Test av Mercedes-Benz A 250 e AMG Edition (juni 2020)

Vi tok med den nye ladbare hybriden i A-klassen på en aldri så liten minitest for å finne ut av elektrisk rekkevidde og forbruk i 100 km/t.

Dato 12.06.2020 @ 10:38

I disse dager har Mercedes-Benz introduksjonskampanje på sin ladbare hybrid, og AMG Edition starter på kr 480 000. Startprisen er på kr 437 900 for A 250 e.

Den rimeligste A-klasse er en 180d med 116hk og automatgir som starter på kr 359 900.

Dette er ikke en «fullstendig test» av en A-klasse, så dersom du vil ha mer generell informasjon om A-klasse kan du kikke på denne testen.

En A 250 e plug-in hybrid har 218hk og 450NM, og for å få noe lignende med krefter må man fort opp i en A 250 som starter på kr 494 900, men den kan jo da naturlig nok ikke kjøres elektrisk.

I følge WLTP-målinger skal A 250 e kunne ta deg 60-68 km elektrisk, og da vi testet bilen i samme løype som alle andre ladbare hybrider kom vi over 68km elektrisk (viser ikke desimaler, men vi anslår 68,4km).

De fleste ladbare hybrider vi har testet kommer mellom 44 og 47 km elektrisk, så over 68 km oppleves som svært mye lenger, og er direkte imponerende av en ladbar hybrid i denne størrelsen!

Snittforbruket av strøm på test-turen var på 15,5 kWt/100km – ikke så galt til å være ladbar hybrid, men heller ikke det «råeste» vi har vært borti når det gjelder forbruk.

Etter å ha kjørt bilen tom for strøm testet vi forbruket av bensin i 100 km/t fra IKEA i Sørlandsparken til Grimstad, og fikk da et snittforbruk på 0,53 liter på mila.

Ikke noe som skremmer oss fra å dra på langtur med A 250 e dersom den anledningen skulle dukke opp.

Vi hadde bilen såpass kort tid at det ble ikke så mye filming til denne testen.

Vi sier i klippet at bagasjerommet er «helt likt», men det er et noe forhøyet gulv som man lettest ser om man har en vanlig A-klasse ved siden av.

Istedenfor å lage en mindre «type-2» plugg bruker Mercedes-Benz samme ladeplugg som i GLE plug-in hybrid, men her ser man at nederste luka ikke lar seg åpne for hurtiglading.

Foto: SB Automotive

 

Ettersom dette er en AMG Edition har den både AMG styling utenpå og AMG seter inni.
Det er meget komfortable seter, og bilen er helt utrolig komfortabel å kjøre!

Tilgangen på utstyr er også meget stor, så man kan tilpasse bilen akkurat slik man vil ha den, men ikke regn med at det er helt gratis.

Foto: SB Automotive

 

Vi hadde en AMG A 45 S på test da vi lånte A 250 e, og overgangen mellom dem var slående!

Foto: SB Automotive

 

Selv om de kanskje kan se ganske like ut, er A 45 S sportslig, lavere, bredere, latterlig sterk og ekstremt moro. Den hadde også ALT av utstyr!

A 250 e er silkemyk og komfortabel, har bra med krefter uten at de sportslige egenskapene er i nærheten av A 45 S, og man merket forskjellen i utstyrsnivå.

Foto: SB Automotive

 

Selv om en A-klasse kan virke liten utenpå, så er den svært romslig inni, og selv en diger fyr som meg får plass i baksetet, selv om du ikke finner meg der når jeg kan få kjøre bilen.

A 250 e oppleves ikke rampete, selv om utseendet på en AMG Edition kanskje skulle tilsi noe slikt.

Her er alt mer sofistikert, presist og komfortpreget, med en latterlig god elektrisk rekkevidde og et bensinforbruk som ikke skremmer oss fra å ville teste den mer senere på mer langtur.

Vi liker også meget godt brukeropplevelsen i bilen, og de gode skjermene som oppleves svært moderne og gode.

Trenger du en ladbar hybrid som går «litt lenger» enn de fleste andre?

Sjekk ut A 250 e fra Mercedes-Benz!

Takk til Agder Bil i Arendal for lånet av Mercedes-Benz A 250 e!