav ut på dette bildet, men frykt ikke, for Mercedes har tatt høyde for det!

Med Mercedes´Airmatic luftfjæringssystem kan du heve bilen ved veldig ulent underlag, noe som kommer godt med ved litt porøs landevei eller grusvei.

Ellers har denne testbilen kameraer foran, bak og på siden, og du kan rygge med full 360 graders visning i infotainmenten, herlig.

Bak er den og ganske tøff synes jeg. C-klassen er jo mindre enn E-klasse, men den er på ingen måte noen småbil. Bilen er nemlig litt over 4,7 meter lang, og 2 meter bred, ergo fyller den veibanen og oppkjørselen godt.

LED lys er det nå både foran og bak på nye C-klasse, og det er jo fint, og plug-in ladeluka ser du bak til høyre under baklyset.

Jeg har tidligere uttalt meg om at jeg ikke er så glad i å se eksosen som stikker ut under bilen, og her har Mercedes latt det være. Meget pent!

Bilen kan og trekke hengervekt opptil 1800 kg, og kommer med et automatisk uttagbart hengerfeste.

C 300 de blir levert med en 9 trinns automatkasse, som fungerer helt utmerket.

Jeg opplever ikke at den er hakkete, eller girer merkelig, og jeg fikk et tydelig inntrykk av at Mercedes har her testet og perfeksjoner denne automatkassen til det ypperste.

Dagen da jeg kjørte hjem fra Kristiansand til Vear utenfor Tønsberg, kjørte jeg omtrent kun ved bruk av forbrenningsmotoren og bilens evne til regenerering, og jeg var tidvis nede i et forbruk på 4,9 liter per 100 km, og det vil jeg si er meget bra. Totalt sett ble jeg liggende på 5.0 liter per 100km.

Nedenfor kan du lese om da Hans Vidar gjorde elektrisk rekkevidde test på den, samt hans ord om denne bilen:

Jeg (Hans Vidar) hentet bilen hos Bertel O Steen på Karihaugen, og da var den full-ladet.

Den påsto da at batteriet skulle kunne bidra med 34 km elektrisk rekkevidde i gjettometeret.

Adrian kommer mer tilbake til bagasjerommet nedenfor her, men et par ting vil jeg også nevne, og det er at når man har bagasje i liten størrelse, så slenger den ikke rundt baki bagasjerommet, det samme med handleposene, så det er ikke ensidig en ulempe med «klumpen i gulvet».

En annen ting er jo at sikkerhetsnettet til bagasje er i bagasjeromsskjuleren, altså meget lett tilgjengelig, og om man laster opp til tak har man 475 liter med plass baki her.

Jeg plotta inn Grimstad på navigasjonen, ikke fordi jeg ikke kan veien, den har jeg jo kjørt tusenvis av ganger før, men fordi bilen er smart.

Den porsjonerte ut elektrisiteten i batteriet underveis på turen fordi den visste hvor langt den skulle før vi var framme.

Jeg nøt turen fra Oslo til Grimstad, og koste meg med god massasje, deilig musikk fra Burmester-anlegget, og et meget trivelig miljø i bilen, som rett og slett er meget god å kjøre!

Vel framme i Grimstad hadde bilen vært innom et par plasser og kjørt 282km, og hele 80 av disse hadde foregått elektrisk.

Dieselforbruket på turen var på meget hyggelige 0,49 liter på mila.

Rekkevidden da jeg var framme var fortsatt på 706km! Så her er den din personlige tank som må fylles eller tømmes lenge før bilen har behov for noe påfyll.

Det var liksom opplest og vedtatt for et par år siden at kombinasjonen ladbare hybrider og langtur var noe tull, men den gamle lærdommen har Mercedes-Benz gjort til skamme med sine nye dieselhybridløsninger til flere av sine modeller.
Vi har blant annet testet E-klasse og litt GLE før denne C-klassen.

Jeg dro ut på en tur som vi tar alle ladbare hybrider med på, for å sjekke den elektriske rekkevidden man kan få med C 300 de stasjonsvogn.

I videoklippet over her er det både en gjennomgang av bilen med Adrian, og en rekkeviddetest med meg som du kan få med deg.

Nesten 43 km elektrisk kom vi denne dagen med 7,5 varmegrader og fuktig asfalt. Det er omtrent som nye BMW 5-serie plugin som gikk noen få meter kortere, og nye BMW 3-serie plugin som gikk noen få meter lenger.

