Kort test av nye BMW 330e ladbar hybrid (aug 2019)

Den nye BMW 330e er en ganske fantastisk bil, spesielt om man ser på alt man får for pengene her! Over 5 mil elektrisk rekkevidde og masse moro med 292hk!

Dato 14.08.2019 @ 00:01

Den nye BMW 330e har fått lenger rekkevidde, og vi snakker over 5 mil WLTP uansett utstyr man velger.

Det gjør denne bilen til en potensiell sparebøsse når det kommer til forbruk, men dette er BMW, og de skal levere power og moro til folket, men gjør de det her?

For å starte med designet, det er pent, men kanskje ikke vågalt eller ekstremt. Vi snakker mer om en konservativ og forsiktig forfining av noe som fungerte bra.

For store bilmerker og deres volum-modeller er det veldig sentralt å lage inkluderende design som ikke skremmer vekk tidligere kunder, og om du har hatt en BMW 3-serie skal du være noe snodig sammenskrudd om du ikke liker denne nye 3-serien.

Når du ser bilen på avstand tenker du neppe; «oi sjekk der, den nye 3-serien»

Har BMW ramlet helt i miljøgrøfta og glemt å levere gode kjøreegenskaper, power og moro?

Neida, BMW kjenner sine kunder, og nye 330e leverer mer moro enn før. BMW har laget et kjøremodus i 330e som heter XtraBoost, med 41hk ekstra med power, raskere og sportsligere girskift, raskere gasspedalrespons enn i vanlig Sportsmodus og litt ekstra aktiv lyd-design som forsterker den allerede trivelige lyden fra motoren.
For å si det litt enklere, masse moro!

Selv om du kjører i vanlig hybridmodus vil du få tilgang til de 41 hk ekstra om du finner på å bruke gasspedalen litt aktivt, men «alt det andre» følger da ikke med som i XtraBoost kjøremodus.

På videoen over her får du blant annet høre litt forskjell på motorlyden med vanlig hybrid og XtraBoost, samt se litt av hva bilen kan levere av utseende utenpå og inni.
Takk til testmakker David Kordahl Andersen fra Bil og Motorbloggen som deltar i videoen! Det er litt greiere å filme når man ikke kjører selv.

Vi fikk masse informasjon, og her er «bare» 3 av informasjonssidene vi ble vist.

På den første er det teknisk informasjon, som at bilen har maksimalt 292hk og at den går over 5 mil på WLTP.

På den i midten står det mer om XtraBoost kjøreprogrammet.

På den siste står det noe om å kjøre inn i byer som krever at det ikke skal være utslipp i byen, dette informeres bilen om via GPS-systemet, og den vil sørge for at den kjøringen du skal ha i byen foregår elektrisk ved å spare på den elektrisisteten du trenger til bykjøringen din. Det vil nok MDG i Oslo sette pris på om man må dit en tur med denne bilen etter 2030 når Oslo skal være «utslippsfri». Det står også en del mer om intelligent samarbeid mellom GPS-informasjon og hybridsystemet.

Foto: BMW

 

En helt vanlig type to ladekabel til denne bilen, som de fleste med hjemmelader har allerede, og de som skaffer seg hjemmelader  vil få brukt for.
Når bilen kan kjøre omlag 5 mil elektrisk sier det seg selv at det er et potensiale for å spare mye penger på drivstoff her i hverdagen om man lader når man sover.

At denne bilen kommer som touring, altså stasjonsvogn i 2020 er neppe negativt.
Kommer hengerfeste?
Ja, 750kg kan bilen dra med seg bak. Ikke campingvogntall, men mye praktisk man kan få gjort likevel kontra å ikke ha hengerfestemuligheten.

Hva med Xdrive på stasjonsvogna?
Du det skal du nok ikke se bort fra at kan dukke opp.

Foto: BMW

 

Innvendig har du gode seter, men de er smalere enn i 5-serie, så det er ikke så dumt å teste hvordan de passer din kropp. Jeg som har en noe bred kropp holder nok en knapp på 5-serien når det gjelder akkurat setekomforten. På testdagen i juli var det 31+ i skyggen, og vi savnet litt muligheten for ventilasjon i setene, som jo 5-serien kan tilby.
Missforstå meg rett, er du litt smalere enn meg vil du nok synes jeg er en raring som ikke skryter disse setene rett opp i skyene.

Rattet er tykt og mykt, og det liker jeg veldig godt, men noen er mer glad i noe mindre tykke ratt enn dette.

Skjermene her er gode og klare på alt de viser, og head-up displayet er også godt, selv om polariserte solbriller demper litt mye av det som vises.

Om jeg skal trekke fram noe jeg ikke likte må det være den metalliske dekoren som sikkert er kult en mørk vinterkveld, men det skinte litt mye i det i sterkt sollys. Se videoen fra testbilen, for på bildet over her er det et noe mer treverklignende materiale som er dekoren.

Det er en del som ikke liker at BMW 3-serie har fått digital instrumentering, og enkelte hevder at BMW har hermet etter Peugeot på instrumenteringens form.

