Langtest av Mercedes E 300T de ladbar hybrid (juli 2019)

Når en ladbar hybrid ødelegger alt jeg har lært om ladbare hybrider, så tar jeg det med et komfortabelt smil.

Dato 25.07.2019 @ 16:15

Jeg har hatt denne bilen på en kort liten test, uten å teste forbruk eller elektrisk rekkevidde, og den kan du se her. Der finner du mer informasjon om bilen, test av bakseter og litt slikt som ikke er med i denne langtesten som fokuserer litt mer på forbruk og rekkevidde.

Først må jeg kanskje redgjøre litt for hva jeg har lært om ladbare hybrider:

1. Ladbare hybrider er tyngre enn andre biler på grunn av batteripakke og ekstra elektrisk motor – denne sannheten gjelder fortsatt.

2. På grunn av punkt 1 så bruker ladbare hybrider masse drivstoff når du kjører langt med dem – dette har stemt ganske lenge, kanskje med ett unntak for Audi Q7 e-Tron, men nå må jeg innrømme at denne ikke passer i det hele tatt på E-klasse ladbar hybrid!

Mye av hemmeligheten ligger i en helt sykt effektiv dieselmotor, som med AdBlue teknologi og elmotor gjør at utslipp er ekstremt lave.

Dieselmotoren på 194hk kombineres med en el-motor på 122hk, noe som gir deg rikelig med krefter, faktisk 700NM i korte stunder, og normalt 400NM.

Da jeg kjørte hjem til Grimstad fra Oslo, og så et snittforbruk i displayet på 0,42 liter på mila, så skjønte jeg at dette er det jo ingen som tror på, så her må jeg fylle tanken og måle på «gamlemåten».

Vi snakker stor komfortabel stasjonsvogn, hallo! Hva er dette for noe? Den skal jo dra med seg batteripakke og elektrisk motor i tillegg?? Hemmelighet 1 er en ekstremt økonomisk dieselmotor!

Men sjekk det grønne tallet!!! 109 kilometer elektrisk!!! Neida, den elektriske rekkevidden er ikke god, den er på ca 35 kilometer i praktisk bruk. Men bilen er helt rå på regenerering, og det å slå av dieselmotoren bare det er antydning til flatt eller nedover i terrenget. Faktisk råere på det enn noen vanlige hybrider som ikke er ladbare som jeg har kjørt! Og her er «hemmelighet» nummer 2.

Hjemme har jeg ladeboks, og jeg ladet sånn en gang i blant, som jeg regner med at andre folk gjør. Ikke hver natt. Så jeg kunne fått lavere forbruk på «kjøringen hjemme».

Resultat etter gamlemetoden for utregning ble et snittforbruk på 0,35 liter på mila. Jeg kjørte stort sett 5-9 mil om dagen. Langt mer enn de 3,5 milene som man kan kjøre rent elektrisk.

Jeg fylte tanken kvelden før jeg skulle til Oslo igjen, og så rett før jeg leverte tilbake bilen, og fikk et snittforbruk på 0,45 liter på mila. Jada, regnet ut på gamlemåten.

Kjørte jeg på ECO-modus? Neida, det gjorde jeg ikke, det kunne nok gitt enda lavere forbruk!

Jeg har alltid sagt; «velg bil etter kjøremønster» – og det har alltid stemt… fram til nå… hva i all verden skal jeg si nå da??
Denne bilen ødelegger jo alt jeg har lært om ladbare hybrider!

Med svært komfortable seter, svært god kjørekomfort, meget bra med krefter og plass i massevis så blir jo plutselig dette en bil som bør anbefales til de som kjører mye langkjøring!

Jeg har ALDRI anbefalt en ladbar hybrid til folk som kjører mye langkjøring før, det har jo vært et dårlig råd det… helt fram til nå.
Denne bilen derimot anbefaler jeg til deg som kjører mye langkjøring, selv om det optimale for en ladbar hybrid er småkjøring i hverdagen og en langtur en gang i blant.

Jeg liker godt hvordan ladeporten er beskyttet av et lokk under luka, og plasseringen bak i høyre hjørne er ofte praktisk også.
Type-2 ladekabelen blir liten når man skal legge den baki bilen, og det er masse plass i luka i gulvet i bagasjerommet.

Akkurat gulvet i bagasjerommet er jeg ikke helt sikker på om jeg ville løst på samme måte som Mercedes har valgt.
Joda, det er ofte praktisk på handletur, det innrømmer jeg.

Men når kabinkofferten ikke går inn på langs, eller man vil ha inn et hundebur eller noe annet med litt stor flate, da er dette med klossen i gulvet en upraktisk løsning.

Jeg ville prioritert flatt gulv og heller hatt mer plass under luka bakerst.

Lasteplass i bagasjerom opp til topp av bakseterygg er 440 liter, og bruker du bagasjenett og laster opp til taket har du 695 liter i bagasjerommet. 200 liter mindre enn i en vanlig E-klasse som ikke er ladbar hybrid.

Kan jo nevne at du kan trekke opp til 2100kg bakpå hengerfestet, så du bør jo klare få med deg litt selv om det er klump i gulvet i bagasjerommet.

Joda, naturligvis vet jeg at man kan snu på mange ting her i livet, men så er det noen ting som er så store at de ikke kan snus… og de vil man også ha med seg en gang innimellom.
Kjære Mercedes, nå har dere fiksa så bilen ikke bremser ned ved bomstasjoner i Norge ved bruk av cruisekontroll, takk for det!! Setter STOR pris på den forbedringen!
Kan dere fikse flatt gulv i bagasjerommet her også? Vær så snill!?!

Det er noen som klager over at de må tanke sine ladbare hybrider så ofte på langtur, men med denne bilen er nok ikke det en aktuell problemstilling selv om tanken ikke er så stor, 43 liters tank regner ikke jeg som stor tank på en stor bil.

Jeg skulle ønske meg enda lenger elektrisk rekkvidde, og jeg skulle ønske meg flatt gulv i bagasjerommet.
Men bortsett fra det så er igrunnen dette en særdeles super bil for utrolig mange mennesker, så lenge man har god råd da, for helt gratis er den jo ikke.

Samtidig er den et meget godt alternativ for deg som skal ha noe til omlag 650 – 700 000 ferdig utstyrt.
Testbilen kostet 719 700 og har det meste av utstyr.

Det er mye jeg liker veldig godt med denne bilen, som førermiljøet, setene, rattet, den ekstreme hybridløsningen som sammen med en svært effektiv dieselmotor gir et latterlig lavt forbruk, den geniale type 2 ladekabelen, den gode plassen og det stilige utseendet, for å nevne noe.

Er jeg irritert for at denne bilen ødelegger det jeg trodde jeg visste om ladbare hybrider?
Nei, jeg er vel egentlig ikke det, verden går fremover, og kombinasjonen ladbar hybrid og diesel er jo meget god!

Takk til Mercedes-Benz Norge for lånet av bilen!

 

Annonse