Strømforbruket er noe over de elbilene som bruker minst, men under elbiler som Audi e-Tron og Jaguar I-Pace.
Elmotoren i C 300 de er ganske frisk, og det påvirker nok forbruket en del her selv om man er forsiktig med gassfoten.
Dieselforbruket ser høyt ut, men bilen sto på tomgang for å filme og knipse bilder.

Da bilen ikke lenger ville kjøre på elektrisitet var ikke batteriet tomt, men på 10%, noe jeg mistenker handler om at den skal kunne levere krefter ved akselerasjoner, og at den skal fungere optimalt i hybridmodus.

Jeg kjørte tilbake til Grimstad med dette «tomme batteriet» og fant jo da ut at bilen er ganske god på å regenerere bremseenergi og rulleenergi i nedoverbakker.

På tilbaketuren til Grimstad ble det altså 13 km elektrisk kjøring når turen startet med «tomt batteri», noe som viser litt av poenget med at bilen ikke tømmer batteriet helt med tanke på forbruk og også muligheten for å bidra under akselerasjon ut på E18 for eksempel.

Vil du kjøre i all hovedsak elektrisk på langturen, og slippe å lade på langturen, samt få et lavt dieselforbruk så bør jo denne bilen vurderes.

Har jeg hundebur? ja, har det, men tror jeg skulle klart å få 3D-printa et par ben til akkurat det hundeburet (eller funnet en annen løsning) så man lett fikk det inn bak, for her får man mye deilig Mercedes-Benz for pengene!

 

Da overtar Adrian igjen:


Jeg (Adrian) skal nå ta dere med inni C 300 de.

I bagasjerommet er det som dere kan se, blitt fjernet noe plass for å skulle få inn denne batteripakken.

Ulempen med å ha denne batteripakken baki er at den fjerner noe av volumet, samt at gulvet ikke blir rett.

For vår del som testere, har ikke vi noe problem med dette, men hvis du er av typen som innimellom bruker bagasjeromsplassen til å frakte hundebur, møbler, eller kanskje en vaskemaskin, så kan denne løsningen by på problemer. Det positive med en såpass stor batteripakke er, at du får et større dreimoment, og fler hestekrefter, sparer en del avgiftskroner på kjøpsprisen, og du sparer noen kroner på å kjøre elektrisk. Forbruket går og veldig ned, så det har sine fordeler å kjøre C 300 de. Nye C300de har nemlig fått en nyutviklet batteripakke og den har fått økt kapasitet med hele 7kWt, uten at det måtte gå mer ut over bagasjeromsplassen enn forrige batteripakke. Volumet her bak ligger på  315 liter, mot standardmodellene som har et volum på 460 liter. Så her må du som kunde nesten avgjøre om du vil ha helt rå ytelser, eller større plass, for som jeg nevnte så gir den kombinerte effekten et godt fraspark.
Det er nemlig slik at det er like mye dreimoment i denne, som i C 63 AMG som har en utsalgspris på 1 267 900, og det er noe å tenke over!

Ser dere nøye på bildet overfor, så har man knapper rett på innsiden av karmen ved baklyktene, som hjelper deg med å dra ned baksetene og da vil du få enda større plass bak.

Baksetene her har samme design som forsetene, og er relativt gode å sitte i. Du har noe sidestøtter her, og ellers et godt sete som oppleves som mykt og behagelig. Du har og et armlene i midten som dere ser som kan felles ned, og der finner du og 2 koppholdere. Vinkelen på setet er bra, så her vil jeg nok tro at du kan sitte en stund uten å bli alt for stiv og støl.

Benplass er det her og! Som i GLC’en jeg testet i høst, har ryggen på forsetene blitt utholet litt slik at man skal få plass til bena, og det er bra.
Jeg opplever her at jeg har mer enn god nok plass. En negativ ting bak her er at det ikke er noen egen klimasone bak, som dere kan se til høyre for kneet mitt, og det eneste som kan justeres her er lufteåpningen.
Desverre glemte jeg å ta bilde av hodeplassen bak i denne bilen, men hvis dere vil se hvor stort det er, så kan dere ta en titt på youtube-klippet. Der viser jeg mer nøye ting og tang på denne bilen. En kommentar til hodeplassen, er at det går an å være 182 cm og sitte bak her, men det er ikke alt for stor plass.