Slapp litt av da, vær så snill, verden går fremover, også for konservative eiere av BMW 3-serie.

Formen, den er laget så den skal passe perfekt til rattets åpning, så da er det kanskje ikke så sjokkerende eller merkelig at ulike bilmerker kan ha noe lignende form på instrumenteringen sin.

Masse deilig informasjon i denne instrumenteringen her som jeg ihvertfall setter stor pris på å få.

Foto: BMW

 

Ved girspaken finner du knapper for ulike kjøremodus, samt muligheten for å styre med det som skjer på infotainmentskjermen med joystick som du kan skrive bokstaver/tall på toppen av. En løsning jeg er veldig glad i fordi jeg slipper å ta øynene så mye vekk fra trafikken, og jeg slipper så mange fingermerker på infotainmentskjermen.

Infotainmentskjermen kan berøres, men jeg er glad for at jeg ikke må det. Kall meg gjerne konservativ, men for meg handler det om optimalt fokus på det som skjer i veibanen.

På bildet over ser du det samme metalliske materialet i interiørdekoren som testbilen hadde, litt mye gjennskinn fra sola, så jeg ville valgt noe annet.

Ingen bakseterapport?

Nei, det må jeg bare beklage, men på slike presselanseringer er det som regel ganske hektisk. Dette var en dagstur der både BMW 330d touring og denne skulle testes, nesten to timer med kjøring per bil fordelt på to sjåfører, så det å sitte i baksetet rakk jeg ikke prioritere i denne omgang, det får jeg ta når jeg får litt mer tid med bilen i Norge.

På bildet over her ser vi Vegard Møller Johnsen og Knut Moberg som også delte bil, de startet med 330e, mens jeg og David Kordahl Andersen startet med 330d.

Forskjell på bilene?

Joda, bensinhybriden kjennes mer «lettbent», men dieselen har flere NM og det draget oppleves på en litt annen måte, så kommer det an på om man liker diesel eller bensin best, men skal du trekke noe særlig vekt bakom bilen er diesel valget.

Jeg rakk da ihvertfall å få tatt bilde av bagasjerommet som skal romme 375 liter.

Her vil nok de som skal ha med seg barnevogn ha litt mer lyst på stasjonsvogna mistenker jeg.

At man kan velge om man vil ha plass under gulvet og ha flatt gulv, eller om man går for max volum som på bildet over her synes jeg er ganske så genialt løst fra BMW sin side.

Kremt, hallo, Mercedes, kunne dere kanskje laget noe lignenede til den ladbare hybriden til deres E-klasse? På forhånd tusen takk!

Leverer BMW mer power og moro til folket med sin nye 330e?

Ja, helt klart, for en oppgradering! Her er det bare å dra til nærmeste forhandler som akkurat har fått bilen i butikk, og prøvekjøre av hjertets lyst! Dette må jo bare oppleves!

Når det gjelder pris så har BMW en kampanjemodell, som inneholder følgende utstyr ut over en normal 330e:
Steptronic Sport automatgir, Model M Sport (ink BMW M Aerodynamikkpakke, BMW M Sportsratt, LED tåkelykter, Sportseter Alcantara/Sensatec Anthracite, BMW Individual high-gloss Shadow Line, Interiørlister Aluminium Tetragon, 18″ Lettmetallfelger Double-spoke 790M Bicolour Orbit Grey, Variabel sportsstyring, BMW Individual innertaktrekk Anthracite, BMW M pedaler, Ambient Light, 3-soners klimaautomatikk, Automatisk avblendbart sladrespeil, Oppbevaringspakke, Parkeringssensorer (PDC) fram og bak), LED frontlykter med fjernlysassistent, Rattvarme, Bluetooth Professional Wireless Charging.

Foto: BMW

 

Med andre ord, en god del utstyr, uten at prisen for kampanjemodellen går over innstegsmodellen til 330e!

Kampanjemodellen får du ferdig levert i Oslo fra kr 469 900 – hallo! For en ladbar hybrid BMW 3-serie med 292hk!

Her må det være lov å si at man får veldig mye BMW 3-serie for pengene, som også er skikkelig moro å kjøre!

Foto: BMW

 

Ettersom vi bor i Norge er det mange deilig svingete veier som venter på å bli kjørt på med nye 330e.

Jeg gleder meg skikkelig til å få kjørt bilen litt mer enn min noe knapt tilmålte tid i München!

Den nye 330e kommer naturligvis ikke bare i Frozen Dark Grey Metallic som på testbilen.

Da vi hadde lunsjpause fikk vi se en med lekker dyp blåfarge, og det er naturligvis flere farger å velge mellom.

Når man drar på en presselansering som dette er det BMW Norge som sørger for fly og mat på stedet der vi er, det gjelder alle de som var med på turen.

Foto: BMW

 

BMW 330e leverer power, kjøreglede og miljøvennlighet til folket i en deilig innpakning det er lett å like, og til en pris som nesten ikke er til å tro med tanke på at man får en bil med hele 292hk!

 

Takk til BMW Norge for at jeg fikk bli med til München og teste nye 330e!

Gleder meg til å få kjørt den mer her i Norge!