Cockpiten er og nydelig utformet. Det er mye detaljer og finuligheter her, men etter å hatt denne bilen i noen dager, forstår jeg godt hvorfor knapper og diverse er plassert der de er.
Testbilen har skinnseter, og de er fantastisk gode å sitte i. Med massasjefunksjonen som Hans Vidar presenterte overfor, er denne bilen helt fenomenal å sitte i. Selve interiøret skaper et veldig avslappende og trivelig miljø, og det er en fryd å sitte her over lengre tid.

En annen ting jeg liker svært godt er dette treverket du finner i dørene og i midtkonsollen, svært pent!
Ellers er ikke infortainmenten den aller største, men den fungerer slik den skal, og er ganske så smart utformet system. Med denne touchplaten som du ser i midtkonsollen kan du styre infotainmenten, og hvis du synes dette kan bli litt vanskelig, så er det bare å bruke menyvalghjulet som ligger under denne. Fremfor menyvalghjulet har man en luke, og under denne er det 2 koppholdere, samt ladeuttak og ladeplattform. Under armlenet finner vi et stort rom med god plass i, og ladeuttak.

Det som er helt nytt på C 300 de er det heldigitalet displayet og touchknappene på rattet. Disse er svært enkle å bruke, og manøvrer deg til hurtigmenyer. Ved bruk av knappen på høyre side, kan du styre infotainmenten, og knappen på venstre side, styrer valg i instrumentpanelet. Veldig kjekt og brukervennlig!
Dette er heller ingen fæl plass å sitte, det må jeg bare si. Det er et oversiktlig miljø, og man har god sikt på veien. Rattet i Mercedes´ er noe tykkere enn det som kommer fra andre fabrikanter, noe som er uvant for en kar som er vant til å holde i et veldig tynt ratt, men man blir fort vant til det.

Detaljer, detaljer, detaljer.. I førerdøren har du store oppbevaringsrom til flasker og annet smått, og Burmester-lydanlegget spiller svært så god lyd. Artig at man har dørlåsen inne i dørklinka, og nedenfor vindusheisen og speiljusteringen, finner man en knapp for å åpne bagasjeluken.

Mercedes-Benz logoen i dørkarmen lyser og opp når du åpner døren, og da i forskjellige styrker ettersom hvor lyst og mørkt det er ute. Fiffig opplegg!

På C300 de har forsetene og en haug med justeringer, som dere kan ta en bedre titt på i youtube-klippet ovenfor. Hva du velger av interiør er opp til deg, og nye C-klasse kommer forøvrig i hele 5 forskjellige utgaver, så her er det bare å velge om du vil kjøre elektrisk, med bensin eller diesel eller ha firehjulstrekk.

Med mye salt på veien, og mange mil med kjøring, må bilene tas vare på. Her var det på tide med en liten vask, da jeg skulle ut og ta bilder av bilen.

Det blir jo en del kjøring på oss, og jeg fikk i oppgave av Hans Vidar å sjekke faktisk forbruk da jeg skulle levere den. Vi fylte da full tank i Grimstad og så kjørte jeg til Vear. Dagen etter kjørte jeg tur-retur fra Vear til Larvik, og så til Oslo morgenen etter. En tur på 387,6 km etter våre beregninger, og da jeg fylte opp bilen rett utenfor Bertel O. Steens hovedkvarter, fylte jeg 22,01 liter. Dette tilsvarer dermed et forbruk på 0,56 liter på mila, og da har jeg stort sett kjørt på diesel, og noe elektrisk.  Jeg tenker at dette ikke er så alt for dårlig, og det er jo heller ikke sånn at jeg har kjørt så forsiktig som mulig for det blir fort noen gasspådrag når du ruller rundt i noe med 300 hester.


Til slutt vil jeg si at jeg opplever Mercedes-Benz C 300 de som en meget flott og komfortabel bil. Den har fantastiske kjøreegenskaper, og er skikkelig morro å kjøre. Bilen er i butikk hos de fleste forhandlere, så hvis du er interessert, ville jeg tatt meg en tur med den. Mer informasjon om bilen, og dens utgaver og utstyr, kan du finne på Mercedes´hjemmesider.

Takk til Bertel O. Steen for lånet av bil!